• Anonym

Vilken socialgrupp hör en till?

Nu blev jag nyfiken, hur är det med oss då? Har alltid trott att vi är typ lägre medelklass.

JAG:

Läst 6 år på universitet, har en fil.mag i lingvistik, arbetar på universitet och tjänar ca 26 000 kr före skatt.
    Föräldrarna har i ena fallet läst på högskola, i det andra inte, arbetar som vårdbiträde och lärare, min mors efternamn/familj finns med i tyska adelskalendern men används inte idag av familjen.

MAKEN:

Läst 4 år på universitet, har en högskoleexamen i maskinteknik, arbetar inom servicesektorn och tjänar ca 25 000 kr före skatt. Föräldrarna har ingen av dem läst på högskola, arbetar inom vården och psykiatrin.

Vi bor i hyresrätt med relativt hög hyra i ett medelstort samhälle, har ett barn, inga lån, reser utomlands minst två gånger om året, och umgås i stort sett endast med folk som har läst många år på högskola/universitet med egna hus och gårdar/gods.

• Anonym
    Anonym skrev 2011-05-09 13:36:10 följande:
    Nu blev jag nyfiken, hur är det med oss då? Har alltid trott att vi är typ lägre medelklass.

JAG:

Läst 6 år på universitet, har en fil.mag i lingvistik, arbetar på universitet och tjänar ca 26 000 kr före skatt.
    Föräldrarna har i ena fallet läst på högskola, i det andra inte, arbetar som vårdbiträde och lärare, min mors efternamn/familj finns med i tyska adelskalendern men används inte idag av familjen.

MAKEN:

Läst 4 år på universitet, har en högskoleexamen i maskinteknik, arbetar inom servicesektorn och tjänar ca 25 000 kr före skatt. Föräldrarna har ingen av dem läst på högskola, arbetar inom vården och psykiatrin.

Vi bor i hyresrätt med relativt hög hyra i ett medelstort samhälle, har ett barn, inga lån, reser utomlands minst två gånger om året, och umgås i stort sett endast med folk som har läst många år på högskola/universitet med egna hus och gårdar/gods.
    Lägre medelklass stämmer väl rätt så bra, tycker jag
  • Anonym
    trettioplus skrev 2011-05-09 13:50:02 följande:
    Hur kommer det sig att du ser dig som arbetarklass?
    (eller att inte jag gör det...?)
    Jag vet inte ... jag är ganska stolt över mina rötter kanske beror det på det.
  • Anonym
    trettioplus skrev 2011-05-09 13:43:02 följande:
    Du tänker på borgarna?
    Nog kan man väl i så fall säga att "medelklass" fått en annan betydelse med åren?
    Ja, fast det här är ju åldrade begrepp som inte behövs längre anser jag. Varför vill man kategorisera människor, inte utifrån vilka de är utan baserat på utbildning, inkomst och hur många saker man har?
    Vilket syfte fyller den indelningen idag???
  • Anonym
    trettioplus skrev 2011-05-09 14:03:15 följande:
    Jag kan inte säga att jag skäms över mina heller, men jag har ändå alltid betraktat mig som medelklass. Märkligt det där ...
    Ja jag har aldrig tänkt på vilken klass jag tillhör öht. Jag har sett mig som en människa fri att bli vad jag vill.
  • Anonym
    Anonym (hmm) skrev 2011-05-09 14:05:26 följande:
    Om man har en adlig titel som är godkänd i aristokratiska kretsar vad är man då??
    Överklass som inte lever med verkligehetsförankring som någon skrev? 

Eller om man har föräldrar som är en arbetarklass och en adlig?? 
    Undrar jag också. Och kan man vara gifta och tillhöra olika klasser?
    Om jag är adlig och välutbildad och gifter mig med en typisk arbetare. Kan vi då tillhöra olika klasser, eller blir vi något mittemellan, eller gör jag en resa neråt eller han en resa uppåt??? Glad
  • Anonym
    trettioplus skrev 2011-05-09 14:21:37 följande:
    Så kan det vara. För mig har det varit aktuellt vid några tillfällen i samband med politiska diskussioner. Jag förvånas dock något över klassificeringarna vissa hänger sig åt här inne och funderar kring vad samma människor betraktar som arbetarklass.
    Men kan inte du Ts definiera vad du tycker arbetarklass står för eftersom det inte är t ex din uppväxt med två "arbetarföräldrar".
  • Anonym

Ingen högskoleexamen, ingen inkomst och uppväxt med föräldrar som arbetade som undersöterska och fastighetsskötare - definitivt arbetarklass.

• Anonym

Så om man skiljer sig eller blir änka/änkling skulle man plötsligt byta samhällsgrupp?

• Anonym
    Anonym skrev 2011-05-09 15:19:27 följande:
    Så om man skiljer sig eller blir änka/änkling skulle man plötsligt byta samhällsgrupp?
    När Prins Charles skilde sig från Diana bytte han inte samhällsgrupp. Folk kanske ser på en på ett annat sätt, men samhällsgrupp NEJ!
Svar på tråden Vilken socialgrupp hör en till?