• Myra

Ersättning för vård/äggdonation utomlands?

Blingbling skrev 2013-11-14 19:38:02 följande:
    Myra: Jag måste alltså komplettera med alla grejer jag skickade då FK ville ha komplettering. Jag behöver alltså inte skicka in hela ansökan med blankett och personligt brev igen - vilket är väldigt tur i sig

Damen på FK idag svarade mig att jag nu skulle skicka in alla papper och grejer som de bad mig komplettera med efter det att de fått in min ansökan, alltså journalkopior och behandlingsplan som jag inte skickade med i första vändan. När de får in de begärda sakerna så "öppnas ärendet" igen (det är nu stängt på grund av avslaget).

Jag skrev i kompletteringen ut en massa information om mitt vårdställe, vilken läkare som ska göra behandlingen, vad själva behandlingen går ut på etc. Det blev säkert ca 20-25 papper. Nu får jag leta upp allt detta på nätet igen och fixa nya kopior för att FK ska få allt till sig och för att jag då ska kunna få en rättvis bedömning.

Kompletteringen skickar man till samma adress i Visby som man skickar den ordinarie ansökan.

Vi har ju lite samma problem du och jag med att det inte går att få en individuell behandlingsplan i förväg.

Jag har löst det precis som NinaCamilla tipsar om, plocka information från vårdgivarens hemsida, samt en massa information om den vården jag ska göra som jag hittade på olika nätsidor som jag skrev ut och skickade med. Sedan skickade jag också med ännu ett långt och väldigt utförligt personligt brev till dem och förklarade (ännu en gång) behandlingen som jag ska göra och vad den innebär.

Så om du vet vad det är för behandling du ska göra, få med så mycket information om det som möjligt i det du skickar - om du nu inte får info från Finland. Det är ju heller inte alltid som man orkar vänta menar jag...

Det är förhandsbesked jag har sökt för och om man gör som NinaCamilla och jag gjort så tror jag också det borde lösa sig.

Jag pratade med en dam på FK i september och hon förklarade för mig att om man vill så kan man ju också söka förhandsbesked - men i efterhand. Då har man ju kvitto på behandlingen och kan skicka in den, vilket gör att det kanske underlättar proceduren en hel del. Men å andra sidan får man ju inte besked på om man får pengar eller ej ändå förrän efter 90 dagar. Så det är väl lite mer en chansning kan man säga.

Oj vilket långt inlägg det blev - sorry...              

Vad bökiga dom är som inte kan ge en allmän behandlingsplan. Ska göra som ni, skriva ut från deras hemsida alla info.
    Du får spara allt i en speciell mapp på datorn ifall brevet kommer bort igen. Synd att man inte kan maila in sin ansökan och kompletteringar.

Kliniken måste ju lösa det, det kommer vara massa som ringer/mailar om samma sak. Det kommer bli jobbigt för dom och dom kan förlora "kunde" som kanske väljer annan klinik som är mera tillmötesgående. Det är stora pengar och alla kanske inte kan betala själva och måste vete innan om dom kan betala eller inte. 
    Fick svar från kliniken i morden att jag skulle skicka över deras mailsvar till dom. Där står det att "det ser ut som du har tid den ********  Behandlingen kanske vara i Augusti  eller september och ska kanske ta 3 veckor."
    Sen står det deras "logga" text med klinik info.
    Jag försökte ringa FK och prata med dom ang mailet och hur svårt det är att få ut en individuell bah plan. Men hon var på semester och kan inte ringa förrän på Tisdag.
    Det är inte lätt det här.
    Men får nog skriva ut mailet, skriva ett brev och info från deras sida som ni gjort.
    Jag hoppas det fungerar och dom förstår.
    Man kanske ska fråga FK om dom kan skriva en intyg som man kan skicka till kliniken för att lättare få inflyg från dom. Haha vad tokigt det lät men vad fasen ska man göra.:)

Jag kom på andra saker som hon på FK sa var viktigt som skulle stå i journalen/utredningen. Ni kanske vet men man vet aldrig.

AMH värdet var viktigt att det fanns med
    Att man står i lanstingsfinansierad IVF/ÄD kö.

Sen står det faktiskt på FK`s hemsida om vård i annat land att man kan få ersättning för medicin också. Har ni tagit med det också?

Båda står i min journal men Kö delen är ju körd för jag har redan passerat åldersgränsen men det är bra att det står med för då man gjort sitt bästa, vi har under tiden vi väntat betalat våra 2 IVF själva. Nu tog jag inte gratis IVF för jag visste att jag hade för hög BMI och skulle inte få göra det. Tack och lov så har dom fått med min viktnedgång men dom skrev fel att jag gått ner 30kg men det är egentligen 20kg. 

• Myra
    NinaCamilla skrev 2013-11-14 21:52:10 följande:
    Myra: vår del gjorde det check via Folkbokföring och såg att inte samma adress. Om ni får avslag, kan ni ta hyreskontrakt som ett bevis att ni har bort längre tid tillsammans. Så gjorde vi och uttalande från släkten etc. Det går att ordlös efteråt men konstig är att samma check görs inte vid IVF. Socialstyrelsens rekommendation är att måste vara minst 2 år sambo innan.
    Vid fertilitet och IVF sa dom att man var tvungen att vara sambo men dom kollade aldrig upp det. Så vi körade bara på utan att ändra det. Var ni inte bokförda på samma adress just vid ansökningstillfället eller kollade dom er bakåt i tiden?
    Men vi är nu sen våras folkbokförda på samma adress så jag hoppas att det räckter. Vi köpte bostadsrätt för 1,5år sen och lgh innan ägde min sambo och inte jag.  
    Hoppas till gudarna att det inte blir några problem. Jag undrar hur många som sitter och utreder om det är en eller flera. Kan nog skilja mellan handläggare.  
  • Myra
    Blingbling skrev 2013-11-15 08:20:37 följande:
    NinaCamilla: Vet inte om du ska vara orolig, men jag hade ringt och kollat med dem för säkerhets skull. Var själv fundersam eftersom jag aldrig fick meddelande om ifall de fått min ansökan som jag skickade in den 10/10, men det hade de insåg jag när det dök upp brev från dem gällande komplettering. Det är just den här grejen med att om man som du gjort skickat in kvitton som gör att man blir så rädd, blir ju löjligt jobbigt om man får börja jaga kopior på kvittot från olika håll och vissa kvitton går ju inte ens att få tag på (taxi och liknande tänker jag på). Går tydligen att kolla via mina sidor på FKs hemsida om brevet man skickat kommit in till dem, men jag är gammalmodig och vill helst prata med en person
    Ja alla kvitton är ju jätte jobbigt om dom kommer bort. Om man tar kopior hemma av alla kvitton innan man skickar iväg originalen undra om det funkar att skicka in efteråt om originalen kommer bort med posten?
  • Myra
    Dustpuppy skrev 2013-11-15 11:30:31 följande:
    Hej igen Myra!

Jodå, jag fick ersättning för båda försöken, sammanlagt runt 120000 kronor.

Apropå tvillingar så håller jag med om att det kändes tryggare med två embryon, det ökar chanserna lite i alla fall, men jag ville tydliggöra att det är inte riskfritt. Risken för att fostren dör före födseln, eller att barnen dör efter födseln är högre vid tvillinggraviditet. Jag tycker man ska ta risker om man är införstådd med vad risken innebär.
    Personligen hade jag rätt luddiga föreställningar om att tvillingar är jobbiga för att man blir så otymplig under graviditeten, men det var först när jag läste på som jag insåg att risken för att förlora det hett efterlängtade är högre.

/Dustpuppy
    Det är bra du berättar om riskerna, det är lätt man förtränger i sin iver att lyckas efter alla år av kamp.
    vad bra att du fick ersättning för båda försöken. Funderade lite att man kanske inte skulle få för nr 2 om man misslyckades med första.  
  • Myra
    NinaCamilla skrev 2013-11-15 11:54:09 följande:
    Myra: FK gör check vid ansökningstillfälle via folkbokföringen att ni har haft 2 år samma adress. Så fick vi veta varför vi fick avslag att vi var inte ett seriöst par enligt socialstyrelsens rekommendationer. Där står att man måste vara bosatta i samma adress minst 2 år. Jag tror nog att de har det som rutin att kolla upp det. Men ni har ju hyrespapper och sånt att bevisa att ni är ett seriöst par. Då tar det dock längre tid via förvaltningsrätten.

Jag hörde till FK. De har MYCKET kö där och ligger efter. Ingen ska oroa sig men nya lagen har verkligen gjort att de har mycket att göra där.   
    Pappren för oss visar bara att min sambo äde första lägenheten och jag var skriven på annan andress fast jag egentligen bodde hos min sambo.SÅ jag vet inte hur vi ska kunne bevisa det. Jag hade efterkänning av posten men det vet jag inte om man kan ha som bevis och hur jag ska kunna lyckas få fram det. 
    på våran förlovningsringar står det 2008 men det kanske inte heller hjälper. Du sa att dina vänner skrev intyg att du var ett seriöst par och varit tillsammans längre än 2år. Tycker du man ska skriva ett sådant intyg redan vid första ansökan?

• Myra
    Blingbling skrev 2013-11-15 12:49:34 följande:

Jodå, jag har sparat det brevet jag skrev som komplettering, så det är bara att skriva ut. Det som är krångligt är att jag satt och googlade jättelänge på en massa bra sidor med info som jag hittade, men jag skrev ut dem rakt från nätet och de är därför inte sparade någonstans. Så jag får väl börja leta sidor igen och hoppas jag hittar alla.

Att ta kopior på kvitton är smart, det är så som jag brukar göra när jag ska skicka viktiga saker eftersom man i varje fall har något att visa upp om posten skulle klanta till det. Vet inte om det är godkänt och räcker inför FK, men vad annat ska man göra med sådant som är helt omöjligt att återskapa ett original på...  

På den vården som jag söker för så har jag tagit med själva behandlingen och medicinerna. Jag försökte även ta med resor, boende och mat...men där var det stopp. Tycker själv det är märkligt eftersom det i lagtexten faktiskt står att man ska få vård i utlandet och då ska utgifterna man har vara lika stora som de utgifter man skulle haft om man fått vården på hemmaplan. Hade man fått vård på hemmaplan så hade ju ingen av dessa poster blivit alls så stora och därför tycker i varje fall jag att man skulle få ersättning för allt detta också. Så tolkar jag lagen och det skrev jag också i min ansökan, men det var nej på den grejen. Får se om jag orkar ta tag i det där igen, men jag vet ju också att man i efterhand kan söka pengar för ytterligare utgifter som man haft (finns blankett för detta på samma ställe som de andra blanketterna på FK hemsida) i samband med vården i ett annat land. Så det får väl bli en senare fråga.

Japp, det är fler än vi här inne som kastat oss på FK för att få ersättning, så det lär nog ta ett tag tills man får besked på sin ansökan...   

Man räknar ju inte med att posten ska strula och att man gör extra kopior. 
    Nu har jag lärt mig från din erfarenhet. Gjort en mapp där jag sparar allt jag ska skriva ut för säkerhetsskull.

Jag har också för mig att jag läst om ersättning och andra utgifter. Jag tänker försöka få med det också men då blir det nog söka efteråt. Man har inget att förlora och kan inte få mera än nej. Det är väl bara att skriva ut den info från deras sida och skicka med i ansökan..;) 
  • Myra
    NinaCamilla skrev 2013-11-15 11:54:09 följande:
    Myra: FK gör check vid ansökningstillfälle via folkbokföringen att ni har haft 2 år samma adress. Så fick vi veta varför vi fick avslag att vi var inte ett seriöst par enligt socialstyrelsens rekommendationer. Där står att man måste vara bosatta i samma adress minst 2 år. Jag tror nog att de har det som rutin att kolla upp det. Men ni har ju hyrespapper och sånt att bevisa att ni är ett seriöst par. Då tar det dock längre tid via förvaltningsrätten.

Jag hörde till FK. De har MYCKET kö där och ligger efter. Ingen ska oroa sig men nya lagen har verkligen gjort att de har mycket att göra där.   
    Fy fasen vad glad jag blev. Jag ringde adressändringen och frågande på vinst och förlust om du kunde se min historik i eftersädning av min post och om dom kunde skicka det till mig. Det kunde dom. Jäklar vad glad jag blev och killen blev min ängel idag. Han bara skrattade. 
    Men det borde ju räcka att skicka med i ansökan som bevis? 
  • Myra
    NinaCamilla skrev 2013-11-15 14:19:21 följande:

Myra: Jag skulle vänta med att skicka dessa till dem i början. Om de frågar, samla all information om er t.ex. jag har posten eftersänds till min sambo, min sambos systers telefonnummer bifogades om att vi har varit i ett par längre tid samt min kompis som bodde med sin man på min lgh under en tid. Vi hade andra handskontrakt. Det räckte för FK. Men min tips att gör det senare om det efterfrågas, inte krångla till onödan.

Blingbling: Vilken blankett är det att man kan ansöka resor etc? Tanken slog mig att jag skulle kunna göra det för min laproskopi i Grekland. Förra lagen var ju så att om man ansökte förhand, fick man betalt av resor och tydlig. Jag tycker själv att mediciner borde definitivt vara en post om de betalar, samt en liten kompensation för resor. Annars blir det klassfråga vem har råd att åka och söka vård utomlands. Jag kämpar också mot att få eftervård här i Sverige vissa grejer som görs i Grekland. Jag blir ganska bra med EU-lagar - kanske borde bli en jurist smile1.gif   

Absolut du har helt rätt. Man ska inte krångla till det men ändå skönt att ha fått den infon ifall dom börjar klaga. Trodde det skulle vara helt kört att skaffa någon typ av bevis.
  • Myra
    Pia700 skrev 2013-11-15 21:33:39 följande:
    Jag o min sambo hade bara varit folkbokförda på samma adress i 9 månader. FK ifrågasatte inte det och vi fick ersättning.  

Jätte bra.  skönt att höra att ni slapp. . Nu har jag en reservplan ifall det skulle strula med FK.

• Myra
    Blingbling skrev 2013-11-16 13:03:12 följande:
    Ok, här är den blanketten jag skrivit om tidigare, den där man fyller i hur mycket man lagt ut för resor, boende etc:www.forsakringskassan.se/wps/wcm/connect/e34d...

Ser nu att det gäller förhandstillstånd (alltså på den vård som redan finns i Sverige, men som man kan få i utlandet också).

Jag tycker det är väldigt, väldigt märkligt att man får dessa ersättningar för vård som redan finns i Sverige, men att det verkar som man inte får dessa ersättningar med förhandsbesked (gällande vård som INTE finns här hemma). Borde i mina öron vara tvärtom istället. Finns inte vården i Sverige har man ju inget annat alternativ än att söka sig utomlands och då drar man ju på sig kostnader man annars inte skulle ha haft!

Jag har alltså sökt förhandstillstånd för vård i utlandet och skickade in blanketten den 10 oktober. Med denna blankett skickade jag också ett personligt brev där jag beskrev exakt vilken typ av undersökning och vård jag skulle få och vilka mediciner jag behöver under och efter denna behandling. Det är den totala summan som jag sökt. Sedan försökte jag också få med utlägg för resor, boende och mat eftersom jag läst den nya lagen för förhandsbesked där det står att man ska få vård inom EU, utan att det ska behöva kosta mer än vad det gjort om man fått vården på hemmaplan. 

När jag får tid ska jag läsa in mig på exakt vad som står i lagen om förhandstillstånd (den gamla lagen) för att se om det är någon skillnad i lagtexten där jämfört med den nya lagen.

Jag tycker i varje fall att det uttryckligen borde stå i den nya lagen att ersättning för resor, boende och mat INTE kan utgå, men det finns inte med någonstans - även om FK säger att ersättning för detta inte kan fås.

Jag har alltså ännu inte fått besked på min förhandsansökan (enligt nya lagen) eftersom de papper som jag skickade in som komplettering har kommit bort på posten...så allt blir väldigt försenat här.               
    Man blir helt snurrig, tyckte jag började få kläm på allt och fått kontroll över allt man ska göra men det dyker alltid upp något nytt. Jag hänger inte heller med och tycker det är förvirrande med ersättning om medicin, resor och boende vid vård i annat land. Men tänker söka för det efteråt ändå och chansa och se om vi lyckas. Får skriva ut allt som står på deras sida och andra ställen man hittar. Ansökningen kommer väga som en tegelsten. Får nog räkna med kostande för att skicka ett paket också när dom kräver så mycket..;) 
Svar på tråden Ersättning för vård/äggdonation utomlands?