• Myra

Ersättning för vård/äggdonation utomlands?

Jag fick mina journalkopior i går. Var tvungen att ringa och dubbelkolla med FK exakt vad mer än det, lämplighetsutlåtande och behandlingsplan dom behöver. Hade räknat med att man skulle kunna skicka in behandlingsplanen efteråt eftersom vi ska dit i början på mars. Men dom ville ha med den direkt. Jag antar att behandlingsplanen är vilken typ sv vård man ska få och inte hur. Jag jobbar inom vården så för mig är behandlingsplan hur vården ska fås. Men tyckte det inte skulle stämma här.

Sen ville FK ha intyg att det är öppen donation.

Frågade om handläggningstiden och hon kunde inte säga exakt men deras mål är 90 dagar.

• Myra

Fick hem vårdguiden idag och hittade det här. När jag frågade FK vad hon trodde om mina chanser att kunna få ersättning så läste hon samma som i texten "enligt vetenskap och beprövad erfarenhet" mm mm.

Sen kan man tydligen överklaga om man inte är nöjd med besluter. Hade ingen aning.

• Myra
    Dustpuppy skrev 2013-11-13 10:46:35 följande:
    Myra: ja, man kan få två embryon insatta, men det innebär risker, så om det är första behandlingen så vill många kliniker inte göra det. Tvillinggraviditeter är inte att leka med, varken för mor eller barn.

Jag fick två embryon, av flera anledningar: det var min 7:e behandling (5 misslyckade IVF och en misslyckad ÄD), jag var 41 år och tiden tickade bort, jag fick bara två embryon som var användbara (att frysa ett embryo innebär stor risk att man senare sitter med 0 embryon eftersom alla inte överlever att bli tinade). Min läkare ansåg att i mitt fall var tvillinggraviditet en risk värd att ta.

Ena embryot fastnade och blev ett barn. Det andra verkar inte ens ha fastnat, inga spår fanns på ultraljud.
    Det finns dock flera i trådarna som har fått tvillingar och någon som jag läste om för ett tag sedan fick till och med trillingar (ena embryot har alltså delat sig till två).

Men jag upprepar, det är inte en barnlek att vara gravid med ett barn, och två är oftast mycket, mycket svårare (jag har vänner som fått tvillingar). En i min föräldragrupp väntade tvillingar som delade fostersäck, jag vet inte hur det gick.

/Dustpuppy
    Förstår risken med tvillingar. Man vet samtidigt risken att det kan misslyckas första försöket vid ÄD och det är man lite rätt för, man känner att man vill öka chansen att bli gravid om man får tillbaka 2 embryon. 
    Oj ni har kämpat länge. Att ni har orkat det beundrar jag er för.

Har du lyckats få ersättning för båda ÄD försöken? 
  • Myra

Oj den blev på sniskan. Tog bilden med mobilen och ta in den via den också. Men konstigt att det blev snett. 
    Hoppas ni kan läsa ändå.

• Myra
    Zwillinge86 skrev 2013-11-13 20:52:00 följande:
    Vad menar de med att den utländska vården ska gå under hägkostnadsskyddet?
    ja jag såg det och undrade det också. 
  • Myra
    NinaCamilla skrev 2013-11-13 22:19:12 följande:
    Myra: Vi har fått 3 ÄD betalt av FK och första försöket blev nekad men vi överklagade och fick rätt. Det tog dock 1 år via förvaltningsrätten. Om ni får veta något om högkostnadsskyddet är det intressant. Nu betalar ju FK ingenting för dyra ultraljud eller mediciner här i Sverige, endast ÄD faktura. Jag har lagt extra pengar rund 7-8000 spänn per försök och då är det inte ens resor räknade.
    Varför fick ni avslag första gången? 
    Man ska inte ge sig men det är nog kämpigt. Skönt att ni vann den fighten. Försökte kolla på försäkringskassan men hittade inget svar. Ska försöka ringa FK idag och fråga. Fick ett direkt nr förra gången och hon svarade snabbt så det känns bra.
  • Myra

Fick svar från kliniken i Finland och dom kunde inte skicka en behandlingsplan till mig som FK säger att man måste skicka med i ansökan. Var tvungen att ringa FK igen och dubbelkolla exakt hur beh planen ska se ut. Jag kan förstå att kliniken inte kan skriva en just för mig hur det ska gå till innan dom träffat mig. Men FK behöver ingen individuell plan utan en allmän plan hur den går till, mediciner och hur lång tid det tar mm. Mailade kliniken igen och hoppas dom kan hjälpa mig. FK kan ta mot på Finska dom har någon som kan översätta. Det är jätte bra.

• Myra
    NinaCamilla skrev 2013-11-14 07:35:50 följande:

Myra: Vi hade inte samma adress minst 2 år och därför ansåg de att vi var inte ett seriöst par. Vi hade bott tillsammans innan och jag hade inneboende under tiden så att vi stred om frågan och fick rätt. Knappast någon oseriös vill utsätta sig på den här resan. Jobbigt för förhållanden etc.

Oj nu blev jag orolig. Vi har varit tillsammans i 10 år och bott tillsammans 9år men jag har varit skriven i min lgh som jag har hyrt ut. Skrev mig i vår lgh i våras. Hoppas inte det ställer till problem för oss. Men i journalen står det om våra behandlingar tillsammans sen minst 2010 eller 2011 och att vi kämpat några år innan det.

Skönt att ni vann kampen och får jag problem kan man hänvisa till andra fall som fått godkänt.

Som du säger, hur många hoppar på det här tåget direkt i ett nytt förhållande. Det krävs lite trygghet i förhållandet för att klara av det.
  • Myra
    Blingbling skrev 2013-11-14 13:15:44 följande:
    Måste bara berätta att jag sökt förhandsbesked från FK, som jag skickade in den 10 oktober. Sedan kom det en vecka senare ett brev från FK att de ville ha in kompletterande uppgifter (svenska journalkopior och en individuell behandlingsplan). Jag skrev ett lååååångt och förklarande brev, skickade med länkar och utskrifter om vilken typ av behandling jag behöver och söker för (just nu ej IVF eller liknande). Detta skickade jag i ett stort kuvert och i tid för att de skulle ha brevet hos sig före den 4 november som de önskade.

Nu fick jag ett brev från FK att de avslagit min ansökan eftersom jag inte inkommit med de begärda handlingarna och informationen.

Fick slå dem en signal nu för att kolla ifall det här tjocka brevet jag skickade har kommit bort i posthanteringen. 
    Det hade det gjort, de hade inte fått in några dokument från mig. Det som jag också fick höra är att det är ganska vanligt att brev som man skickar till FK kommer bort.... Då vet jag i varje fall att allt som jag skickar till dem ska jag ringa och dubbelkolla så att det verkligen kommit fram.

Ett tips till er andra också, så ni inte hamnar i samma sits som mig. Nu får jag börja skriva ut alla dokument igen - typ börja om från början...        
    Näää fy vart surt. Men kunde dom inte använda din första iallafall och du skickade om det du skulle kompletera? Måste du verkligen skicka om allt? Det låter ju väldigt löjligt. 
    Sa dom att du var tvungen att söka om eller chansar du och söker? 
    Jag hoppas verkligen att det kommer funka den här gången. 
    Vart skickar man det? Nästan så man skulle vilja åka dit med det personligen och lämna över ansökan. 

• Myra

Efter jag fått nej från Kliniken att dom inte kunde skriva ut en behandlingsplan innan mitt besök och jag ringt FK igen och dubbelkollade exakt vad behandlingasplanen skulle vara så förstod jag att det skulle inte vara en individuell plan för just mig utan en allmän. Jag mailade tillbaka till kliniken och bad om en allmän behandlingsplan över hur en ÄD behandling går till så har dom inte svarat mig. Så jag har ingen aning om dom hjälper mig eller inte. 
    Sist jag bad om remiss för blodprov fick jag inget svar om ja eller nej men igår så damp det ner en brev med  remiss för sambons blodprov. Så jag hoppas dom sa ja nu också och skickar ett på posten. Annars kommer det inte gå att göra en förhandsprövning till FK innan behandling. Hur ska man göra då? 

Nu är det ju jätte nytt med förhandsprövning men är det någon här som sökt i förhand? 

Svar på tråden Ersättning för vård/äggdonation utomlands?