• Miiniii

19 år längtan efter barn. Hjälp!

Hej! Jag är 19 år och har (som min mamma brukar säga) velat haft ett barn sen jag själv var en bebis. Jag antar att jag har haft en rätt så "sund" längtan efter barn, men nu börjar det bli olidligt! Jag pluggar och går sista året på gymnasiet på annan ort, i min hemstad bor min fästman i vårat hus. Han är 28 år och har bra ekonomi, direkt efter skolan så har jag jobb. Vi har pratat mycket om barn och han vet min starka längtan och han vill självklart också ha ett litet barn och vi har därför planerat att jag ska sluta med P-piller om ca ett år. Grejen är den att jag äter av rent slarv inga P-piller just nu men ska  börja igen så fort jag tar mig iväg och hämtar ut flera (förstå att det tar emot). Därför har jag börjar fundera på om jag helt enkelt inte ens ska börja äta P-piller igen.

Nu förstår ni säkert inte alls vad jag vill med denna tråd (knappt så jag vet) MEN jag skjuter hela tiden fram allt så jag ska kunna sluta med P-piller tidigare. Jag blir galen på mig själv. Åh jag skulle behöva någon som kan hjälpa mig att göra rätt, barn är så himla mycket mer än en bebis och jag vill inte göra förhastade beslut. Men det är så svårt när både kroppen och hjärnan skriker efter barn. Är det någon mer än jag som är eller har varit i samma situation? Alltså ett underbart förhållande till min fästman, bra ekonomi, hus, kombi osv osv. Bara åldern som sätter "käppar i hjulet"
    What to do?

• Svar på tråden 19 år längtan efter barn. Hjälp!
  • Miiniii

Alexi: Jag förstår att du inte kan förstå att jag är så ung och planerar barn. Men som du skriver att du "levde din dröm" så är Min största dröm och längtan är att få barn och bilda familj. Det är svårt att förklara för någon som inte känner som jag gör. Nuförtiden är det nästan en självklarhet att man väljer karriär framför familjelivet. Men jag är väl en av de få som hellre drömmer om en familj än att bli framgångsrik inom jobbet och resa osv.

De som känner mig vet att jag alltid har drömt om barn. För dom är det inte ett dugg konstigt att jag väljer att skaffa barn som ung.

De flesta har väl stereotyper av unga mammor(dålig uppväxt, inga pengar mm), jag är dock inte en av dom. Jag hade en grym uppväxt, har många vänner, jag ses utåtriktad och glad, har tävlat rätt så framgånsrikt inom dressyrridning (och kommer fortsätta med det), har ett tryggt förhållande, har bra ekonomi etc.

• Diao
    Alexi skrev 2011-03-18 16:34:09 följande:
    alltå, jag blir alldeles paff av hur olika man är. För mig har det alltid varit jätteviktigt att ha en stabil ekonomi, jobbat ett tag osv innan man skaffar barn. För småbarnslivet är tufft nog ändå. Förstår inte heller att man inte vill njuta ett tag av att vara vvuxen och oberoende ett tag innan man binder sig totalt. När jag var 20 njöt jag av det fria livet som student. Jag träffade min man när jag var 27 och han 32 så det gick inte att dra ut för länge på barn men vi kan ibland önska att vi hunnit med ännu flera år utan barn, få njuta av varandra och ett fritt liv med resor, långa helgkvällar med prat och vin, sovmorgnar och allting. Nu har vi två underbara barn men jag är väldigt glad att jag skaffade utbilning, jobb mm först.

Jag tycker det är lite sorgligt om man inte har andra framtidsdrömmar än barn när man är 20, man kan ju hinna så mycket annat först och ändå få barn rätt ung.
    Tur att alla är olika då. 
    Att vara 20 och ha framtidsdrömmen att bli mamma behöver inte vara sorgligt. Man kan ha andra drömmar också, drömmar som man kan genomföra MED sitt barn.  
    Young and blonde - what else can go wrong? ebbasbebis.blogg.se
  • Miiniii

Precis! Tycker faktiskt det är mer sorligt med dom som väntar med att skaffa barn tills efter "dom har levt livet". Skulle jag tänka så hade jag nog aldrig skaffat barn.

• Vixx
    Alexi skrev 2011-03-18 16:34:09 följande:
    alltå, jag blir alldeles paff av hur olika man är. För mig har det alltid varit jätteviktigt att ha en stabil ekonomi, jobbat ett tag osv innan man skaffar barn. För småbarnslivet är tufft nog ändå. Förstår inte heller att man inte vill njuta ett tag av att vara vvuxen och oberoende ett tag innan man binder sig totalt. När jag var 20 njöt jag av det fria livet som student. Jag träffade min man när jag var 27 och han 32 så det gick inte att dra ut för länge på barn men vi kan ibland önska att vi hunnit med ännu flera år utan barn, få njuta av varandra och ett fritt liv med resor, långa helgkvällar med prat och vin, sovmorgnar och allting. Nu har vi två underbara barn men jag är väldigt glad att jag skaffade utbilning, jobb mm först.

Jag tycker det är lite sorgligt om man inte har andra framtidsdrömmar än barn när man är 20, man kan ju hinna så mycket annat först och ändå få barn rätt ung.
    Mitt största mål i livet har alltid varit att skaffa barn, det är meningen med livet enligt mig. Och idag är jag 17 med en dotter på 6 månader. Jag ser inga som helst problem med att uppnå resten utav mina mål samtidigt som jag är mamma. Så sorgligt är det väl ändå inte? Alla ser nog inte livet som "leva livet - karriär - barn vid 30" och tur är väl det :)
  • Alexi
    Miiniii skrev 2011-03-19 00:37:42 följande:
    Precis! Tycker faktiskt det är mer sorligt med dom som väntar med att skaffa barn tills efter "dom har levt livet". Skulle jag tänka så hade jag nog aldrig skaffat barn.
    jag ser det inte som att man ska leva hela livet först men att var sak har sin tid. Att skaffa barn innan man ens är vuxen nog att bestämma tex över sina alkoholinköp själv tycker jag bara känns forcerat. Och en del verkar ju dessutom göra det utan att kunna försörja barnet utan hjälp från föräldrar, soc osv och då tycker jag inte man beter sig som vuxen heller.
  • Rosahjärta

lev klart ditt liv. resor ,pluggande m.m .. hitta dig själv som person innan du skaffar barn .
    för man kan inte skaffa barn med vemsomhelst , eller bara bli p smällen med en främling. det är bara ansvarslöst och gör inte framtiden för varken barnet eler dig lättare.

Så ta det  luuugnt :) . alla vi kvinnor får en dödslängtan efter att skaffa barn runt en viss ålder , det är naturligt . Men menas inte med att känslan kan dämpas och du kommer må bättre så fort du blivit gravid . 
    En sak i taget :) . 

det är mina råd

• Diao
    Alexi skrev 2011-03-19 10:05:34 följande:
    jag ser det inte som att man ska leva hela livet först men att var sak har sin tid. Att skaffa barn innan man ens är vuxen nog att bestämma tex över sina alkoholinköp själv tycker jag bara känns forcerat. Och en del verkar ju dessutom göra det utan att kunna försörja barnet utan hjälp från föräldrar, soc osv och då tycker jag inte man beter sig som vuxen heller.
    Och du tycker inte att det är forcerat att man måste vara 20 för systembolaget då?
    När man kan gifta sig, gå i krig, ta stora lån, etc när man är 18?
    Personligen tycker jag nog att det är liiite större att gifta sig än att köpa lite alkohol på systembolaget, men alla är vi olika.

Young and blonde - what else can go wrong? ebbasbebis.blogg.se
  • Alexi
    Diao skrev 2011-03-19 11:22:51 följande:
    Och du tycker inte att det är forcerat att man måste vara 20 för systembolaget då?
    När man kan gifta sig, gå i krig, ta stora lån, etc när man är 18?
    Personligen tycker jag nog att det är liiite större att gifta sig än att köpa lite alkohol på systembolaget, men alla är vi olika.
    det är ju en annan diskussion men uppenbarligen tycker inte samhället att man är vuxen innan dess.
  • Miiniii

Sajne: Jag anser att jag har hittat mig själv. Jag har alltid varit väldigt trygg i mig själv, och jag antar att en del av min barnlängtan beror på att när jag var yngre så gjorde jag det som dom i min ålder gör nu. Sen förstår jag inte vad du menar med att skaffa barn med "vemsomhelst" min fästman är verkligen inte vem som helst. Det är väl kanske just därför han är min fästman! Det är väl kanske svårt att förklara för någon som inte känner mig och min livssituation i verkliga livet.

Alexi: Jag tycker inte alls att jag forcerar någonting. Jag flyttade 70 mil hemifrån när jag var 15 och kommer verkligen inte behöva hjälp från varken sociala eller föräldrar, dessutom så har jag och min fästman eget hus, vilket inte sköter sig själv. Sen att du ens drar upp att jag inte är vuxen för att jag inte får gå på bolaget som jag vill känns som en kass brist på argument. Så jag antar att jag kan ta han om mig själv rätt så bra.

• Rosahjärta
    Miiniii skrev 2011-03-19 15:35:05 följande:
    Sajne: Jag anser att jag har hittat mig själv. Jag har alltid varit väldigt trygg i mig själv, och jag antar att en del av min barnlängtan beror på att när jag var yngre så gjorde jag det som dom i min ålder gör nu. Sen förstår jag inte vad du menar med att skaffa barn med "vemsomhelst" min fästman är verkligen inte vem som helst. Det är väl kanske just därför han är min fästman! Det är väl kanske svårt att förklara för någon som inte känner mig och min livssituation i verkliga livet.

Alexi: Jag tycker inte alls att jag forcerar någonting. Jag flyttade 70 mil hemifrån när jag var 15 och kommer verkligen inte behöva hjälp från varken sociala eller föräldrar, dessutom så har jag och min fästman eget hus, vilket inte sköter sig själv. Sen att du ens drar upp att jag inte är vuxen för att jag inte får gå på bolaget som jag vill känns som en kass brist på argument. Så jag antar att jag kan ta han om mig själv rätt så bra.
    okej :) . Men med "vem somhelst" menade jag bara som ett exempel. Tror ja inte riktigt fick fram mina ord rätt så du förstod ;) . men de låter ju väldigt bra !! då kanske ett barn skulle passa bra :) !

Svar på tråden 19 år längtan efter barn. Hjälp!