• Anna Paulita

Ni med barn som ska börja gymnasiet i höst eller inom ett par år!

Gymnasieskolan har ju förändrats och detta börjar gälla ht 2011. För många innebär det en hel del oklarheter och frågor och jag är nyfiken på vilken typ av gymnasieinformation ni skulle vilja ha? Vad exakt vill ni att man informerar om? Vad skulle du vilja veta om den nya gymnasieskolan?

Om ni hade en SYV tillgänglig som kunde svara på alla era frågor.

• Svar på tråden Ni med barn som ska börja gymnasiet i höst eller inom ett par år!
  • GrodanHopp

Vad säger de som känner dig väl, vilken relation har ni och hur gamla är de?

Jag ger dig bara min erfarenhet och min åsikt.

• fenulix
    GrodanHopp skrev 2011-03-30 20:39:04 följande:
    Vad säger de som känner dig väl, vilken relation har ni och hur gamla är de?

Jag ger dig bara min erfarenhet och min åsikt.
    De som känner mig väl är bara min familj, jag har inga kompisar. så bara familjen.

Min mamma pratar jag ju mest med och hon säger att jag ska göra det som känns bäst och det jag vill. Men visst så förändras ens åsikter och drömmar, mamma säger säkert bara så för att hon helt enkelt redan vet att det inte kommer att bli så eller för att hon inte bryr sig... 
  • shadowstorm

Men snälla lilla du, varför vill du ha barn? har någon någonsin berättat för dig att barn är något av det jobbigaste att skaffa, att det är livets största utmaning, från dag 1. (ni som är mammor förstår mig, så jag behöver inte förklara hur mycket jag själv ÄLSKAR vara mor)

Att det gör så förbannat ont att få barn, att återhämta sig, och är man inte vuxen i kroppen är det ÄNNU värre, oftast slutar det i kejsarsnitt. Sen kan ett barn drabbas av Kolik, det fick min son. JAG ville kasta han ner för balongen, kasta ungen in i väggen bara för att han skulle vara tyst....Barn är super söta, gulliga med sina små fina kläder, underbara doft. Men det är nåt som kan vänta. Nåt jag valde vänta med tills jag kände mig redo och även när jag kände mig redo så var det den största omställningen jag någonsin varit med om.

Och som andra skrivit innan mig, LEV LIVET. Bli kär, Njut av sex, njut av alkohol, vänner, jobb, utbildning, resor. Jag önskar dig lycka till och hoppas du inser att barn är inget man bara skaffar för man själv vill, det är faktiskt rent egoistisk, man skaffar barn för man kan ta hand om dem, ge dem en trygghet med massa kärlek, bra värderingar, ett bra hem. Och självklart en familj om möjligheten finns.

• fenulix
    shadowstorm skrev 2011-03-30 21:01:29 följande:
    Men snälla lilla du, varför vill du ha barn? har någon någonsin berättat för dig att barn är något av det jobbigaste att skaffa, att det är livets största utmaning, från dag 1. (ni som är mammor förstår mig, så jag behöver inte förklara hur mycket jag själv ÄLSKAR vara mor)

Att det gör så förbannat ont att få barn, att återhämta sig, och är man inte vuxen i kroppen är det ÄNNU värre, oftast slutar det i kejsarsnitt. Sen kan ett barn drabbas av Kolik, det fick min son. JAG ville kasta han ner för balongen, kasta ungen in i väggen bara för att han skulle vara tyst....Barn är super söta, gulliga med sina små fina kläder, underbara doft. Men det är nåt som kan vänta. Nåt jag valde vänta med tills jag kände mig redo och även när jag kände mig redo så var det den största omställningen jag någonsin varit med om.

Och som andra skrivit innan mig, LEV LIVET. Bli kär, Njut av sex, njut av alkohol, vänner, jobb, utbildning, resor. Jag önskar dig lycka till och hoppas du inser att barn är inget man bara skaffar för man själv vill, det är faktiskt rent egoistisk, man skaffar barn för man kan ta hand om dem, ge dem en trygghet med massa kärlek, bra värderingar, ett bra hem. Och självklart en familj om möjligheten finns.
    Jag vill inte bli kär, ha sex, gå utbildningar, resa eller dricka!
    Är det något fel på mig då?!

Och varför är min åsikt om att jag vill ha barn när jag är 17 år så himla fel?
    Jag vet hur barn är, vist jag har inte något ansvar för något ju, men jag har småsyskon.

Dessutom verkar ni ju tro att jag ser barn som en uppgift i livet, som om jag inte vill ge det kärlek eller så..

Vad är det för fel med er? Varför måste jag uppleva livet bara för att alla andra IDIOTER gör det????

Jag bestämmer sjölv om jag vill leva "fri" eller med barn. 
  • fenulix
    fenulix skrev 2011-03-30 21:07:48 följande:

Jag vet hur barn är, vist jag har inte något ansvar för något ju, men jag har småsyskon.

Dessutom verkar ni ju tro att jag ser barn som en uppgift i livet, som om jag inte vill ge det kärlek eller så..

Vad är det för fel med er? Varför måste jag uppleva livet bara för att alla andra IDIOTER gör det????

själv*
  • shadowstorm
    fenulix skrev 2011-03-30 21:07:48 följande:

Du kan väl leva FRI och med barn :) Jag fick  barn som nyfylld 23 åring, så jag var inte direkt gammal själv när jag fick barn. Blev även gravid som 16 åring men valde det enda rätta eftersom jag visste att jag inte skulle kunna ge ett barn det jag kan göra nu idag. En trygg framtid. Mitt barn kommer aldrig leva på SOC, mitt barn kommer aldrig ha en mor som en dag vaknar upp och känner att hon missade hela sitt tonårsliv.

Men jag tror att den dagen du är 17 år gammal och har börja få HORMONER som gör att du kommer se efter killar, vill uppleva och ja följe rlite med grupptrycket på ett bra sätt. Tänker på ett helt annat sätt. Du är fortfarande ett barn. Om du hade kommit och sagt detta åt mig som 18 åring på ett moget sätt att du hade jobb, du ska gå klart gymnasiet under tiden som gravid, du har blivit gravid med en kille i skolan/kanske en pojkvän. Hade jag gratulerat dig men inte när du sitter här som ett BARN för du är ett barn. Du är inte ens byxmyndig.

Som sagt jag önskar dig lycka till, och hoppas att dina föräldrar eller någon annan hjälper dig.
  • fenulix
    shadowstorm skrev 2011-03-30 21:20:08 följande:
    Du kan väl leva FRI och med barn :) Jag fick  barn som nyfylld 23 åring, så jag var inte direkt gammal själv när jag fick barn. Blev även gravid som 16 åring men valde det enda rätta eftersom jag visste att jag inte skulle kunna ge ett barn det jag kan göra nu idag. En trygg framtid. Mitt barn kommer aldrig leva på SOC, mitt barn kommer aldrig ha en mor som en dag vaknar upp och känner att hon missade hela sitt tonårsliv.

Men jag tror att den dagen du är 17 år gammal och har börja få HORMONER som gör att du kommer se efter killar, vill uppleva och ja följe rlite med grupptrycket på ett bra sätt. Tänker på ett helt annat sätt. Du är fortfarande ett barn. Om du hade kommit och sagt detta åt mig som 18 åring på ett moget sätt att du hade jobb, du ska gå klart gymnasiet under tiden som gravid, du har blivit gravid med en kille i skolan/kanske en pojkvän. Hade jag gratulerat dig men inte när du sitter här som ett BARN för du är ett barn. Du är inte ens byxmyndig.

Som sagt jag önskar dig lycka till, och hoppas att dina föräldrar eller någon annan hjälper dig.
    Jag kommer inte att vilja vara med killar, det har jag aldrig, javisst jag är ett barn, har du läst det som stod innan?
    samt så undrar jag vad du menar med "lycka till" med vadå? tycker du att jag är psykiskt störd eller så? 
  • shadowstorm
    fenulix skrev 2011-03-30 21:25:48 följande:
    Jag kommer inte att vilja vara med killar, det har jag aldrig, javisst jag är ett barn, har du läst det som stod innan?
    samt så undrar jag vad du menar med "lycka till" med vadå? tycker du att jag är psykiskt störd eller så? 
    Nej jag tycker inte du är psykisk störd, du är ett barn som tror att skaffa barn är vägen in till vuxenlivet. Så nej det är helt normalt, men jag tror det är nåt som växer bort om några år :) Så därför önskar jag dig lycka till och hoppas att nån vuxen hjälper dig förstå dina känslor att det kanske är nåt annat du saknar än ett barn.
  • GrodanHopp

Ingen ansvarsfull vuxen uppmuntrar ett barn att skaffa barn.
    Dessutom så är småsyskon inte i närheten av samma sak som egna barn.

• fenulix
    shadowstorm skrev 2011-03-30 21:39:55 följande:
    Nej jag tycker inte du är psykisk störd, du är ett barn som tror att skaffa barn är vägen in till vuxenlivet. Så nej det är helt normalt, men jag tror det är nåt som växer bort om några år :) Så därför önskar jag dig lycka till och hoppas att nån vuxen hjälper dig förstå dina känslor att det kanske är nåt annat du saknar än ett barn.
    vad tror du att jag saknar då?
  • fenulix
    shadowstorm skrev 2011-03-30 21:39:55 följande:
    Dessutom vill jag inte ha ditt "lycka till".
  • shadowstorm
    fenulix skrev 2011-03-31 10:57:34 följande:
    Kärlek vad vet jag? Jag är då ingen tankeläsare.

Du får mitt lycka till vilket fall som helst
  • Lincon
    fenulix skrev 2011-03-31 10:57:34 följande:
    Man har många lustiga tankar och starka känslor i din ålder, de försvinner mer eller mindre med åren när man går in i vuxenlivet. Vi påverkas starkt av olika intryck av vår omgivning som barn/tonåringar, när vi blir lite äldre brukar vi kunna se andra aspekter av livet och bearbeta den omgivande informationen på ett annat sätt så att vi kan bilda oss egna uppfattningar. Jag tror det är vanligt att i din ålder känna sig vilsen och man undrar vad livet egentligen går ut på, vilket är helt normalt i mina ögon.

Hur som helst så vill du nu göra en insemination (ska du bekosta den själv då du antagligen är fertil?), men du måste vänta då du är på tok för ung och i dagsläget får man inte heller göra insemination i Sverige som ensamstående. När du har åldern inne tror jag att dessa tankar förvunnit och ersatts av andra.
    Jag vet att jag vet, men jag vet det inte just nu
  • Alle

Varför vill du ha barn? Är det för att ingen annan duger som sällskap, eller ger dig tillräckligt?  Du har inga vänner, bara din familj skriver du - så du kommer inte att några andra mammor att umgås med - för barnets skull om inte annat.
    Varför ens börja gymnaiset om du inte vill studera, som du skriver, du ska ju ända skaffa barn....hur du sen ska försörja barnet, är en annan femma - eller??

Du får ursäkta - men du framstår som både omogen och egoistisk i mina ögon.

Det kan ALDRIG bli för mycket glitter!!!
Svar på tråden Ni med barn som ska börja gymnasiet i höst eller inom ett par år!