Inlägg från: Nice Girl Wrong Place |Visa alla inlägg
  • Nice Girl Wrong Place

Den stora OT-tråden där PK och PI kan mötas...

Noun skrev 2011-05-16 10:45:50 följande:
    Det anses ju fult att hämnas överallt vad jag känner till, men jag tycker inte man ska utsätta andra för sådant man inte vill utsättas för själv sas...
    Jag håller lite med.
    Det är en fin markering att inte sjunka till samma nivå, oavsett.

Mänskligheten är bättre än så.
  • Nice Girl Wrong Place

Jag ser det såhär.

Sitter dagarna i ända (fast nu var det ett tag sedan) och försvarar diverse handlingar (ofta av invandrare) eftersom jag sett var traumatiska upplevelser kan göra med en människa.
    Jag ser inte hela den saken på ett anorlunda sätt när det gäller en pedofil eller ett psyko som slänger syra i någons ansikte.

När man förlorat sina mänskliga rättigheter vet jag ej, men rent spontant känner jag att om rättsystemet fungerar som det ska, aldrig.
    Dvs, alla har rätt till en rättvis rättegång. Inte säker på exakt vilken artikel det är, men den finns där.

Börjar man tumma på detta, faller snart allt.
    Även om jag har full förståelse för känslorna det väcker (även hos mig).

• Nice Girl Wrong Place
    Jäjd skrev 2011-05-16 11:03:50 följande:
    Skulle vilja påstå att jag tror du har fel där i min åsikt. Skillnaden är väl enorm. En person som varit med om traumatiserande krig och våld kan jag förstå agerar ut på osmakliga vis om denne kastas in i en helt annan miljö utan vägledning och bearbetning av händelser men en störd jävel som kastar syra i en kvinnas ansikte och därmed förstör hennes liv för gott, vad skyller han på? Taskig kvinnosyn inbankad från ett mansdominerat efterblivet samhälle?
    Men jag antar att du tänker mer på pedofiler och deras egna (ofta) utsatta bakgrund.
    Nej jag tänker på att snubbar som kastar syra i någons ansikte bevisligen inte heller mår OK psykiskt.
    Oavsett vad som orsakat handlingen (och vad den är) så ligger det ju någontinng bakom den.
    Kan mycket väl vara våld. Går inte att säga att alla som kastar syra i kvinnors ansikte bara har en taskig kvinnosyn.
    Och oavsett, har alla rätt till en rättvis rättegång, tycker jag.
  • Nice Girl Wrong Place
    TheCoopers skrev 2011-05-16 11:09:04 följande:
    Jo du har säkert rätt men jag kan inte resonera så ... jag vet att känslorna tar över förnuftet men jag kan inte tycka synd om tex en pedofil som utnyttjat och mördat ett barn . Det går inte ...

för mig alltså
    Men jag tycker inte heller synd om.
    Se, i diskussionerna om invandrare går resonemangen precis på detta sättet.
    Inte samma sak, inte samma frågor, jag är medveten om det.

Men kärnan är densamma.
    Ingen tycker synd om en invandrare som mördat eller våltagit någon.
    Ingen tycker heller synd om Anders Eklund, eller Eliasson snubben.
    Ingen tycker synd om killen som kastade syra i hennes ansikte.

Att erbjuda en rättvis rättegång har nada med att tycka synd om någon att göra.
    Men rättssystemet är sjukt viktigt, för de mänskliga rättigheterna.
  • Nice Girl Wrong Place
    Jäjd skrev 2011-05-16 11:17:52 följande:
    Så då är det lite synd om stackarn? Han har ju bevisligen fått en rättegång.
    Synd om?

Nu sitter vi i samma sitts som i den eviga invandrarfrågan!
    Nej - det är inte synd om.
    Varför ska det vara synd om någon för att jag ogillar barbariska straff?
    Tillåter vi sådana straff, så blir snart fel personer straffade, detta SKER redan i världen.
    Det är förlegat och idiotiskt.
  • Nice Girl Wrong Place
    Noun skrev 2011-05-16 11:27:30 följande:
    Ingen ska straffas, alla ska få vård- Är det så du menar?
    Nej.
    Såklart det ska finnas straff och gärna hårdare än de vi har i Sverige idag.

Men inga barbariska straff (stening, hämd, piskning, handavhuggning, hängning och helst inte dödsstraff)
    Och en rättvis rättegång.
  • Nice Girl Wrong Place
    Jäjd skrev 2011-05-16 11:25:23 följande:
    Ser inte parallellen till den eviga invandrarfrågan alls faktiskt men jag är helt på det klara med vad du tänker på, mänskliga rättigheter osv.
    Skillnaden är att jag anser man kan nå en punkt där man förbrukat sina. Det innebär inte att inte ändå blir ett dilemma även i min skalle om hur okej det är att straffa med mentaliteten ett öga för ett öga. Såklart "vi" som mänsklighet och upplyst civilisation är bättre än så.
    Jo jag förstår dilemmat, men som sagt, jag ser inte att vi någonsin, whatever happens, inkränktar på de mänskliga rättigheterna.
    Barbariska straff är inte bättre eller mer ok bara för att berövaren är skyldig. Tycker jag...
Svar på tråden Den stora OT-tråden där PK och PI kan mötas...