• Anonym

Vilken socialgrupp hör en till?

Nu blev jag nyfiken, hur är det med oss då? Har alltid trott att vi är typ lägre medelklass.

JAG:

Läst 6 år på universitet, har en fil.mag i lingvistik, arbetar på universitet och tjänar ca 26 000 kr före skatt.
    Föräldrarna har i ena fallet läst på högskola, i det andra inte, arbetar som vårdbiträde och lärare, min mors efternamn/familj finns med i tyska adelskalendern men används inte idag av familjen.

MAKEN:

Läst 4 år på universitet, har en högskoleexamen i maskinteknik, arbetar inom servicesektorn och tjänar ca 25 000 kr före skatt. Föräldrarna har ingen av dem läst på högskola, arbetar inom vården och psykiatrin.

Vi bor i hyresrätt med relativt hög hyra i ett medelstort samhälle, har ett barn, inga lån, reser utomlands minst två gånger om året, och umgås i stort sett endast med folk som har läst många år på högskola/universitet med egna hus och gårdar/gods.

• Anonym
    Anonym skrev 2011-05-09 13:36:10 följande:
    Nu blev jag nyfiken, hur är det med oss då? Har alltid trott att vi är typ lägre medelklass.

JAG:

Läst 6 år på universitet, har en fil.mag i lingvistik, arbetar på universitet och tjänar ca 26 000 kr före skatt.
    Föräldrarna har i ena fallet läst på högskola, i det andra inte, arbetar som vårdbiträde och lärare, min mors efternamn/familj finns med i tyska adelskalendern men används inte idag av familjen.

MAKEN:

Läst 4 år på universitet, har en högskoleexamen i maskinteknik, arbetar inom servicesektorn och tjänar ca 25 000 kr före skatt. Föräldrarna har ingen av dem läst på högskola, arbetar inom vården och psykiatrin.

Vi bor i hyresrätt med relativt hög hyra i ett medelstort samhälle, har ett barn, inga lån, reser utomlands minst två gånger om året, och umgås i stort sett endast med folk som har läst många år på högskola/universitet med egna hus och gårdar/gods.
    Lägre medelklass stämmer väl rätt så bra, tycker jag
  • Anonym
    trettioplus skrev 2011-05-09 13:50:02 följande: