• nileelin

Ge mig styrka att ta till mig ett bonusbarn

Jag har en 4-åring varannan vecka och har träffat en kille som bor i en annan stad som har en 3-åring varannan vecka. Vi har varit tillsammans snart ett år och han har träffat min dotter. Jag har aldrig träffat hans son, det har inte blivit av då vi bor i olika städer och jag jobbar väldigt mkt medans han inte har ett heltidsjobb och kan åka till min stad lite oftare. Nu har vi bestämt att vi ska testa på att vara sambos under sommaren, och funkar inte det så får vi ge upp då det är riktigt jobbigt med distansförhållande, man kommer liksom inte framåt. Han är villig att flytta till mig och alltså ha sitt barn varannan helg eller vad nu han och hans ex kommer fram till.

Mitt problem är att jag inte intresserar mig alls för hans barn. Kan det ha att göra med att mitt barn är väldigt lugn och inte alls krävande och när jag pratar med min kille i telefonen så är det skrik och gråt ALLTID och min kille säger 9 av 10 ggr att hans son är jobbig eller har varit grinig så min bild av detta barn är att han är krävande och mest jobbig vilket jag tror sedan har lett till att jag inte är speciellt intresserad av att träffa honom. Min kille säger att han ska försöka få ner sonen lite mer till mig sen när han flyttat och jag känner bara NEEEj! Jag vill inte. Dessutom bor jag i en 3:a och jag får lite revir-känsla och vill inte alls att min dotter ska behöva ge upp sitt rum för att hans son ska vara någonstans.

Blä. Jag behöver inga tillrättavisningar eller så utan tips på hur jag ska komma bort från den här känslan. Jag vill ju känna att det ska bli kul med ett bonussyskon till min dotter och att vi ska kunna vara som en familj men samtidigt kan jag inte komma ifrån den gnagande känslan av att någon kommer ner till mig och min dotter och tränger sig på och att hans son vill jag inte alls ha att göra med..

• Svar på tråden Ge mig styrka att ta till mig ett bonusbarn
  • Försök inte

Gör din pojkvän en tjänst och dig själv. Gör slut på förhållandet och skaffa dig en pojkvän som inte har barn. Hoppas bara han kan ta till sig din dotter. Finns inget annat.

• nileelin
    mylife skrev 2011-05-19 21:44:53 följande:
    Gör din pojkvän en tjänst och dig själv. Gör slut på förhållandet och skaffa dig en pojkvän som inte har barn. Hoppas bara han kan ta till sig din dotter. Finns inget annat.
    Jassååå det tycker du! Men det var inte det jag var ute efter. Jag är medveten om att det är störda känslor och att jag vill ha tips om att ändra synsätt och tankar. Det framgick uppenbarligen inte så då FÖRTYDLIGAR jag det nu då.
  • Försök inte
    nileelin skrev 2011-05-19 21:51:05 följande:
    Jassååå det tycker du! Men det var inte det jag var ute efter. Jag är medveten om att det är störda känslor och att jag vill ha tips om att ändra synsätt och tankar. Det framgick uppenbarligen inte så då FÖRTYDLIGAR jag det nu då.
    Jag tror att det är svårt att få hjälp med att ändra sig i en tråd. Man märker lite på din attityd att du är bossig. Kanske några års terapi skulle hjälpa. Den lilla pojken behöver sin pappa och har tillbringat mkt tid med honom. Barn känner när de inte är välkomna.
  • Queenie70
    nileelin skrev 2011-05-19 21:51:05 följande:
    Jag tycker inte det är stört, utan säkert snarare nåt normalt. Du KOMMER att ta till dig detta barn, och detta barn KOMMER att bli en tillgång för ditt barn i framtiden. Du känner ju inte denna unge ännu, det blir ju som en främling du ska släppa in i ditt hem. Sänk dina krav på dig själv, det är ett barn, du kommer att bli en viktig vuxen och kommer att kunna påverka vem detta barn blir som vuxen. Ingen kräver att du ska älska barnet som ditt eget, men risken finns att det blir så ändå.
  • Em88

jag skäms när jag läser detta !!

mylife skrev 2011-05-19 21:44:53 följande:
    Håller med dig !!
  • Knorris2011

Jag kan förstå dina känslor då det är en helt ny situation för dig.Har själv ett bonusbarn på 5 år och det var inte helt lätt i början. Inte för att jag inte tyckte om barnet utan mer för att jag inte gillade situationen. Men känslorna för hennes pappa var för starka och jag gav detta nya liv en chans. Idag 4 år senare bor vi ihop och har precis fått vårt första gemensamma barn:) Dottern är en självklar del i mitt liv, kanske tar jag en annan roll för henne än med min son, hon har trots allt sin mamma men vi har ett speciellt band och jag vet att jag betyder mkt för henne. Vad jag vill säga är att ge det en chans om du verkligen gillar killen. Det blir lättare med tiden och framförallt ge pojken en chans! Bor han i ditt hem har även du rätten att uppfostra honom och säga till hur du tycker det ska vara hos er. Ta det i lugn takt och prata mkt med dion kille. Min sambo har alltid varit noga med att jag har lika mkt att säga till om gällande dottern och det har fungerat jättebra för oss. Idag är vi en hel familj.

Lycka till!

• The bad seed

Tror dette är ganska normala känslor tyvärr.
    Bare tråkigt att du känner så redan från början.
    Det är inte lätt att ta till sig andras barn. Kanskje isär när dom är veldig olika ens eget barn.
    Men jag tror inte ni er fucked bara för att du tänker så här. Man kan ändra sig, och med tiden växer man.

Det enda jag vill säga när du nu känner så, är; ta tiden till hjälp!
    Jag vet hur svårt och tungt det är med avstandsforhållande. Da jag traff min samboer bodde han här i söröst Sverige och jag i Oslo. 70 mil mellan oss. Inte lätt när man så gärna vill...
    Men ta tiden till hjälp. Vär säker för ni flyttar ihop.
    Jag tror nog att saker vill förändras när du med tiden blir kjent med pojken och ni två vuxna kan bli sams om hur ni skall uppfostra barnen. Men då måste även du vara villig att sleppa till honom och låta han ha synspunkter på hur du/ni skall uppfostra din dotter. Om du slepper till honom, kommer han sleppa till dig.
    Så du kan altså vara med på att forma detta barnet, och då kanskje det blir lättare?
    Men vär säker och prat noga gjennom saker kring barnen, regler och uppfostran med din pojkvän innan ni gör något. För det är inte bara att ångra sig tyvärr...

• Ess

Ge det en chans under sommaren, funkar det inte eller du ogillar hans son sen så är det bara att konstatera att det inte funkade och göra slut. Men prova först, killen är kanske inte så jobbig som hans pappa vill göra gällande.

• Birgit66

Hej! jag blir trött på alla som klagar på dina känslor, så länge du inte låter dem leda dig är det friskt att erkänna att de finns. Jag var inte alls nöjd med att min man hade ungar när vi träffades, nu älskar jag dem oändligt mycket. Det första steget är att man till 100 procent måste acceptera att barnet är en del av den man älskar. Och man måste inte älska sina bonusbarn, men man måste komma överens.

Mitt tips är att ta det supercoolt med pojken. Var bara där visa lugnt, vänligt och artigt intresse. Ha tålamod. Kom ihåg att du är vuxen och har ansvaret för att inte låta dig provoceras. Han är förmodligen i obalans och kommer kanske att försöka få dig ur balans för att testa dig och pappan. Innanför det där jobbiga finns nog en ledsen liten kille, rädd att förlora sin pappa och med svårigheter att hantera situationen. Tänk att vara 9 och vara outsider i en främmande stad i en främmande lägenhet hos familjen som din pappa vill vara med hellre än dig!

Din kille kanske har dåligt samvete och det kan försvåra det hela.

Gör noga upp med din älskade innan vilka viktiga regler som ska gälla i ditt/ert hem och förklara att det i första hand måste vara han som ser till att de efterlevs, inte du. Men strunta i alla småregler och tjafsa inte om småsaker.

Kram och lycka till!

Svar på tråden Ge mig styrka att ta till mig ett bonusbarn