• myran

Vi som önskar/ska göra/gör Äggdonation i Finland 2011

Ypke och Tuvalina: Lycka till i Åbo! Vad det gäller resa och uppehälle inför insättning har bl.a.  jag skrivit om det tidigare. Orkar ni bläddra bakåt en bra bit så får ni tips Glad Har för mig att jag skrev rätt mycket om det efter senaste insättningen i slutet av november -12.

Mirakel: Välkommen tillbaka!!! Roligt att du är tillbaka här Solig Jag ska uppbåda alla mina tummar och tår inför insättningen i maj!

Vad det gäller Crinone är det verkligen ett nödvändigt ont, bläää, men för mig har det också funkat fint. Har inte behövt avlägsna något hos gyn, men visst har det kommit ut lite kluttar ibland när jag torkat mig. Jag försökte ta det precis innan sovdags och sen ta morgondosen så jag kunde vila en stund efter, annars rann det ut en del vilket kändes både äckligt och så var jag rädd att det inte skulle hinna verka.
    Har inte provat något annat men tycker det funkade bra, har ju en bebis i magen! Jag tror alla är lika äckliga, men det är ju en bisak - det viktigaste är ju att det funkar!
  • myran
    NinaCamilla vad kul att ni är på gång igen i juni Glad Det låter hoppfullt med något nytt (Gonapeptyl) så nu ska det väl funka! Jag håller tummarna Solig
  • myran
    ÄD I FINLAND

Funderar på ÄD

Första ÄD-möte inplanerat:
    Lillan15
    , 20/5

Varit på 1:a ÄD-möte o väntar på donator  
    Pia700:Gjort 1 misslyckat IVF. Pga ålder (42 år) och lågt amh-värde 0,52 värde så fick vi bara ut fyra ägg. Blev rekommenderade ÄD. Varit på första besök på AVA i Åbo förra veckan. Står i kö till äggdonation men gör under väntetiden ett till IVF-försök. Ev äggplock 11/2.
    Ypke:

2:a ÄD och väntar på donator: 
    FruXX: 1:a ÄD; ET med 2 embryon i februari 2012 blev plus men tyvärr missfall i 9:e veckan, har sedan gjort 2 FET med 2 embryon båda gångerna men fått minus. Väntar nu på ny donator. 
    Skruttet 69: Första besöket i Åbo 14/6. Tog procrensprutan den 29/8. ET 1 embryo isatt 3/10 och testade minus 17/10. 2 embryon till frysen, 1 klarade sig.  FET 12/12 och testade minus 26/12. Uppsatt på kö för ny donator. NinaCamilla: (köat sedan dec 2010 och tackat nej till första donator i juni-11, en ny donator aug-11 blev sjuk, 3.donator i Sep-11) , ET Nov 2011 1st klass 4 - testade minus, FET Jan-2012 (3 embryos i frysen klass 3, 1 st klarade upptiningen) - testade minus i Feb-12. En ny donator sep-12, Procren den 1/11,  5 dec 2012 ET 2 st embryo klass 3, TD 19 dec-12, testade minus 23 Dec-12. Väntar på ny donator i Åbo men ska till Helsingfors för en annan klinik.

Vilar lite från ÄD:
    Mirakel: (kö from maj-11, Tammerfors) Spontangrav höst-11, MA v.19. ET april-12, minus. FET maj-12, minus. ET2  (ny donator) nov-12, två embryon till magen o ett till frysen. 10/12 PLUS! ul 28/12.. blev missfall i v.5+5 bekräftades helt i v.12.  

Fått donator o väntar på ÄD eller ÄD2 eller ÄD3:  
    Tuvalina: ÄD1, ET eventuellt v.20. Gjort 3 misslyckade IVF försök, blev spontant gravid 2010 och födde en död son i vecka 39. Varit registrerad i Åbo sen november.

På gång:

Ruvare
    Tigermamman: (köat sen Agu-11 i Åbo).  fick avbryta första försöket då donatorn fick omogna ägg. Nytt FET  maj 2012, blev negativt. Nytt försök med ET september 2012, blev tyvärr också negativt. Nu vårt sista försök med denna donator, ett ägg ET den 14/3 2013.

Gravida
    :
    Myran:
    2:a ÄD. 1 FET apr-11 (slutade med MA i vecka 12) 1 FET okt-11, 2 FET i jan 2012 (4 ägg i frysen) inget klarade sig. Ny donator september-12. Åker prel för ET v 47. 18 ägg från donatorn! Av dessa 10 till frys och ett färskt embryo insatt 23/11 -12. TD 7/12. Bf början av augusti -13.
    Lyckligtlottad: ET aug 2011 minus, FET1 okt 2011 minus, FET2 nov 2011 minus. ET2, insättning 29 okt 2012 två embryon. Plus 7/11. 23/11 utomkvedsoperation för en av embryona som fastnat i äggledaren 5/12 VUL Pickande hjärta för andra embryot.
    WannabeFler:
    (kö sen maj -11 i åbo) ET 7/3- 12 Testade minus. Tolv embryon i frysen. FET1 med långtidsodling 15/5 testade negativt. FET2 28/9-12 testade positivt. PÅ UL efter blödning i v. 7 konstaterades ett foster med pickande hjärta <3

Fått barn:
    Lie71:
    stått i kö sedan dec-10, ET 6/6-11, testdag 23/6 minus, FET prel 9/8, inga ägg klarde upptining, Nytt försök Åbo ET 30/11-11 o 2 till frys, Testdag 15/12 -11 , VUL 12/1-12 Har fått tvillingar, BF Juli 2012 kille och tjej Dustpuppy: ställde sig i kö dec-11, ET 14/5 med 2 embryon, PLUS 27/5, VUL 13/6 ett foster, hjärtslag. Vecka 28+0 passerad 2012-11-07. Beräknat datum 29/1 2013.  Har fått pojke 2012-12-27, 2240 g och 46 cm lång. Växer så det knakar och mår bra.
  • myran
    germany skrev 2013-04-16 09:48:06 följande:
    Bra program!
    Egentligen ganska självklart att näring har betydelse, precis som för allt levande (tex näringsrik jord till våra blommor för att de ska bli starka och orka blomma och inte mager kaktusjord :)

Hoppas programmet går i repris så jag får en ny chans att se.

När bär det iväg för dig / er?
    Hoppas du snart är ruvare och att ni får en ung fräsch donator som förhoppningsvis ger ägg till frysen.
    Förresten, tror ni att klinikerna medvetet håller antalet ägg till kring 10 st max för varje mottagare oavsett om donatorn fått ut låt säga 20 ägg? Detta är något jag funderat på om kliniker kan vara så affärsmässiga att de tänker att de inte vill att mottagarna får alltför många ägg? Bara en fundering som jag själv skapat i min fantasirika hjärna Drömmer

Germany och Joseta: Jag tror vi fick ut 14 ägg från första donatorn och 18 från andra, så 10 ägg max verkar inte vara någon praxis iaf. Av de senare 18 blev 14 befruktade, ett växer nu i magen och 10 var tillräckligt bra för frysen. Lite onödigt kan det kännas nu, vet inte om vi hinner med ett syskonförsök p.g.a. min ålder... Känns sorgligt att de inte får en chans. Vore fint om någon annan kunde få en chans med dessa embryon om inte annat.
    Vår donator är 34 tror jag, så donatorns ålder verkar inte betyda allt. Jag hoppas och tror hon har egna barn, hon verkar iallafall ha bra förutsättningar Flört
    Havandeskapsförgiftning är något jag också oroar mig lite över, men som sagt kommer det oftast så sent i graviditeten att man kan klara barnet/barnen. Låter ju lite läskigt, men vi har ju otroligt bra förutsättningar på våra sjukhus för att hantera så'nt. Det som jag tycker är konstigt är att man inte gör ett NOTCH-UL som standard vid ÄD-graviditeter längre, läste bl.a. i nån läkartidning att det kan påvisa risker för havandeskapsförgiftning Obestämd
  • myran

Vad ni är duktiga och kämpar tjejer! Jag håller tummarna för er Solig
    Jag har ju varit där själv, nu sparkar en liten vilding i magen!
    Kram på er!!!

• myran
    Ypke och Tuvalina, tänk snart är det dags! Lycka till, jag håller tummar och tår!!!
    Tuvalina jag har reagerat olika vid olika tillfällen på hormonerna. Första Procrensprutan kände jag inte av alls, men den andra... Ojojoj... Demon GråterDemonSkrikandesGråter
    Det har varit samma med de andra hormonerna, man vet liksom aldrig vad som händer

Tjejer, det blir bebisar av allt besvärligt vi går igenom! För både mig och Lyckligtlottad tog det dock 4 försök innan det hände. Nu är jag i v 25+5 enligt RUL-beräkningen och känslorna har börjat svalla igen... Fyllde nyss 45 men undrar ibland om det inte snarare var 5 eller 15 år med tanke på känslostormarna Bebisen sparkar vilt och för mig är det stödstrumpor och handledsskenor som gäller nu. Börjar svullna upp, inte bara över magen. Men det är härligt att äntligen vara gravid! Kämpa på {#emotions_dlg.flower}
  • myran
    Ypke skrev 2013-05-01 22:31:49 följande:
    Mirakel - alla tummarna hålles för imorrn, verkligen!!

Hur funkar det förresten med FET - tinar de upp embryon och ser att de är ok innan de säger att man ska komma dit, eller måste man chansa?
    Ja, Mirakel jag håller också alla tummar och tår!!!!

Ypke, de tinar upp dem under båtresan dit, för oss innebar det att när vi åkte över för tredje gången tinades 2 av fyra kvarvarande embryon, inga klarade sig. Då tinade de de sista två som inte heller klarade sig. Vi kom förväntansfulla till kliniken och fick besked att våra embryon var slut. Inte roligt! Inga embryon, inga pengar och ingen bebis. Trodde vi då. Pengar kom från FK, ny donator och nu blir det bebis i augusti
    Man vet ingenting i förväg, det är bara att ta det kallt och tro på att det ska gå. Stressa inte {#emotions_dlg.flower}
  • myran
    Ypke skrev 2013-05-02 10:45:34 följande:
    Ja, shit, säger jag bara ... Här gäller det att hålla huvudet kallt.
    Tänker att om det går jättedåligt för vår donator så skulle de hört av sig nu. Vilket de inte gjort, vilket borde betyda att det går bra och att vi faktiskt ska till Finland nästa vecka!!!
    Klart ni ska!    Jag menade inte att skruva ner förväntningarna, men det är biologin som styr så det är skönt att vara beredd på allt    Vi har haft tur och fått många ägg varje gång, men det  hjälpte ju inte första gången. Få ägg kan ge lika bra resultat som många. Det är inte mängden som avgör om det blir en bebis eller ej! Ta det lugnt och njut av dagarna fram till ET, bada bubbelpool och ta ett glas vin och annat sånt du inte bör göra på ett tag sen
  • myran

P.S. Med nya donatorn blev jag gravid direkt, med första embryot de satte in. Så kan det också gå! Solig  Nu har vi tio ägg i frysen som vi nog inte hinner använda...

Svar på tråden Vi som önskar/ska göra/gör Äggdonation i Finland 2011