• Anonym

Vilken socialgrupp hör en till?

Anonym skrev 2011-05-09 11:52:08 följande:
    Kul tråd!
    Vad är man själv då?
    Mannen socionom
    Jag förskolepedagog
    Inkomst per månad ca 52000
    Tre barn
    Bor i radhus lite utanför stan i ett helt ok område (alla kanske inte har råd att flytta hit s.a.s)
    De vi umgås har nog alla läst minst 3 år på högskola eller universitet
    Inkomsten är alltså bådas inkomst tillsammans
  • Anonym
    Anonym (öm) skrev 2011-05-09 11:53:00 följande:
    Jag skulle säga lägre medelklass.
    Stämmer med vad jag och mannen själva placerar oss
  • Anonym
    Anonym (öm) skrev 2011-05-09 11:57:33 följande:
    Jag då? Om det är ok att kapa tråden?

Jag, 10 års universitetsstudier inom ett konstnärligt fack varav 7 är hel utbildning.
    min man lärare, men med dubbelt så många högskolepoäng än vad han behöver.
    Bor centralt i större stad i hyresrätt, planerar snart köpa hus. Två barn snart. Medelinkomst. Känner nog ingen som inte pluggat på universitet. Kommer från akademikerfamilj.
    Övre medelklass.
  • Anonym

TS:
    Hur gärna du än vill tillhöra medelklassen så tyvärr. Det är arbetarklassen du tillhör om det nu är så viktigt att veta vilken klass du tillhör.
    Du har inget jobb, ingen inkomst,har bara läst några strökurser på högskola och är sambo med en fabriksarbetare och en gymnasielärare (han är väl den ende som hljer det hela en aning isåfall men inte tillräckligt för att hamna i medelklassen).

• Anonym

va? Är du hemmafru åt dina två partners?

• Anonym
    k girl skrev 2011-05-09 12:10:37 följande:
    Ungefär så skulle jag också vilja säga. Det är det kulturella kapitalet som avgör klass, inte det ekonomiska.
    Inte enbart. Du kan leva på gamla pengar och räknas som överklass, trots att du endast läst ett fåtal poäng på högskola.
  • Anonym
    k girl skrev 2011-05-09 12:33:18 följande:
    Fast med kulturellt kapital menar inte jag utbildning eller bildning, utan exempelvis sätt att tala, sätt att föra sig, förtrogenhet med samtalsämnen med mera. Talar man om enbart bildning så skulle jag vilja påstå att de mest bildade, kultureliten eller vad man nu vill kalla den, framför allt är övre medelklass och inte överklass.
    Då förstår jag, håller med i resonemanget för den delen också
  • Anonym
    trettioplus skrev 2011-05-09 11:56:55 följande:
    Vad var det annars i min uppväxt som du anser tillhöra arbetarklassen, än föräldrarnas utbildningsnivå, menar du?

Välskötta villaförorter, utlandsresor och hyggliga fordon tillhörde definitivt medelklassen på den tiden jag är uppväxt. Detsamma gjorde moderna tv-apparater, videobandspelare, videokameror och sådant som var standard i området jag växte upp.
    Att ha mycket saker gör väl ändå inte att man kvalificerar sig till en viss samhällsklass? Dessutom kan de ju vara köpta på avbetalning eller för familjens sista pengar. En adlig, högutbildad  mångmiljonär kan leva mycket spartanskt och ändå vara övre medelklass eller överklass.
  • Anonym
    trettioplus skrev 2011-05-09 13:10:00 följande:
    Det behöver det förvisso inte,
    men det gör mig lite förvånad att få min uppväxt klassificerad som "arbetarklass". Jag tror inte så många skulle ha betraktat den som det nämligen. Inte på den tiden, med den tidens mått mätt.
    Skulle jag göra den svåra ekvationen att klumpa ihop alla parametrarna till någonting, så skulle det bli medelklass, i bemärkelsen "vanlig" eller "vanligast".

Vi får tänka oss ett villaområde med väl underhållna hus, kortklippta gräsmattor, lekstugor och "hela och rena" barn. Kaffet dricks på verandan efter det att pappa tvättat färdigt bilen på uppfarten och mamma rensat kring rosorna.
    Äh, det är svårt att förklara hur standardmässig en barndom kan vara
    Är det inte ordet "medel" som förvirrar?
    Den gamla medelklassen var ju allt annat än medel, på det sätt som vi använder ordet medel idag som t ex i medelmåttig.
    Medelklass var ju de mest välbägade, men som inte var adlade eller kungliga.
  • Anonym
    trettioplus skrev 2011-05-09 13:10:00 följande:
    Det behöver det förvisso inte,
    men det gör mig lite förvånad att få min uppväxt klassificerad som "arbetarklass". Jag tror inte så många skulle ha betraktat den som det nämligen. Inte på den tiden, med den tidens mått mätt.
    Skulle jag göra den svåra ekvationen att klumpa ihop alla parametrarna till någonting, så skulle det bli medelklass, i bemärkelsen "vanlig" eller "vanligast".

Vi får tänka oss ett villaområde med väl underhållna hus, kortklippta gräsmattor, lekstugor och "hela och rena" barn. Kaffet dricks på verandan efter det att pappa tvättat färdigt bilen på uppfarten och mamma rensat kring rosorna.
    Äh, det är svårt att förklara hur standardmässig en barndom kan vara
    Jag förstår hur du menar och hur du har växt upp. Jag har växt upp på precis samma sätt.
    Min pappa var typisk arbetare och min mamma tjänsteman. Jag betraktar min barndom som väldigt arbetarklass.
    Fastän jag har en universitetsexamen nu så har jag svårt att se mig som medelklass för det utan skulle om jag nu måste placera in mig i en samhällsklass ändå säga att jag fortfarande är arbetarklass.
Svar på tråden Vilken socialgrupp hör en till?