Ersättning för vård/äggdonation utomlands?
Hej!
Fick tips om den här sidan. Ni har säkert redan tagit upp just min frågan i tråden men inte hunnit med att läsa allt än.
Fick precis veta efter mitt andra misslyckade ivf försök att mina ägg har sämre kvalitet och dom rekommenderade äggdonation. Blev en kalldusch för mig.
Jag trodde inte att det var lagligt i sverige men tydligen så var det så.
Men eftersom jag är över 40 och missat gratis IVF i mitt landsting. Hade för hög BMI när det var aktuellt och jag har gått ner 20kg nu.
Jag vet knappast vart jag ska börja söka och leta om äggdonation och vilken klinik.
Jag har förstått att jag inte skulle hinna med att göra i sverige/Umeå för det är för lång kö.
Så det lutar åt Finland för där har jag förstått att det går med Försäkringskassan och ersättning. Jag är för att barnet ska kunna ta reda på vem donatorn är sen när barnet blir vuxen vilket är försäkringskassans krav och att dom har öppen donation i Finland.
Stora frågan är om jag är för gammal för att få ersättning för äggdonation när mitt landsting har gräns vid 40??
Ska man söka hjälp på privat klinik eller kommunal för att lättare få ersättning?
Söka hjälp med ersättning före eller efter behandling?
Största chansen att få hjälp?
Läste lite på sidan jag länkar till men för mig snurrar det bara. VI är fortfarande i chocken över att mina ägg är dåliga och vi kanske får leva ett liv utan barn. Känns sov hela livet rast. Vi bestämde idag att vi ville göra äggdonation och svårt att ta till sig allt.
Behöver hjälp att bara börja, vet inte vart jag ska börja vända mig. Känner mig samtidigt så stressad.
www.barnlangtan.com/behandlingar/ersaettning-foer-vard-utomlands