• Bling1975

Oförklarlig barnlöshet kan vara ett immunproblem.

Man bör avsluta prednisolon vid v12 då de flesta biverkningarna på fostret uppkommer efter den veckan. Det gäller framförallt doser över 10 mg.

Men finns ett medicinskt behov så finns det de som äter hela graviditeten men det är inte riskfritt. Har en nära vän med en svår blodsjukdom som äter 50-100 mg om dagen hela graviditeten, utan det riskerar både hon och barnet att dö.

Jag tror dock inte att det är någon större fara om man har en lägre dos att försöka ett par månader och sedan fortsätta till v 12 vid en graviditet. Men det kan ju ske en tillvänjning hos kroppen vilket kanske inte är bra. tar det lång tid att plussa kanske det kan vara bra att göra uppehåll ibland. Glöm bara inte att ni måste trappa ner sakta.

Stitch längtar efter Lilo
  • Bling1975

lilla M - håller både tummar och tår, det låter lovande att hcg stiger och de där symptomen kommer och går.

Vilaa - min läkare sa att jag skulle ta hela dosen på morgonen (25 mg) annars kunde jag få sömnproblem. Håll ut, jag tyckte det blev bättre efter ett tag.

• Bling1975

För provtagning och ordination måste man vända sig utomlands. Men sophiahemmet kan om man har ett läkarordination och recept administrera dropp.

• Bling1975

Jag gjorde min i England och tror det landade på ca 25.000:- för den initiala provtagningen. Sedan tillkom behandling samt ytterligare provtagning för att kolla att nivåerna hade hamnat rätt.

• Bling1975

Jag hade inte heller några direkta indikationer på immunproblem (mer än att jag sällan blir riktigt sjuk). Men nu ska jag efter 4 mf och 9 IVF/FET återföringar av totalt 13 embryon äntligen få en bebis om ca 6 veckor.

• Bling1975

Jag fick:

Humira sprutor (2 stycken) dyra men går att hämta ut i Sverige och man tar dem själv. (ca 12.000 kronor för 2 st)

LIT behandling x 3 (små injektioner under huden i armen med en vätska utvunnen ur mannens blod). Gick inte att få i Sverige. Gjorde mina i Aten hos en annan doktor som har en mottagning varannan vecka. Ca 600 euro per gång + resor.

Ivig x 3 (liknande IL med gjord av blodprodukter och mycket dyrare) lyckades inte få den i Sverige så jag gjorde dem hos Dr Gorgy i London. De var dock bara nödvändiga när vi använde min makes spermier så jag bytte till IL vid det senaste lyckade försöket. Ca 20.000 kronor per gång + resor.

IL (2 x innan återförandet, 1 på plus, 1 vid första VUL 6+3 veckor och sedan var 3-4 vecka tom v 31) Hämtade ut på recept i Sverige och fick droppet på Sophiahemmet. Det kostar 3.000:- per gång.

Klexane (som fragmin/innohep) varje dag från ÄL till förlossningen. (svenskt recept)

Trombyl varje dag från ÄL till förlossningen. (svenskt recept)

25 mg prednisolon från ÄL tom v 12 då man sakta trappar ner. (svenskt recept)

Extra stark folsyra, Omega 3 och B12 rekommenderades också.

• Bling1975

Jag hade utländska recept på allt och de som min svenska gynläkare inte tyckte var farliga eller för konstiga skrev han ut. Det är dock en vän till familjen så det är inte något han brukar göra. Jag tycker klexane gör mindre ont än fragmin. Hos Dr G får alla blodförtunnande oavsett diagnos. Min IVF läkare ville ha den starka folsyran då jag hade dåligt B-vitaminupptag generellt.

Dr G i London tar lite fler prover och använder sig av lite fler behandlingar än vad jag har fått intrycket av att Life Clinic gör. För oss var det viktigt att få precis allt testat och behandlat då vi bara hade 3 frusna embryon kvar från mig och min man innan det blev donator (han hade fått cancer). Nu blev det donator ändå då vi inte plussade men det kändes skönt att veta att vi hade gjort vårt yttersta.

Man måste inte behandla allt, men det är bra att veta vad man brottas med. Mycket kan man göra med kost, prednisolon och IL.

• Bling1975

Humira är sprutor man tar själv hemma, finns på svenskt apotek mot recept. IL är ett helt vanligt dropp så i teorin kan vem som helst som kan sätta dropp ge det, men eftersom de inte tror på behandlingen i Sverige så är det svårt att få någon att göra det. En avdelning på sophiahemmet i Sthlm gör det om man har en utländsk läkares ordination och recept. Går säkert att hitta fler om man ringer runt eller har kontakter.

• Bling1975

Jag har tyvärr inte hört något bra om Dr S från tjejerna på FF, men det var ett tag sedan. Det kan vara så att han har ändrat sitt protokoll nu och följer de lite senare rönen. Dr G är en virrpanna men väldigt duktig och vänder verkligen på alla stenar.

• Bling1975

Jag har ätit trombyl och tagit klexane (som fragmin) varje dag sedan ÄL och tar 2 kapslar Omega 3 per dag.

Svar på tråden Oförklarlig barnlöshet kan vara ett immunproblem.