• Minnie7

Hur lång tid tog det innan underlivet kändes helt återställt efter förlossningen?

De flesta har ju olika symtom från underlivet efter en förlossning. Det kanske känns svullet i början, sedan smärta, skaver från suturer, kliar, känsligare där nere, spänner, såren läker inte riktigt, något som buktar ut i slidan mm...

Undrar här hur länge det tog innan du kände dig som innan förlossningen (om man nu kan göra det)...

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Hur lång tid tog det innan underlivet kändes helt återställt efter förlossningen?
  • Kya
    MamaJay skrev 2011-05-16 13:06:17 följande:

Blir man lika "tight" som man var innan?

med träning blir de allra flesta det.
    F och L, mina stjärnor :)
  • Minnie7

Kollar på omröstningen och kan bara konstatera att det ofta tar väldigt lång tid att bli helt återställd och att ganska många inte blir riktigt som tidigare. Det var nog ungefär vad jag trodde. Jag tror inte heller jag kommer bli exakt som tidigare.

• Louvre

det blir ju aldrig " normalt" igen, eller aldrig precis som det var innan, sa min BM när jag var gravid första gången. Tack för förvarningen Den ser inte ut som innan och jag har inte samma känsel heller.

• 010306

öm ca 2 veckor efter första ( 2 små stygn utvändigt)  , lite kortare tid efter andra & knappt alls efter 3:an.
    Lätta förlossningar och jag märker då ingen skillnad från innan ;)  så det är nog väldigt olika. Hoppas ju att större delen blir återställda.

• Tygtiiger

Mycket mer än tio veckor eftersom jag ammade. När man ammar är man oftast mycket torrare i slidan och då känns ju ärr efter klipp/bristningar mycket mer.

Jag kände mig öm och svullen i några dagar och var väl ordentligt ihopläkt efter ett par veckor. Men musklerna var uttänjda i flera månader (märkte jag när jag provade att hoppa studsmatta efter ett par månader ).

Efter ett år, när jag inte ammade utan hade mina vanliga hormoner, märkte varken jag eller min man någon skillnad annat än att jag har ett ärr om man tittar efter efter ett klipp.

Krupke, we've got problems of our own!
  • Lindreas

Jag fick granulationsvävnad där jag gått sönder vilket gjorde helt galet ont, och jag fick inte hjälp förrän efter sex veckor. Efter det tog det ytterligare några veckor innan jag inte hade ont längre, så jag svarade 8-10 veckor. Jag tycker inte underlivet känns som före graviditeten, men det räknar jag inte med att det någonsin kommer att göra, och det är ingenting jag störs av.

Det mest akuta (förutom granulomen) gick över på några veckor, alltså stygn som skavde och sådär, svullnaden hade lagt sig efter en vecka.

• Tygtiiger
    Minnie7 skrev 2011-05-17 16:22:23 följande:
    Önskar jag hade fått den infon innan förlossningen.
    Men vet du, man förändras som mest av att ha varit gravid. Bäckenbottenmuskulaturen luckras upp och försvagas av hormonerna och tyngden, underlivet växer och omformas under graviditeten, framfallsrisk etc är densamma oavsett om man fött vaginalt eller inte - så egentligen skulle du ha fått infon innan graviditeten. Och det är ett ok pris att betala för barn. Så ska man inte glömma att knipövningar och TID rättar till det mesta - precis som med de övriga kroppsliga förändringarna så tar det nio månader att förändras inför en förlossning, då är det ändå ok att det tar några månader att förändras efter också!!
    Krupke, we've got problems of our own!
  • Minnie7

Vad skönt att det inte stör dig och att du mår bra nu. Jag fick också granulationsvävnad och det är inte riktigt läkt ännu även om jag fick hjälp tidigt (3 v). Jag ska ju pensla på med ett medel men eftersom jag inte vill se mig i spegeln funkar det inte. Jag har fått hjälp med det och nu läker det nog ändå.

Svar på tråden Hur lång tid tog det innan underlivet kändes helt återställt efter förlossningen?