Dustpuppy skrev 2013-11-07 10:32:00 följande:Myra: ersättningen gäller bara för vård utanför Sverige (i ett annat EU/EES-land).
FK sållar inte ut kliniker, i princip ersätter de vård för vilken klinik som helst, bara de är seriösa och använder i stort sett samma metoder som i Sverige. Det finns alltså inte en lista med godkända kliniker, utan de gör bedömningen på det som står i dina journaler och (nu gissar jag) på vad kliniken svarar om de blir tillfrågade.
Om du väljer en finsk klinik som, istället för beprövade och accepterade metoder för äggdonation, använder sig av bastubad, sprit och tjära, så är det metoden som stoppar ersättningen, inte vad kliniken heter.
Jag fick ersättning för ÄD på Fertinova i Helsingfors, men det finns många andra finska kliniker som fungerar lika bra. Välj den klinik du får bäst förtroende för, prata med dem, ansök sedan om förhandsbesked (detta är nytt och gäller från 2013-10-01) från FK. Om du får JA på förhandsbeskedet, då vet du att du garanterat får ersättning i efterhand och då är det bara att tuta och köra.
/Dustpuppy
Man ska inte utesluta bada bastu när man ändå är i Finland..;)
Skönt att höra om klinikerna att dom inte sållar eller har lista. Jag hade bara för mig att hon på FK eller att jag läst någonstans att det måste vara en klinik som ******** jag inte kom ihåg var det var för något.
Jag har bokat tid på samma klinik som du så det låter lovande att du foul ersättning. Kollade lite snabbt på fass men såg inga priser men kollade lite snabbt på jobbet så jag kan ha missat det.
Lustigt det där men att vissa verkar kunna översätta och ta bra betalt medan andra inte gör det för då står dom som ansvariga vilket jag kan förstå. Men till rätt pris för vissa är det värt det och misstänker att dom tar en risk. Det finns tydliga lagar att skriva recept och man får nog inte göra det hur som helst. Men kanske är annorlunda när man översätter. Jag fick nej från dom som gjorde ivf och även nej från en annan läkare jag gått till.
Mailade kliniken vilka mediciner jag eventuellt skulle få ta.
Procren
Progynon
Progesteron
Progesteron har jag tagit vid ifv så det känner jag till men dom andra är nya. 300euro sa hon hade det skulle kosta. egentligen inget att bråka om. Det sura är att jag redan nått taket efter IVF och hämtar ut taket så kunde man spara några tusenlappar vore det kanon.
NinaCamille: jag trodde att min IVF läkare skulle vilja hjälpa till men nej. Ville att dom som har erfarenhet och har mina journalen skulle kunde hjälpa mig. Dom hänvisade till en röntgen avdelning som kan göra vul vid deras klinik och sen ett annat labb hos dom. Vad dyrt dom tar betalt för undersökningar, normaltaxa, varför då? om dom är anslutna till landstingen så varför kan man inte betala bara vanligt patientavgift? dom får ju ändå betalt av fk för den faktiska kostnaden så för dom spelar det ingen roll.