• NinaCamilla

Vi som önskar/ska göra/gör Äggdonation i Finland 2011

Lyckligtlottad: vi väntar på en ny donator och det lär ta en liten stund. Jag hoppas på en ny donatorn innan sommaren. Du är redan i vecka 15 - så härligt!

• NinaCamilla

Evelinnea: Jag har läst på trådarna om immunbehandling i Grekland och är intresserad om det - definitivt. Jag fick sist både trombyl och blodtunnande när jag krävde det. Tyvärr var inte äggen toppkvalite även om jag fick 2. Vet du att FK ersätter immunbehandlingar i Grekland? Jag har endo och äter levaxin så att jag vet att jag har problem med det.

• NinaCamilla

Uppdaterar

ÄD I FINLAND:

Funderar på ÄD:
    Ypke: Just skickat anmälan till Åbo.

Första ÄD-möte inplanerat:

Varit på 1:a ÄD-möte o väntar på donator
    Tuvalina:
    Möte i Åbo den 27/11. Gjort 4 misslyckade IVF försök, blev spontant gravid 2010 och födde en död son i vecka 39. Varit registrerad i Åbo sen november. Förmodligen ÄD i april!

2:a ÄD och väntar på donator:
    Fru XX 1:a ÄD; ET med 2 embryon i februari 2012 blev plus men tyvärr missfall i 9:e veckan, har sedan gjort 2 FET med 2 embryon båda gångerna men fått minus. Väntar nu på ny donator.  
    Skruttet 69 Första besöket i Åbo 14/6. Tog procrensprutan den 29/8. ET 1 embryo isatt 3/10 och testade minus 17/10. 2 embryon till frysen, 1 klarade sig.  FET 12/12 och testade minus 26/12. Uppsatt på kö för ny donator. NinaCamilla (köat sedan dec 2010 och tackat nej till första donator i juni-11, en ny donator aug-11 blev sjuk, 3.donator i Sep-11) , ET Nov 2011 1st klass 4 - testade minus, FET Jan-2012 (3 embryos i frysen klass 3, 1 st klarade upptiningen) - testade minus i Feb-12. En ny donator sep-12, Procren den 1/11,  5 dec 2012 ET 2 st embryo klass 3, TD 19 dec-12, testade minus 23 Dec-12. Väntar på ny donator i Åbo men ska till Helsingfors för en annan klinik.

Fått donator o väntar på ÄD eller ÄD2 eller ÄD3:

På gång:
    Tigermamman (köat sen Agu-11 i Åbo). Procrensprutan togs den 29/2, åker över till Åbo v 13, fick avbryta försöket då donatorn fick omogna ägg. Tar procrenspruta igen den 21/4. Nytt försök med FET september 2012

Ruvare

Gravida
    :
    Myran:
    2:a ÄD. 1 FET apr-11 (slutade med MA i vecka 12) 1 FET okt-11, 2 FET i jan 2012 (4 ägg i frysen) inget klarade sig. Ny donator september-12. Åker prel för ET v 47. 18 ägg från donatorn! Av dessa 10 till frys och ett färskt embryo insatt. TD 7/12.
    Lyckligtlottad: ET aug 2011 minus, FET1 okt 2011 minus, FET2 nov 2011 minus. ET2, insättning 29 okt 2012 två embryon. Plus 7/11. 23/11 utomkvedsoperation för en av embryona som fastnat i äggledaren 5/12 VUL Pickande hjärta för andra embryot.
    Dustpuppy, ställde sig i kö dec-11, ET 14/5 med 2 embryon, PLUS 27/5, VUL 13/6 ett foster, hjärtslag. Vecka 28+0 passerad 2012-11-07. Beräknat datum 29/1 2013.
    WannabeFler
    (kö sen maj -11 i åbo) ET 7/3- 12 Testade minus. Tolv embryon i frysen. FET1 med långtidsodling 15/5 testade negativt. FET2 28/9-12 testade positivt. PÅ UL efter blödning i v. 7 konstaterades ett foster med pickande hjärta <3.
    Mirakel:(kö from maj-11, Tammerfors) Spontangrav höst-11, MA v.19. ET april-12, minus. FET maj-12, minus. ET2  (ny donator) nov-12, två embryon till magen o ett till frysen. 10/12 PLUS! ul 28/12..

Fått barn:
    Lie71
    , stått i kö sedan dec-10, ET 6/6-11, testdag 23/6 minus, FET prel 9/8, inga ägg klarde upptining, Nytt försök Åbo ET 30/11-11 o 2 till frys, Testdag 15/12 -11 , VUL 12/1-12 Har fått tvillingar, BF Juli 2012 kille och tjej 

• NinaCamilla
    Evelinnea skrev 2013-01-30 09:45:10 följande:
    Tack för informationen DustPuppy.
    Då är dax att dra igång grönsaksätandet och jobba på vikten...Äpple

Är det någon här i tråden som vet om Äggdonatorns/barnets blodgrupp har negativ inverkan på ÄD-graviditeten?
    Jag kollade med läkaren nu om vi skulle matcha min blodgrupp med donators. Läkaren tyckte inte att det spelar någon roll och jag tror inte att det görs i Finland.
  • NinaCamilla

Evelinnea: vi var på Grekland och kollade en klinik där och svaret blev att de matchar blodgruppen eftersom då blir det inga konstiga frågor vid sjukhusvistelse eller annat. Där är donatorer anonyma och samma gäller med Riga väl? Mottagarna vill kanske vara tyst om ÄD. Annars vet jag inte hur det påverkar graviditet. Vi ska till en annan klinik i Finland och då ska jag fråga det igen. Välkommen Pia700 till tråden.

• NinaCamilla

Pia700: jag har läst nånstans på trådarna att någon fick avslag från FK pga. sjukskrivningen. Jag har inte vågat sjukskriva mig eftersom för oss som mottagare är det lättare.

• NinaCamilla

Myran: Härligt att höra från dig och att allting går bra till. Skönt att få en extra UL för att kolla upp allting.

Ypke och Tuvalina: Skönt att ni har fått besked från Åbo och att ni är på gång.      

Det är väldigt tyst på tråden. Hos mig händer det ingenting speciellt utan att väntar på samtal från Åbo om en ny donatorn

• NinaCamilla

Tuvalina: Stort kram till dig/er! Hoppas att ni kan njuta av alla hjärtans dag iaf. 

Trevlig alla hjärtans dag idag till alla!   

• NinaCamilla

Tigermamman: Lycka till med FET!

Mirakel: Helt ofattbart att vara ovetande så många veckor och oroa sig. Vilken hemsk upplevelse. 
    Jag skulle ta tablett instruktioner med nypa salt. När jag inte lyckades sist med ET, fick jag höra att jag ska tvärstoppa alla tabletter, också kortison. Jag hörde från andra som hade ätit samma piller för andra besvär att läkaren sa att INTE sluta helt och hållet utan trappa ner. Jag kan inte tyvärr säga något om progynon eftersom jag har fått blödning alltid innan jag slutar med tabletter eller blivit gravid heller.  

Jag har inte fått något brev och inget samtal från AVA Åbo. Vi ska till Fertinova nästa vecka på fredag och kolla andra åsikter om oss och t.ex. mmunologi etc. Jag ska fråga om de ska slå tillsammans med AVA. Jag hörde att AVA har slagit tillsammans med ett stort hälsovårdbolagt. Tråkigt om personalen hoppar av, speciellt för oss som väntar på en ny behandling. Gäller det endast Riga? Personalen är så bra i Åbo och vill gärna gå dit igen, sista 3. gången.

Jenkis: Ruvar du? Vad härligt

Kram till alla      

• NinaCamilla

Hej alla,

Vet ni hur lång kö är det i Åbo just nu? Jag hoppas på att vi kan komma dit innan sommaren. Imorgon ska vi till Fertinova för att höra om de kan ge oss några andra ideer.

Kram till alla.    

Svar på tråden Vi som önskar/ska göra/gör Äggdonation i Finland 2011