Inlägg från: Nice Girl Wrong Place |Visa alla inlägg
  • Nice Girl Wrong Place
    Velour skrev 2011-05-16 17:10:51 följande:
    Förresten, har ni läst boken "Övervakning och straff" av Michel Foucault? Riktigt nice bok. Man får helt nya perspektiv på bestraffning och straffsystemet. Nu var det längesedan jag läste den så jag kommer inte ihåg exakt allt han skrev, men den duger att växla till någon kväll när man ska läsa en bok.
    Nope.

Jag är nästan sexuellt upphetsad över att jag snart ska läsa "Atlas Shrugged" av Ayn Rand!
  • Nice Girl Wrong Place
    Velour skrev 2011-05-16 18:48:20 följande:
    Ayn Rand låter bekant, men jag måste nu googla för att komma ihåg hur jag hört talas om personen.
    Just den boken ("Och världen skälvde" på svenska) ska tydligen vara väldigt speciell.
    På 1220 sidor anser jag min sommar räddad.
    Allt jag behöver är en hängmatta.
  • Nice Girl Wrong Place
    Velour skrev 2011-05-16 18:51:54 följande:
    Holy shit! Hur kunde vi inte läsa om någon som Ayn Rand? Inte för att jag tycker att de saker hon försvarar till hundra procent är försvarbart, men det skulle verkligen väga upp mot mycket vi pluggat. 
    Eller hur!!!

Köp boken. Jag har en vän som älskar henne, eller tycker hon är myckt inspirerande iaf. Han tipsade mig om boken, den förändrade hans liv.
    I USA har den framröstats som den bok som haft mest inflyande på folks liv, efter Bibeln!

Bara jag läser OM boken blir jag alldeles pirrig av förväntan.

"I en värld som hastigt faller samman kämpar Dagny Taggart för att rädda sitt järnvägsimperium. Men hennes kamp gäller mer än så. I sin vägran att acceptera stagnation och hopplöshet som sitt eget och mänsklighetens öde beslutar hon sig att konfrontera det gåtfulla slanguttryck som kommit att sammanfatta andras rädsla, resignation och cynism; "Vem är John Galt?" Svaret visar sig vara avgörande för hennes egen och världens framtid.

Och världen skälvde (org. titel Atlas Shrugged) är en filosofisk thriller som utmanar, fascinerar och inspirerar. I USA har den blivit framröstad som den bok som näst efter Bibeln haft störst inflytande på människors liv. Miljontals läsare över hela världen har i generation efter generation tagit del av den gripande berättelsen om en man som sade att han skulle stänga av världens motor - och gjorde det."

Jag blir tårögd!!!!!!!!!!!!!

*Blödig*
  • Nice Girl Wrong Place
    Velour skrev 2011-05-16 19:02:02 följande:
    Mmm, låter mycket intressant. Jag har nyligen läst "Det individualiserade samhället" av Zygmunt Bauman samt "Risksamhället" av Ulrich Beck. Att läsa Rands böcker skulle vidga perspektivet ännu mer eftersom de saker hon skriver säkerligen till stor del går emot de andra två författarnas. Jag håller med både Bauman och Beck. Kanske skulle jag tycka att även Rand har rätt i en del. Så det skulle vara kul att se att jämföra dessa författares åsikter.

Tack för tipset *saaaliiiig*{#emotions_dlg.flower} 
    Hon är en stor filosof.
Svar på tråden Den stora OT-tråden där PK och PI kan mötas...