Inlägg från: Monchichi |Visa alla inlägg
  • Monchichi

Fortsättning - nu som mammor allihop

Linny79: Duktig kille som redan tar sig fram för egen maskin! F har gjort antydningar till att hasa bakåt, men bara någon gång. Annars sitter han gärna, eller tar sig fram i gå-stolen. Fast favoriten just nu är hoppgungan, där är han så glad!

Majjssan: Ajdå om han har svårt att svälja, stackarn! Hoppas läkaren kan hitta någon orsak.

Jo F somnar gott själv, jag hoppas det fortsätter så. Ikväll var vi ute och åkte bil och han somnade så klart då, men det var inga problem att somna om själv när vi kom hem och bytt blöja och ammat. Det är värre med storebror, han vill inte somna själv.

Träff var en bra idé. Någon som kan och vill kommande vecka? Måndag - onsdag kan vi. Kanske en picknick på Djäkneberget om det är fint väder? Eller finns det någon annan idé?

• Monchichi

Nu kom jag på att ÖF kanske har startat upp igen för hösten, någon som vet? Isf kan vi ju ses på någon sådan, eller busborgen?

• Monchichi

DonaAna: F var 6½ månad har jag för mig, men det dröjde till dess mest för att jag glömde bort att jag hade den och han har varit väldigt lugn och stillsam av sig. Med storebror började vi tidigare, ca 5 månaders ålder vill jag minnas.

Roligt med smakisar när det går bra!

Hur går det för övriga med mat och amning? F får lunch och gröt på kvällen, och lite fruktmos till mellanmål, och sen amning också. Någon som saknar magen förresten?!

• Monchichi

Ja var har alla tagit vägen? Semestertider som håller i sig? Vore kul att fortsätta hålla kontakten!

Majjssan: Tråkigt med förkylningar

Här är mest bara bra, iaf med barnen och sambon som har semester. Själv har jag drabbats av heshet men annars ingen fara. Idag blev det busborgen för storebror och imorgon bad. Passar på att göra lite som är svårt ensam med barnen.

Vi har hunnit med en tur till Kolmården och en natt på vildmarkshotellet, och det uppskattades av samtliga familjemedlemmar. Eller ja, minstingen sa väl inte så mycket men båda barnen somnade ovaggade efter djurparksbesök och äventyrsbad Och jag kan verkligen rekommendera att åka dit sent i augusti. Inte alls mycket folk och vi fick mycket mera för mindre pengar. Första turerna i bergochdalbanan körde de bara för oss t.ex  och K åkte elbil flera varv utan kö.

• Monchichi

Majjssan77: Skönt om det inte var någon långdragen förkylning. Här har minstingen drabbats av sin första förkylning och snorar illa. Försöker suga ur näsan men han är inte pigg på det utan fäktas hej vilt. Hoppas det lugnar ner sig för honom också snart, tycker synd om honom.

Så tufft ni verkar ha det med J's matproblem, och det är förståeligt! Hur länge kan det hålla på?

Men du, inte känna att du gnällt, tråden är till för att göra sig av med lite last också

Stickan: När jag visste att F inte behövde mat på natten bestämde jag själv att sluta natt-amma kan man säga. Det var väl lite missnöje första och kanske andra natten, men sen gick det bra att bara peta in nappen så somnade han om. Det gäller att bryta en (o)vana. Du kan ju försöka hjälpa S att sluta äta på natten genom att vara lite tuff, så är det säkert stor chans att både hon och du får bättre sömn. Tar hon napp nu? Minns att hon inte gjorde det tidigare iaf. Men gör hon inte det så kanske hon inte vaknar heller sen på nätterna, och det är ju ännu bättre. F letar nog själv efter nappen och när han inte hittar den piper han. Det var bara tips att försöka leda henne, du gör som du känner passar bäst för er så klart, och jag kan erkänna att jag väntade också med första barnet och lät honom bestämma, men kände att jag ville försöka göra annorlunda nu med två barn för att vara lite piggare.

Just det, ett annat tips om du vill införa välling och det är svårt kan vara att blanda med bröstmjölk ett par gånger så känner hon igen smaken.

Det vore kul att ses men jag lägger lite reservation för måndag, har ju storebror också så det beror på vad vi hittar på.

• Monchichi

Linny79: Oj vad din lille forcerat i utvecklingen! Kryper redan var tidigt! Min F tar livet rätt easy och gillar att sova istället. Försöker få honom att krypa och storebror får visa hur man ska göra, men han faller ner på mage pladask. Men skam den som ger sig, han ska få öva lite varje dag så kanske det kommer. Jag tycker krypa är gulligt!

Skönt att det känns bra att jobba. Jag börjar få ångest. Tycker inte att jag är färdig med föräldraledigheten ännu, får se vad vi ska göra åt det... Och fy vad fort tiden går, jag börjar jobba i januari.

Majjssan: Något nytt om J efter svalgröntgen?

DonaAna: En tand har tittat fram i nederkäken, för två veckor sedan. Och outch, den biter han till med den rackarn ibland.

F är fortfarande snorig, tre veckor nu. Inte gult, men jag får torka och torka den rinnande näsan, ska det aldrig ge med sig?

Vad har ni för er om dagarna? Vi brukar gå till Pinglan på onsdagar. Sen fick jag tips av Lexie om ÖF på Vallby och Odensvi, så det ska vi testa någon dag. Skallberget tänkte jag också prova någon dag. Var där med K när han var bebis och gillade det stället med. Har bara inte tagit mig för att komma iväg, utan det har blivit mer lekparker, Vallby m.m när det varit uteväder, men nu går vi ju mot höst och då lutar det väl åt mer inneaktiviteter, kanske. Hur länge är ni "lediga" alla?

• Monchichi

Lexie: Oj vad ni hinner med! Körde ni dubbelpass det var ju i onsdags vi sågs på Pinglan

Stickan: Vilken dag har ni varit på Skallberget? Funderar på om vi ska gå dit på tisdag. Har tandläkare för storebror på onsdag och läkarbesök med F på torsdag.

• Monchichi

Stickan: Jag kikade på hemsidan nu och såg att det var för unga föräldrar på Skallberget på tisdagar. Hmm, jag platsar inte där så det får bli en annan dag. Visst kan vi gå till ÖF vid er på fredag. Jag var aldrig in när vi sågs i våras, men det brukar ju finnas lite lek och då är nog K nöjd, särskilt om det finns bilar att åka på också

Vad kul med gemensam semester för er. Min sambo hade bara en veckas ledigt nu i slutet på augusti så jag suktar också efter lite ledigt tillsammans, men det verkar vara mycket jobb nu istället.

• Monchichi

Majjssan: Men vad skönt att svalgröntgen var i sin ordning. Men jag lider med dig att ni haft det så trassligt med J, stackarn! Hur går det med nya sonden? Är värdena ok, eller är det för tidigt att fråga om det? Har han visat något matintresse dessa dagar utan matsonden?

Stickan: Idag var vi på bvc och jag läste ett blad från Gideonsbergskyrkans ÖF att det var utflykt 30 september, tror det var Björnön? Vet du något om det? Isf är det väl inget där vid dig? Då tror jag inte vi chansar, utan går dit en annan fredag istället.

Idag var vi på Skallbergets ÖF och K tyckte det var jättekul, så han ville gå dit igen. Tog en promenad dit och han somnade i vagnen, och ville inte riktigt kliva ur när vi kom fram. Men då frågade en av pedagogerna om han ville ha korv och då vaknade han direkt, han älskar korv! Och sen blev det full fart!

• Monchichi

DonaAna: Jag såg er son på bloggen, söt! Tycker han är lik dig!

Majjssan: Vad synd att han inte ville äta själv när sonden var borta. Reagerade han något speciellt på det? Tänkte om han var skrikig för att han var hungrig eller så?

F äter bra, det är så skönt att iaf ett av mina två barn kan göra det. Storebror har i princip alltid varit rätt ointresserad av att äta, det ändrades för bara ett par månader sedan, eller nu kanske det är ett halvår, då det lossnade tyckte jag. Men då stödmatade vi, det har vi alltid gjort, äta själv vill han inte så ofta, även om maten går ner. Men jag tycker ju att det vore bra om han kunde äta själv. Inte ens när hans favorit korv står på bordet är det säkert han äter. I veckan nu satt han över en timme med sin gröttallrik till frukost, och säkert 1½ timme på lunchen när det var korvgryta. Vi är envisa både han och jag Tur att lillebror äter så exemplariskt! Ingenting har han ratat hittills, förutom första gångerna med potatis då han knorrade.

Lexie: Låter kul att ses, tack för inbjudan, men jag ska ju verkligen inte handla mer, har drivor med kläder känns det som. Det skulle vara till storebror då men han har ju tillräckligt han också. Får nog hoppa tyvärr, för det känns ändå som man ska handla på såna där partyn.

Hur har ni det annars alla? Det är ju så lugnt här. Vi testade Odensvi ÖF i veckan och det blir nog fler gånger. Nu är storebror hos farmor och farfar och vi har lugna gatan här hemma. Miniman somnar på beställning och är så snäll och nöjd så. Krypa har han inte lärt sig ännu, men jag över mage varje dag och storebror brukar få visa hur man gör. Den lilla enda tanden F fått testar han gärna på mamma efter han är nöjd med amningen, aouch!

Svar på tråden Fortsättning - nu som mammor allihop