• Anonym

Vilken socialgrupp hör en till?

trettioplus skrev 2011-05-13 11:21:24 följande:
    Det här är vad jag skulle kalla ett typexempel på vad jag varit inne på tidigare i tråden:
    Försök till förlöjligande av annan kunskap än den som finns att inhämta inom högskolevärlden. Jag skulle inte kalla det bildat.
    Informationen och undervisningen som ges via universitet/högskola sker under mycket kontrollerade former av långt utbildade lärare. Medan en populärvetenkaplig föreläsning av en föreläsare som själv inte är utbildad på högskola ofta kan ge helt felaktig information som är vinklad helt galet. Har man då inte själv redskapen (som bladn annat ges genom en högskoleutbildnin) att kunna analysera och kritiskt granska källorna och informationen så är det lätt att man köper det rakt av.. vilket kan vara förödande eftersom man då lär helt fel.
  • Anonym
    trettioplus skrev 2011-05-13 11:43:52 följande:
    Som man bland annat kan lära sig på en högskoleutbildning.
    Du missförstod mig. Det var inte så jag mendade med "bland annat". Jag mendade att detta är endast EN av den sakerna som man lär sig på en högskleutbildning!
  • Anonym
    trettioplus skrev 2011-05-13 11:47:15 följande:
    Och det har jag - märk väl - inte heller gjort. Man kan få mina kunskaper på många andra platser. Likväl som andra kan få dina på andra sätt än du tagit dem till dig.

Det finns för övrigt andra platser än högskolan att få tandläkarpraktiken på. En tandläkarpraktik, exempelvis.
    Hur kan du veta att dessa kunskaper som du har förvärvat kommer från tillförlitlga källor och fakta?
  • Anonym

Men hörni, ts har en ponny. Det måste betyda överklass. Nästan aristokrati. Vem som helst har inte en ponny.
    Eller?

• Anonym
    trettioplus skrev 2011-05-13 16:36:42 följande:
    Gör jag verkligen det?
    Så vitt jag vet har jag bara givit respons på uttalanden som klart nedvärderat annan kompetens därutöver. Jag har själv pluggat något på högskola och har ingenting emot det. Däremot är jag smått allergisk mot alla elitistiska uttalanden från folk från universitetsvärlden som ser ner på all annan form av bildning/utbildning, och oftast utan att alls ha koll på något annat.
    Kanske kan det bero på att folk som har gått på högskola/universitet har lärt sig på ett korrekt sätt hur man är källkritisk, vad som är "riktig" forskning och vad som är vinklad forskning osv. Vilket man då alltså kan se igenom rätt lätt om man har en högskoleutbildning i bagaget... Därav är det inte så konstigt att man inte tycker att annan utbildning lever upp till de kraven som man är van vid från högskolan... Med det sagt menar jag inte att all annan utbildning är värdelös, absolut inte, beror helt på vad man ska använda utbildningen till. Vill man t ex bli bilmekaniker så är det meningslöst att läsa på högskolan, då räcker det med en praktisk gymnasekompetens och i det fallet är alltså exempelvis en gymnasiekompetens fullt tillräcklig. Men som i ditt fall t ex. om man är politiker så anser i alla fall jag att det borde införas ett krav på att ha högskolekomptens för att få arbeta med det och jag anser att det är under all kritik att vem som helst med välsmord mun, utan utbildning, kan få arbeta som politiker.
  • Anonym
    trettioplus skrev 2011-05-13 17:36:40 följande:
    Du får ursäkta, men jag tycker ditt resonemang inte direkt ger sken av att det ligger så mycket kunskap bakom.

Vi lever i en representativ demokrati där vi själva har makten att bestämma vilka politiker vi ska ha. För att ha inflytande över den processen behöver du engagera dig. Vilka tänker du skulle ha makt över urvalsprocessen om inte folket hade den?
    Jag förstod att du inte skulle hålla med mig på den punkten då det verkar vara där skon klämmer. Man får alltså, enligt dig, inte tycka att en politiker borde ha en högskoleutbildning i bagaget? Självklart ska en politiker röstas fram av folket MEN ett minimumkrav för att få ställa upp som kandidat tycker jag borde vara att man åtminstonde har läst en kandidat på högskolan. Men förstår att du tycker det är besvärande att höra, att det finns folk som tycker så, med tanke på att du själv är politiker, men utan högskolexamen.
  • Anonym
    trettioplus skrev 2011-05-13 18:00:00 följande:
    Man får tycka vad man vill, men jag undrar vem du tycker ska bli politiker?
    Det är inte så att alla landets akademiker står på kö och bankar på partilokalernas dörrar för att komma in direkt. Och inte heller borgar högskoleutbildning för högre grad av kritiskt granskande, förmåga att se sammanhang eller intelligens, av min erfarenhet att döma. Tvärtom är det genant många som saknar de färdigheterna, trots flera års studier.
    Skulle vi ha ett sådant krav för att få kandidera i val, så skulle jag definitivt vilja ha något mera talande.

Jag är inte politiker. Inte än i alla fall.
    Däremot har jag sysslat en del med sakpolitik.
    Den som har högskoleutbildning samt den som folket därefter röstar fram tycker jag ska bli politiker. Hade man haft det som krav så kanske politikeryrket hade blivit lite mer status på.

Min åsikt och erfarenhet är dock att en högskoleutbildning visst bidrar till de egenskaperna som du nämnde i det citerade inlägget.
  • Anonym
    trettioplus skrev 2011-05-13 18:04:14 följande:
    Jag ska tillägga att jag tycker att ett sådant krav skulle vara väldigt demokratiskt tveksamt och inte något jag skulle stödja.
    Du tycker alltså att precis vem som helst ska få bli politiker? Tycker du även att en kriminell ska kunna få bli det? En tidigare dömd massmördare t ex?
  • Anonym

Jag vill i alla fall inte att exempelvis en massmördare eller en pedofil ska få styra vårat land lika lite som jag vill att någon utan en ordentlig utbildning för yrket (enligt mig en formell högskole examen) ska få göra det.

• Anonym
    trettioplus skrev 2011-05-13 18:13:06 följande:
    Min sambo konstaterade krasst att förslaget indikerar på dålig kunskap i vad representativ demokrati innebär.
    Ha ha ...  vad har din sambo med denna diskussionen att göra då.
Svar på tråden Vilken socialgrupp hör en till?