• NinaCamilla

Ersättning för vård/äggdonation utomlands?

Lillan: Nej det tror jag inte men fördelen med efterhand är att du vet exakt dina kostnader och kan skicka alla kvitton på en gång. Jag har inte ansökt i förhand och vet inte hur det funkar. Jag tror att FK ger dig ett belopp som de binder sig att betala när behandlingen är slutförd. Du måste ändå skicka alla journalkopior och kvitton till FK innan du får pengarna till ditt knto. Men om du ansöker förhandsbesked, vet du 100% säker att du får pengarna tillbaka. Det är inte 100% säkert när du gör det efterhand om ni inte fyller på Socialstyrelsens krav för ÄD.

• NinaCamilla

En fråga om jag svarar på frågan om kliniken tillhör till allmänna sjukvården att jag inte vet. Kan de neka ersättning pga. det?

• NinaCamilla

Vi har inte fått något brev från FK än men min kompis hörde från FK att kliniken måste vara inom allmänna sjukvården. Jag gjorde laproskopi i Grekland och vet inte om sjukhuset tillhör eller inte. Samtidigt tänkte jag att det inte kan spela någon roll. Jag väntar på svar från FK. Det lär vara mycket jobb där nu efter nya lagen trädde kraft

• NinaCamilla

Myra: I Finland tillhör alla privata kliniker till allmänna sjukvård. Då ska man svara ja till frågan.

• NinaCamilla

Dina tidigare behandlingar att FK kan läsa att ni är rekommenderat att gå vidare med ÄD. Sthlms landstinget har 40 år åldersgräns baserad på ekonomiska ramar. FK har inte samma princip utan beslutet är individuell. Ni har goda chanser att få ersättning från FK. I maj gjorde jag mitt 3. ÄD och var 41 år. Jag fick pengar tillbaka.

• NinaCamilla

Myra: Tyvärr ingen plus på Stickan och inget barn än men vi kämpar vidare. Jag har endo och fick åka till Aten för att söka hjälp och få en operation. Nästa ÄD blir där och då får vi ingenting från FK men litar på dem mer än kliniker i Finland. Jag måste ha mer stöd just nu.

• NinaCamilla

myra: Googla på Socialstyrelsens rekommendationer och assisterad befruktning. Du borde komma fram till en PDF-fil för allmänna regler som gäller för familjeförhållande, ålder, öppen donation etc.  Vi har gjort 3 ET  och 1 FET totalt utan att lyckas.  

• NinaCamilla

Myra: man får inte ersättning för prover eller mediciner i Sverige, varken blodprover, ultraljud eller finsk recept som du kan hämta i Sverige. Endast ersätts fakturan som du får från Fertinova. Inte heller frysning av embryos får man ersättning för.

• NinaCamilla

Dustpuppy: Skrattade högt här med bastubad, sprit och tjära Tänker på Partaj program och Jarmo från Finland (jag kommer också från Finland så).

Myra: Finska recept gäller lika väl som svenska recept men du får ingen högkostnadsskydd på det. Du måste ha en hjälplig svensk läkare som kan "översätta" dina finska recept till svenska. Om du blir nedreglererad med procren-spruta, kostar det mycket (betalade en gång över 1000 sek). Andra mediciner är helt okej med priset t.ex. progynon-östrogen som är klimaterie-piller med extra östrogen (typ som p-piller). Fråga från din IVF-läkare om de kan hjälpa till. Ultraljud är ingen science fiction men på någon konstig anledning alla gynekologer vill inte göra det. De är rädda för patienter som åker utomlands för ÄD. Din IVF-läkare kan nog hjälpa med det också. Jag tror nog att då måste du betala normal privat taxa som kan vara 1500 - 2000 sek per gång. Mina läkare tar normalt pris och ingen landstingstaxa. Du behöver gå minst 2 ggr till ultra och kolla slemhinnans tjocklek.   

Svar på tråden Ersättning för vård/äggdonation utomlands?