• Myra

Ersättning för vård/äggdonation utomlands?

Jag har ställt mig i kök både i Umeå (privat) och Finland. Men eftersom jag passerats landstingets åldersgräns får jag inget gratis försök så jag måste göra i Finland om jag ska få ersättning. Umeå har 1år och Finland 6mån.

• Myra
    Myra skrev 2013-11-11 16:10:34 följande:
    Jag har ställt mig i kök både i Umeå (privat) och Finland. Men eftersom jag passerats landstingets åldersgräns får jag inget gratis försök så jag måste göra i Finland om jag ska få ersättning. Umeå har 1år och Finland 6mån.
    Håller tummarna att du får ersättning. Hur lång är handläggningstiden innan ni får svar?
  • Myra
    Lillan15 skrev 2013-11-11 22:23:22 följande:

Hej på Er!
    I mo. skickar jag iväg alla papper till FK. Hoppas vi får ersättning även fast vi har fått en dotter via IVF. Har gjort många syskonförsök via IVF Falun, som oxå rekommenderar oss ÄD. Hoppas på tur!
    Lycka till alla kämpare Solig  

Råkade citera mig själv men det var till dig;)

Håller tummarna att ni får ersättning.
  • Myra
    NinaCamilla skrev 2013-11-12 08:57:18 följande:

FK har 90 dagar på sig att bestämma. Jag tror nog att det är flera som har skickat ansökningar under oktober. Jag skickade min ansökan i början av oktober och har inte fått tillbaka något än. De brukar skicka ett brev att de har mottagit ansökan och senare ett besked om beslutet. Det blir 3-4 månader innan pengarna är på kontot.

Oj så lång tid. Sökte du i efterhand eller förhandsprövning? Jag försöker samla så mycket info jag kan till förhandsprövning och hade hoppas på svar innan våran tid i början mars. Men vi kommer inte börja med behandling direkt endå men hade varit skönt med ett svar innan besöker. Det enda vi inte kommer kunna skicka med i ansökan är behandlingsplanen men den får vi komplettera med efteråt.

Psykologen ska vi till i slutet på månaden o sambon ska hämta journalkopior och utlåtande idag.

Sen vet jag inte om det är något mera dom behöver.
  • Myra
    NinaCamilla skrev 2013-11-12 14:09:29 följande:

Myra: Jag har sökt efterhand men jag läste någonstans att de har 90 dagar på sig att hantera ansökan. Vet inte om det gäller för förhandsbesked också men troligtvis blir det så.   

Sen kommer jul och hoppas inte det drar ut på tiden. Kommer nog att få iväg vår början på december. Vi kanske hinner få svar.
  • Myra
    Dustpuppy skrev 2013-11-12 15:45:53 följande:

Jag fick svar på min första ansökan efter exakt 90 dagar och på andra ansökan efter 22 dagar, så det kan slå väldigt olika över tiden. Båda ansökningarna gick iväg i maj eller juni, men första 2011 och andra 2012, så jag vet inte vad som gjorde skillnad.

/Dustpuppy

Det är bara köra på och hoppas på det bästa.
  • Myra

Nu har jag fått mina journalkopior från fertilitets och IVF läkaren. Vid sista besöket efter misslyckat IVF står det

"om vi vill göra ett nytt IVF försök så är vi välkomna men skulle det ej leda till graviditet eller betydande förbättrad embryonkvalitet bör de sannolikt tänka på andra alternativ. Vi har diskuterat äggdonation, fosterbarn idag." 
    Hon skrev även " Haft några spontana graviditeter som slutat i missfall, 5års infertilitet och tillkomst av åldersfaktor. AMH var 0,64 DEC 2010

Det som inte står är att hon kanske, knappt kunde ge oss 5-10%chans att lyckas och att vi betalas själva 35000kr för varje ivf försök.  Kan knappats tänka mig att mina ägg får bättre kvalitet helt plötsligt. Klart att dom vill att vi göra hur många försök som helst och betalar. 

Vad tror ni om journaltexten, låter det negativt eller ok för att kunna få ersättning?

jag läste också att mitt AMH värde var långt 0,64 2010. Vad är AMH? Har läst om att några har skrift om det vid ÄD i någon av trådarna. 

• Myra
    NinaCamilla skrev 2013-11-12 20:41:07 följande:
    Amh-värde ger en indikation hur äggreserv ser ut. Värdet under 0,7 sägs vara tecken på att äggen tar slut och man är på väg till klimakteriet. Det är ett värde som många ivf-kliniken stirrar på. Det är omdiskuterat om det är indikation att äggen är dåliga eller inte.
    Usch fy, mitt värde var för 3 år sen 0,64 och nu är jag 40 så det har garanterat gått ner mycket mera. 
    Påverkas AMH värdet vid äggdonation?

• Myra
    NinaCamilla skrev 2013-11-12 21:03:19 följande:
    Vid ÄD har amh-värde ingen betydelse. Du har samma chanser som vilken yngre kvinna som helst 40-50% chans. Det spelar ingen roll heller om man har klimakteriet.
    Ohh gud vad skönt att göra. Precis den procenten sa min läkare också att chansen skulle öka till 40-50% att lyckas med ÄD. 
    Vet ni om man kan få insatta 2 befruktade ägg vid ÄD? 

• Myra
    Blingbling skrev 2013-11-12 21:23:53 följande:

Kan bara inflika att om man ansöker om förhandsbesked så har de 90 dagar handläggningstid på FK, MEN det finns en mening i lagen som säger att om det skulle ta längre tid så har FK dispans för det. I värsta fall kan det alltså ta längre tid än 90 dagar. Har för mig att det handlar om att FK både ska kontakta landstinget (i vissa fall även kommunen) man tillhör och även den utländska vårdinstansen, vilket tar tid. Det är väldigt tråkigt att det ska ta så lång tid…
    Ja det är jätte tråkigt att det tar tid. Men man kan inte göra så mycket åt den. Har man fått med så mycket uppgifter som möjligt så blir det lättare för dom och det borde gå snabbare. 
Svar på tråden Ersättning för vård/äggdonation utomlands?