![Myra](/avatar/thumb/myra/f4e164ff72d309e12aee660f3f85c1a7.jpg)
-
kan skicka med det:)NinaCamilla skrev 2014-02-03 22:02:11 följande:Myra: Exakt samma mål som jag tänkte på. Enlig lag har man inte sagt några åldersgränser så att om du skriver målet med i din motivering för att få ersättning.
-
jag kan förstå att man kan hävda att sveriges lansting har olika åldersgränser till FK men tror du att dom bryr sig om vad Finland har?NinaCamilla skrev 2014-02-03 22:09:04 följande:Om FK gör ett nekande beslut, kan man överklaga till förvaltningsrätten. Ärendet tar dock 1-1,5 år så att det är bäst att svara utförlig när FK frågar. Det har jag gjort oxå. Printa ut lagar som du stödjer mot, printa ut journalkopior, stödja mot EU-patientrörlighet etc. Jag hoppas på att det löser sig. Reglerna har blivit hårdare ser jag men tänk att de måste bedöma fallet individuellt och då kan man stödja att åldersgränser i Finland är ju 45 år. Varför Sverige endast 40 år och vissa landsting t o m 37 år.
Har du några länkar till EU-patientrörligheten du nämnde och vilka mera lagar tänker du på?
Vet att det finns flera som fått ersättning som är över 40 och jätte glad för dom men det känns så fel av FK att neka andra som är lika gamla. -
Det jag tycker är konstigt i brevet jag fått är att landstinget bara skrivit i är att jag inte skulle ha fått vård i stockhom för att jag passerat deras åldesrgräns. Dom har skrivit ja på om behandlingen är medicinskt motiverat men inte svarat något allas på om vården inte finns i sverige om vården ändå i överensstämmande med vetenskap och beprövad erfarenhet ur ett internationellt perspektiv. Tycker det är lite konstigt att dom inte markerat varken ja eller nej på den fråga eller motiverat.
Där borden man kunna hävda att landstinget bara svarat enligt deras regler och inte titta djupar i vårar enskilda fall och gjort en individuell rättvis bedömning. att inte ens markerat något visa lite engagemang av utredaren från landstinget. -
Pratade med FK idag. Nya reglerna från 1 okt är att landstinget betalar och dom kan inte godkänna om dom inte betalar o mitt landsting har en gräns på 40. Finns inget man kan göra. Helt sjukt.
-
Jag pratade med Visby, först ringde jag den jag pratat med tidigare om vanlig info om ÄD och vård i annat land. Hon som jag fick intryck av att jag hade chans att få bidrag. Har för mig att hon sa att åldern skiljer sig mellan landstingen och dom går efter socialstyrelsen eller hur hon uttryckte sig. . Men jag skulle nu prata med henne som fattar besluten, hennes namn och nr står på brevet jag fick. Hon sa att det är andra regler från 1 okt. Det nämndes inte när jag pratade med den första tjejen innan jag skickade in min ansökan, vart står dom reglerna???NinaCamilla skrev 2014-02-04 15:09:18 följande:Myra: Pratade du med Visby avdelningen och inte vanlig FK? Jag tycker att du ska ändå försöka via förvaltningsrätten, det kostar ingenting och du gör bara ett brev. Det känns galet om det finns ett rättsfall och även om landstinget inte betalar, ska FK göra indivuell bedömning av sjukdomshistorik oavsett situationen. Det kan man minst kräva.
Det finns inga paragrafer eller andra lagar som påverkar det här, det finns ingen som betalar. Helst sjukt. Tycker det står för lite på deras hemsida.
Jag hade för mig att det är försäkringskassan som betalar och inte landstinget när man söker vård i annat land via försäkringskassan. Men jag kanske inte förstått systemet. För vid gratis IVF så går man ju inte via FK? eller?
Jag kommer inte ge mig, kommer gå till förvaltningsrätten. Men hade varit skönt att slippa och att man fått godkänt innan behandlingen. Kan ju ta ett par år.
NinaCamilla: Den nya lagen är från 1 Okt och du hann få innan. Hade du tagit det vidare till förvaltningsrätten? Man är ju rädd för dom extra kostnaderna.
FK gör ingen individuell bedömning, det är stopp redan vid åldern och ingen som betalar.
Trodde dom gick efter socialstyrelsen regler om ålder men allt handlar om pengar hela tiden.
Trodde vi alla i sverige hade rätt till samma typ av vård.
vet ni vilka landsting som har hägre ålder än 40 för gratis IVF?
Dustpuppy: Vad menar du, att dom inte har fått klart med alla regler än? krävs det ett mål hos förvaltningsrätten för att FK ska förstå? -
om jag ska dra det vidare så gör jag det direkt. Googlade på förvaltningsrätten och kom till den här sidan.
Vet inte vart jag ska börja och hur man gör. någon som vet?
www.domstol.se/Om-Sveriges-Domstolar/Domstolarna/Forvaltningsratt/ -
Ok då förstår jag. Det skulle vara intressant att få läsa den lagen dom tolkar. Det står inget på deras hemsida om det. ska nog försöka ringa i morgon och fråga om hon man maila över den.Dustpuppy skrev 2014-02-04 20:46:47 följande:Myra: Fk gör en tolkning av nya lagar och gör sina rutiner därefter. Förvaltningsrätten är den instans som säger att FK tolkade rätt eller fel. Du kan inte överklaga till Förvaltningsrätten förrän FK har gett dig avslag, du behöver vänta tills du har ett skriftligt avslag.
Om FK har tolkat fel får de ta fram nya rutiner och patienter får den ersättning de har rätt till men försenat. Överklagan till FV kostar inte.
/Dustpuppy -
Ja jag håller med er andra helt och hållet och ni tar upp det på ett bra sätt. Jag blev så blockerad och kunde inte tänka klart. ja får se hur det här slutar
-
Tack.Dustpuppy skrev 2014-02-04 21:55:12 följande:Lagen är nog denna:
"Lag (2013:513) om ersättning för kostnader till följd av vård i ett annat land inom Europeiska ekonomiska samarbetsområdet"
/Dustpuppy
så glad att internet, forumet och ni finns. Tänk om man suttit hemma och inte kunde få den här möjligheten till hjälp till både söka information och stöd från andra.
Tusen tusen tack alla.
Jag ska samla allt det här och sätta mig och skriva ner det och ringa henne igen när jag är ledig på fredag. -
Hittade det här, vet inte om det är samma lag som FK gör efter. Hela länken är under texten som jag kopierade och la in den här.
Rätten till ersättning
5 § En patient har rätt till ersättning för kostnader som har uppkommit till följd av att han eller hon har tagit emot vård i ett annat land inom EES om
1. patienten när kostnaderna uppkom tillhörde den personkrets för vilken Sverige är behörigt att meddela sådant tillstånd till vård utanför bosättningsmedlemsstaten som avses i artikel 20 i förordning (EG) nr 883/2004,
2. vården har tillhandahållits av hälso- och sjukvårdspersonal, och
3. patienten skulle haft rätt att få vården bekostad av det allmänna om den tillhandahållits i Sverige.