Pia700 skrev 2014-02-07 19:07:41 följande:
rMyra det du har råkat ut för är vad jag varnade för tidigare i den här tråden. Jag fick ersättning för behandling jag gjorde som 42-åring. Detta var strax innan de nya reglerna. Nämnde för handläggaren att vi ska göra nytt försök eftersom ÄD inte lyckades. Då sa hon att det är nog ingen idé för enligt de nya reglerna ska patienten ha rätt till vården i Sverige. Det var flera kommentarer här om att jag nog har fel (och tro mig jag skulle gärna ha fel i detta fall). Nu verkar det ändå som att FK bedömer så som jag sa.
Hoppas, hoppas att det går bra för dig och att du får ersättning i alla fall.
Skickade nyligen n mina papper för vårt andra försök men jag räknar med ett nej.
Ja du hade rätt. Tyckte det var så otydligt på deras hemsida och där står inget om lagen utan bara om hur man förhandssöker ersättning. Jag pratade med en kvinna på FK innan jag satt igång med min ansökan och hon nämnde inget om åldern utan hon var mera inne på att det finns en chans att få ersättningn eftersom alla landsting har olika åldergränser och hon läsa innantill den sista texten som landstingen ska fylla men hoppade över i mitt fall eftersom det redan var stop vid åldern. Det är dem medicinsk beprövade individuella…….mm kan den inte utantill.
Så jag fick hopp och kämpade med ansökan. Fick kalldusch när förhandsbeskedet kom. Men känner att jag inte vill ge mig utan skriver ändå ett brev med åsikter innan datumet går ut. Som en på FK sa, det finns alltid undantag och det känns ändå bäst för mig att veta att jag har gjort allt jag kan. Speciellt om jag vill överklaga. Jag har stått i kö i landstingsfinansierad vår sen innan jag fyllde 39. Jag har inte fått någon ersättning.
Finns ju den här lagen också så säger att man har rätt, vilket gäller när dom krockar?
www.riksdagen.se/sv/Dokument-Lagar/Lagar/Svenskforfattningssamling/Lag-2013513-om-ersattning-f_sfs-2013-513/
Håller mina tummar för dig också. Hör gärna av dig hur det går. Så länge man gör allt man kan så känns det bättre än att bara nöja sig med ett nej.