Anonym (Fd Fatso) skrev 2011-04-07 10:21:38 följande:
Men snälla, seriöst? Kultur har inget med allmänbildning i skolan att göra, Birgit Nilsson som jag nu råkar veta vem det var, är inte mycket att hänga i granen "operasångerska" en av få från Sverige ja, men varför ska folk veta det som INTE är intresserade av opera?
Dag Hammarsköld var generalsekreterare på FN och gjorde mycket bra, men det är inget som blir belyst direkt i skolan och inte heller i media där vi blir påminda starkt om andra figurer.
Greta Garbo var så pass tillbakadragen efter sin karriär att enda anledningen hon blev uppmärksammad när hon dog var just att hon var så "privat" Dock så tystnade pressen väldigt fort för ingen brydde sig!!! Än idag är det inte många som bryr sig, hon var en skådespelerska hallåååå liksom?
Min slutsats, varför ska folk bry sig/veta vilka dessa artister var? Har du kolla på alla dansbandssångare som finns i Sverige? Ens de största? Intresse avgör nog vilka man vet om...
Kan hålla med om att de borde veta vem Dag var.
Eh. Det är allmänbildning. Rätt igenom. Även om man inte är intresserad av opera, fn eller skådespelarhistoria bör man känna till dessa personer. Det är även något de allra flesta gör.
Att man däremot "aldrig kommer att erkänna" att man är djupt oroad av att folk inte känner till dem förstår jag inte. framförallt för att personen i fråga redan skrivit det i en annan tråd.
Känns som att rådens värde urholkats en smula på slutet....