• myran

Vi som önskar/ska göra/gör Äggdonation i Finland 2011

Grattis Mirakel! Vad skönt att lilla embryot är piggt och mår bra Hjärta

• myran
    Ypke skrev 2013-05-03 11:34:42 följande:
    Hur menar du? Vi är flera som är på väg dit i dagarna, så det är lite jobbigt att få en sån kommentar inslängd i tråden.
    Eller hur! Men det är EN röst. Jag har iofs inga immunologiska problem men tycker att den info jag fått från läkarna på AVA Åbo varit tillräcklig och behandlingen har för mig gått över förväntan utifrån statistiken.
    2 donatorer - 4 försök inkl. ett misslyckat upptiningsförsök - 3 insättningar - 2 graviditeter varav en ledde till missfall i v 12. Känslomässigt asjobbigt? Ja! Statistiskt bra? Ja!
    Visst undrade man här på tråden ett tag när nästan ingen av oss fick bebis, men alla är ju inte här på FL och se'n kom det ju plötsligt en "gravidboom". Trots allt styr vi ju inte helt och hållet över biologin

Man kan alltid ringa eller maila till kliniken med sina frågor och får alltid svar. Det är vår erfarenhet. Självklart hjälper det att själv ha läst på och kunna ställa adekvata frågor

Tror nog att t.ex. immunologiska problem kan försvåra behandlingen. Vet inte hur mycket info man får om det eftersom det inte varit aktuellt för mig.

Blodgrupp kollar man vid anonym donation för att det sak stämma med den biologiska mamman av sociala skäl har jag förstått det som. Ingen medicinsk anledning.

Nåja, bara ett litet inlägg. Tycker inte en negativ röst ska få er att oroa er!
    Kram på er!
  • myran
    Tuvalina skrev 2013-05-03 14:52:14 följande:
    Ypke, Jag skulle verkligen ha satsat på en utlösning idag! Förut sa man ju att man skulle vara avhållsam i flera dagar men det har ju förändrats. Det har lite med att göra hur kvaliten och mängden spermier mannen har per utlösning också... När par försöker naturligt så rek de ju att ha sex var tredje eller varannan dag. Jag tror det är bra med två dagar innan :)

Sen ska det vara bra att stimulera och trigga mannen i några dagar innan,då säger iaf min man att han får större utlösning

Ypke, så härligt att höra om din donator och att det går så på räls! Hoppas vår donator följer samma goda ex nästa fredag!
    Vi hade samma dilemma, bestämde oss för hellre lite för unga än för gamla och här sitter jag och är gravid i v 27 efter ET Flört Så det funkar med unga små spermier bevisligen! Hur ni än gjorde finns det marginaler och de kollar ju spermierna ordentligt under lupp innan de befruktar äggen och väljer de piggaste
    mirakel skrev 2013-05-04 07:26:32 följande:
    Hej! Såååå mycket det fanns att läsa här när man nu äntligen fick kontakt med omvärlden ien!:) (råkade inte på ett enda WiFi som var fritt o funkade)
    Vårt embryo överlevde! <3 Fortsatte dela sig o är nu insatt :) och snart är jag hemma igen.
    Kram

Åh, Mirakel, nu sitter jag här och gråter Vad härligt att det lilla klarat sig Hjärta Nu håller jag krampaktigt tummarna för att lilla pyret fäster!!!! KRAM!
  • myran

Puh!!! Idag kom det där brevet vi nervöst väntat på. Vi har fått ersättning för vård utomlands från FK - HURRAAAA!!!! Glad Det är för försök nr 2 med ny donator, så det är ju en del pengar!

Ni andra på tråden som fått ersättning, har de ersatt för: resor och uppehälle/ mediciner/ embryonedfrysning av embryon ännu ej använda?

Sist men inte minst: Heja alla ni som är på gång nu!!! Solig

• myran
    Tuvalina m.fl.: Vi har fått ersättning för donations- och ET-kostnaden men dock inte för det som jag frågade om ovan. Vi sökte för ALLT, skadar ju inte att försöka Tungan ute Men den tunga posten är ju det vi fått ersättning för och den är ju det viktiga.
    Jag har fått medicinerna på svenskt recept av min gyn så det har gått på högkostnadskort och inte blivit så dyrt. Tror min man skickade in papprena i januari, sen fick vi göra en komplettering (journaler från AVA) och beskedet kom som sagt igår. Man får ha nerver av stål Flört
    Jag var 44 år vid ET, inga problem vad det gäller det. Inte heller mitt BMI som var rätt högt ifrågasattes, vilket jag nojat över. Gravid blev jag ju, så för den delen var det inga problem att vara en tjockis för min del. Hittills bara gått upp 7 kg utan att vara särskilt noga, så jag överlever även om jag inte är den smalaste (eller yngsta hahaha) på gravidvattengympan (Det är något jag kan rekommendera alla som har möjlighet att gå på när ni blir gravida!!!). Men vet ju att vissa som vill göra IVF i Sverige fått avslag p.g.a. högt BMI.

Mirakel: Tack! Jag mår bra!
    Fysiskt är jag lite matt, börjar bli tungt med magen, trångt att andas, svårt att sova och har svullna armar och ben och är bäckenuppluckrad, men allt är ju ändå som det ska så det är bara att ta det lugnt Inte så lätt när man bara vill "boa" och inte kan låta bli att vända uppochner på huset dagligen Skäms å vill fixa i trädgården nu när våren äntligen är här! Alltså jag visste ju allt om att (inte) bli gravid och när nu undret skett är det en ny och okänd värld! Har nog aldrig vågat tänka såhär långt, men ååååh vad skönt det är att inte vara luttrad och veta allt. Att vara gravid känns både mycket märkligt och alldeles naturligt. Kroppen förändras på alla möjliga vis.
    Har också börjat säga ifrån till människor som ältar om katastrofer och elände de varit med om/ hört om iom graviditeter och, förlossningar, vad tror de att jag har för glädje av att höra sånt?! Men vissa verkar älska att missionera om så'nt. Folk är bra konstiga... Rynkar på näsan
    Jag hoppas din lilla plutt tar sig duktigt därinne nu Hjärta Tummarna hålls även om de är lite svullna Flört Kram!!!
  • myran

Härligt Ypke! Skönt med bästa förutsättningarna Glad Undrar precis som Tuvalina om det blev 2- eller 5-dagars Flört Jag tror marginaler finns för båda alternativen, men nyfiken!

Alla ni duktiga som kämpar, åker partybåt över Östersjön och mumsar hormoner och står ut med Progynonkladd o nervpress inför ET och TD osv... Det är så spännande att följa era resor, jag har ju varit där och vet hur känslosvallningarna går. Upplever det lite omigen Skrattande och önskar er all välgång nu i vår och framåt! Hjärta

Här börjar björkarna slå ut såg jag idag! Uj, det går undan, allt växer så det knakar såhär års Flört

KRAM!

• myran
    Ypke skrev 2013-05-12 19:55:52 följande:
    Finns det förresten nåt som säger att man ska ta det lugnt ungefär kring de dagar då embryot förväntas fästa? Finns det nån chans att jag får tänka att jag måste vara hemma imorrn o ta det lugnt för jag är förkyld och inte riktigt pigg och är i en extremt känslig först grav-fas?

Förlåt mitt babbel och min självcentrering, det är så tyst härinne så jag får babbla själv ...

Håller med NinaCamilla, stanna du hemma och ta det lugnt. Det skadar inte. Pyssla om dig själv och lilla livet, det är det värt. Du behöver kanske vara ifred ett par dagar och smälta det hela, om inte annat Glad Det är en omtumlande resa du gjort Hjärta
  • myran
    MillaQ skrev 2013-05-13 12:22:54 följande:

Exakt! Det var där jag läste det. Jag skulle kolla vilken dag ägget fäster, om det gör det, och när jag läste det där kom jag att tänka på din fundering och oro. Jag läser Finlandstråden fast jag inte gör ÄD ännu, men för att jag har planer på det. Eftersom det inte gått så bra med naturliga försök och jag tror inte Ivf:n kommer funka heller. För mig kvittar det helt om det är mina genetiska ägg eller inte men min sambo är inte riktigt på banan ännu. Under tiden läser jag på och följer hur det går för er andra. Underbart att denna möjlighet finns med tanke på hur orättvis naturen kan vara. Hoppas det ska gå bra för alla! :)
    Min man tog också tid på sig innan han ville. Jag hade ju längtat länge efter barn men anat i många år att jag inte kunde bli gravid den naturliga vägen p.g.a. en allvarlig livmoderinfektion i unga år och han hade aldrig tänkt på att bli pappa. Vi hade varit tillsammans i ca två år när frågan kom upp på allvar och det visade sig då att mina ägg var kass och äggledarna igenväxta...

Vi forskade lite runt ÄD, adoption och fosterbarn och ÄD verkade vara det som skulle fungera i vår nuvarande livssituation men min man var tveksam rent känslomässigt. Han hade ju aldrig funderat runt barn och hade inte svårt att acceptera om det inte blev några. Jag berättade hur jag kände och tänkte (mig spelar det inte någon som helst roll vems celler eller barn det är) och lät honom se'n vara. Det tog någon månad eller två så sa han att han funderat och gärna ville försöka Hjärta

Nu flera år och flera försök senare väntar vi vår lilla bebis om knappt tre månader och pappan är glad och stolt som en tupp Flört
    En lång, tuff resa men det har definitivt varit värt allt jobbigt på vägen!!! Vårt förhållande har faktiskt stärkts rejält av den tuffa resan, det känns fint och tryggt nu när vi ska bli föräldrar tillsammans
  • myran
    Ypke skrev 2013-05-13 18:15:03 följande:
    Hej, fick just journalen från Finland som jag bett om inför ersättningsansökan. Allt är på finska - nån som vet om det går bra att skicka in, eller om det går för sig att be kliniken översätta?
    Inga problem, FK översätter det de behöver själva
    NinaCamilla skrev 2013-05-13 18:47:55 följande:
    Myran: så skönt att läsa om er resa! Det är samma som vår resa mot ÄD. Jag kan nu skratta åt att jag tog en burk första gången för mannens tester när jag fick veta att tiden var knapp och vi måste börja nu med ivf. Han var inte helt med på noterna och jag kommer hem med en plastburk! Mannen blev skräckslagen och jag var väldigt ledsen över det. Efter 3 års försök har vi vuxit tillsammans och han t o m tolererar mina hormon-psyko attacker vi hoppas förstås att snart är det vår tur oxå och han kan vara stolt pappa med.
    Skrattande Ja hjälp om jag kommit hem med en plastburk i början!
    Känsligt det där, han är fortfarande lite kränkt för att den höggravida sköterskan tittade på burken med spermaprovet han lämnade på KS och frågade "Var det allt?!", fastän han nu vet att de alltid undrar om det kommit något utanför. Så tolkade ju inte han det... Flört

Ja NinaCamilla, vi började ju också ÄD 2010, jag hoppas verkligen att ni båda snart får bli stolta föräldrarHjärta Jag tror få människor är så förberedda på att axla den rollen som vi här på tråden! Ändå är vi nu lite halvskakis inför det faktum att vi snart ska få hem en pytteliten människa Baby Men lyckliga!!!

Kram!

• myran
    MillaQ skrev 2013-05-13 21:25:45 följande:

Vad underbart att ni väntar ert barn nu, jag blir alldeles varm och rörd när jag läser din historia. Men jag blir också lite förskräckt när jag läser att många på forumet försökt så många år :S . Jag trodde det var ganska bra förutsättningar vid ÄD ?då det är äggen som är problemet trodde jag att om man använder yngre friska personers ägg så skulle det gå hyfsat "lätt" , som om man var i dem åldern som donatorn ? Om det inte är miljön i livmodern som strular men det är det oftast inte sa min läkare. Jag skulle förstås tycka allt var värt det för att få ett barn i famnen till slut men vilken psykisk press under tiden.. Och vi har inte möjlighet att få ersättning heller för jag blir 42 i år (bor i Stockholm, vet inte om det är olika i olika län? Vissa verkar ha fått ersättning efter den åldern?) Vet ni om det är samma "successrate" i Finland som St Petersburg Riga el Spanien ? Finns det nånstans någon jämförelse mellan de olika ställena? Jag undersöker lite under tiden som jag väntar på att idén ska mogna fram hos min sambo ... 😁
    MillaQ: jag har fått ersättning vid 44 års ålder och bor i Sthlm.

Jag blev gravid vid första försöket men fick tyvärr missfall då. Har blivit gravid 2 ggr på 3 försök, 2 ET och en FET, inte så dåligt tycker jag, men det är nog väntan emellan som gör att det ser ut att ta tid. Vi har ju väntat sammanlagt ett år på donatorerna och varit gravida i 9 månader totalt under de 2 ½ år vi har varit inne i karusellen. Bortser man från det har det nog inte gått så mycket långsammare än för ett "normalt" par, det är ju dessutom närmare till sängen än till Åbo...
    Se'n är det ju förstås olika, statistik är ju bara ett snitt. Det finns inga garantier och vi är säkert olika kompatibla med olika donatorer, det kanske påverkar om vi har fysiska, hormonella eller immunologiska hinder att bli gravida. Den ofta långvariga stressen över barnlösheten kan nog också spela in. Det är mina egna spekulationer iaf.

Men javisst, det kan ta tid och många av oss är ju inga ungdomar direkt... Och det är dyrt. Jobbigt är det också, psykiskt som fysiskt och under tiden ska du ta hormoner som vänder uppochner på dig (eller inte påverkar dig alls) OCH försöka leva ert vanliga liv...och ibland vill man bara ge upp (fast det gör vi inte! Flört)
    Men - det är också ett spännande, tufft och lärorikt äventyr som kan stärka ert förhållande och göra er ödmjuka och insatta i något som berör fler och fler. Dessutom får ni massor av stöd och kärlek på den här fantastiska tråden där det finns ett stort gäng som har massor av kunnande och verkligen FÖRSTÅR det som de flesta andra inte gör Hjärta
    Men framförallt - det är värt det! - det resulterar ju förhoppningsvis i en mycket efterlängtad liten bebis!
    Ge inte upp!
    Kram!
Svar på tråden Vi som önskar/ska göra/gör Äggdonation i Finland 2011