• Bling1975

Oförklarlig barnlöshet kan vara ett immunproblem.

Wickan - Dr G kommer nog föreslå att du även tar LAD, DQ-a och MTHFR testerna. Han kommer även vilja att du skickar mensblod till Aten, men det är billigare att göra själv direkt från Sverige än genom honom.

Alla immunprover analyseras i Chicago så de går inte att få i Sverige. Däremot är det bra att man har en komplett svensk missfallutredning med kromosom- och koagulerings- samt vanliga fertilitetstester tagna så slipper han föreslå dem.

Stitch längtar efter Lilo
  • Bling1975

Ninninn. Jag hade helt ok NK celler, men hög TNF-alfa, partiell DQ-alfa matchning samt mycket låga LAD värden.

För oss hade alltså inte Atentesterna visat två av våra problem. Jag svarar dessutom mycket bättre på Ivig än på IL så när DQ-a var ett problem när vi använde egna ägg/spermier så tog jag Ivig. Nu med donator så nöjde jag mig med IL som säkerhetsbälte för att TNF-a inte skulle gå upp under graviditeten.

Ivig och IL används i första hand för NK cellerna men även vid DQ-alfa matchning. Det kan också hjälpa till att stabilisera TNF-a även om Humira är förstahandsvalet. För LAD gör man LIT vilket är en behandling där man injicerar ett serum utvunnet ur mannens blod under huden på kvinnan för att skapa en reaktion.

• Bling1975

Jag kände av kortisonet de första veckorna (sömnsvårigheter, hjärtklappning) men sedan gick det över och jag var bara lite piggare än vanligt.

• Bling1975
    Hjärtefröjd skrev 2012-03-19 14:21:22 följande:
    Nu blir jag lite förvirrad, jobbar Dr D och Penny på olika kliniker och med olika saker?
    Ja, Dr D är väl på life clinic där många gör immunutredningar. Penny jobbar på Serum som är en IVF klinik där man bland annat testar för dold klamydia och gör hysteroscopy i samarbete med ett sjukhus.
  • Bling1975

Dr G är inte den lättaste att ha att göra med. Han har lite för många patienter numera och förutsätter att de själva har god koll på allt. I england har de flesta det genom forumet fertility friends där alla patienter har samlats och hjälper varandra att förstå när det har gått lite för fort hos doktorn. Några är bättre än andra på att ställa krav på honom och ger sig inte innan de har förstått precis allt så de delar sedan med sig av svaren till oss andra. Han är dock väldigt duktig på vad han gör och jag har stort förtroende för hans kompetens, men inte för att han ska minnas vem jag är eller vilka prover jag har tagit etc så det håller jag full koll på själv.

Karotyping gjordes på oss båda i Sverige under missfallsutredningen, men när vi väl kom till dr G hade min man inga spermier kvar så jag kollade aldrig testerna på spermierna.

• Bling1975

Om min gravidhjärna inte är ute och cyklar är väl det kromosomproverna man gör på båda parter i en mf utredning.

Det är nu bara 6 dagar kvar tills jag äntligen efter 7 år av sorg ska få snusa på en egen bebis.

• Bling1975

Stumpan, det tror däremot inte jag. han tjänar nämligen i princip ingenting på just testerna då de ska betalas till labbet i England och i Chicago. Oavsett vilken behandling man får för olika sjukdomar här i Sverige eller utomlands så är det vanligaste att man följer upp och ser hur resultatet blev eftersom alla reagerar lite olika på olika behandlingar. Annars har man ingen möjlighet att anpassa behandlingen till individen och uppnå ett bra resultat. Det han tjänar på är konsultationerna. Men där kan han vara lite ful och vilja ta "det steget när vi kommer dit" så man ska behöva betala flera gånger innan man får alla svar.

• Bling1975

Ninnin, en hysto är just när de går in med kamera i livmodern och tittar samt ev åtgärdar fel. Skillnaden på de som görs i Sverige och de som görs hos Penny i Aten är att i Aten skär de alltid i slemhinnan för att även kontrollera blodtillförseln. Min såg fin ut på ytan (slät) men var helt död. Förmodligen efter alla missfall eftersom jag hade haft svårt att plussa efter det tredje som var ett MA i v10. Fick bara en kemisk graviditet och flera minus efter IVF. Men efter hyston blev det bebis :)

Svar på tråden Oförklarlig barnlöshet kan vara ett immunproblem.