• Lillismaj

Hur länge har era barn sommarlov från förskolan?

Jo jag undrar lite hur det ser ut med ledigheten. Det här är våran första sommar sen dottern, 3 år, börjat på förskola. Vi har nu fått en lapp att lämna in ang barnens ledighet.
    Jag kommer förmodligen att jobba mesta delen av sommaren men min man kan ta ut all semester och lite föräldraledigt så att hon får vara hemma (även mormor kan hjälpa till).
    Är det vanligt att barnen är lediga 10, 8, 4... veckor? Har inte en susning så ville bara höra hur ni gör!

• Svar på tråden Hur länge har era barn sommarlov från förskolan?
  • ELLEoClara

Minst 4 veckor får min tjej men hoppas på att kunna pyssla ihop det till 6-7 veckor

• kmp

Min dotter får fem veckor.
    Vi har semester fyra veckor + att jag tar FP en vecka.

Vip prioriterar att kunna ta ledigt en vecka i höst och åka utomlands, och dessutom ledigt under jul och nyår.

• 071001

5 veckor ledigt blir det för Siri.

• Lillismaj

Ja jag tänker också på det, alltså att kunna vara ledig under jul. Men jag vill nog ha henne hemma i minst 8 veckor. Jag tänker på att hon också behöver sitt sommarlov som barn i skolan. Ja usch jag vet inte, svårt det där.

• 071001

Siri är även ledig kring jul och alla klämdagar.

• Avena

Jag är lärare så mina har 8-9 veckor och efter ungefär en månad brukar de börja beklaga sig och vilja tillbaka till förskolan...

Alla tänker att det är härligt och att de har sån tur som får så många veckor och så kanske det är, men mina barn älskar sin förskola så de vill faktiskt tillbaka. Även jag känner ett sug att börja jobba efter en dryg månad eftersom jag älskar mitt jobb. Kanske är 5-6 veckor en lagom ledighet egentligen? Ha iaf inte dåligt samvete om ni inte får ihop fler veckor.

(Vill bara göra det klart för alla att vi hittar på mycket roligt och jo, jag kan aktivera mina barn så det handlar inte om det! Resor inom och utom Sverige, djurparker, tivoli, sommarsimskola, stranden såklart - bor 300 meter bort, träffar släkt och vänner och massor av barnfamiljer...även många lata dagar hemma och i trädgården förståss...)

• LillaJag76

Nu går min dotter på fritis så hon är lite äldre...
    Den här sommaren kommer jag vara ledig 7 veckor (4 sem och 3 f-ledig) och min man kommer vara hemma i 4 veckor, varav 2 har vi tillsammans. Så dottern blir hemma i 8½ vecka pga att skolan börjar min mans sista semestervecka....

• ploten

Har för mig att det var 8-9 veckor på sommaren förra året. I år blir det ca 10 veckor. Tror kanske inte det är så vanligt att barn är lediga så länge, men vi lyckas pussla ihop det genom att ta både semester och föräldraledighet, plus att våra föräldrar tar barnen någon vecka före och någon vecka efter vår ledighet, så att barnens ledighet förlängs på det sättet. I år ska jag har semester 4 veckor + föräldraledighet 4 veckor, något liknande för mannen.

• Kazeer

Minst åtta veckor brukar det bli.

Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • isisisis

Ja för min del börjar mina på förskolan i maj.Ingen semester har jag heller,då jag varit sjukskriven hela graviditeten och sedan varit föräldraledig.(tvillingar).
    Så jag antar att mina får gå på jourdagis eller nåt.
    Inte så festligt när de precis börjar på förskolan.
    Men jag är själv så det är inte mycket att göra.

Svar på tråden Hur länge har era barn sommarlov från förskolan?