Ersättning för vård/äggdonation utomlands?
Dustpuppy: Tackar för lagtexten.
Dustpuppy: Tackar för lagtexten.
Pia700: Det var konstigt att FK skulle säga så. Nya lagen gäller inte för ÄD som jag har förstått eftersom det finns en annan lag för det (assisterad befruktning). Jag läste texten om patientrörlighet och där stod att ÄD/IVF står utanför det. Dock kan man fortfarande begära efterhand vård i annat EU-land för ÄD. Sa de specifikt att 43 år är för gammal? Kanske skulle det vara ett fall till EU-domstolen. Varför i Finland är åldersgräns 45-år? Varför Sverige har sagt 40-åring är gammal eller 43-åring?
Grattis Tuva
Mirakel: Jag ringde till FK om frågade om antal försöker. De kom fram till en mystisk svar. Landstinget har ekonomiska skäl att erbjuda endast 3 försök men det har inte FK. Jag frågade direkt om de ersätter flera ggr än 3. Hon sa att hon inte kan lova och alla ansökningar behandlas individuellt. Jag pressade lite till och frågade om det va möjligt att ansöka fler än 3 och då fick svaret JA! Skicka alla dina försök dit. Det är fullt möjligt att få ersättning på flera försök.
Lavinen: Jag har inget svar på din fråga. Jag vet att om jag gör ultraljud i Sverige för ÄD utomlands, får jag inte pengarna tillbaka från FK. Jag har bifogat flera gånger mina dyra UL-kvitton men de ersätter inte vård i Sverige. Inte heller för mediciner får jag ersättning för om jag har köpt i Sverige. Kanske är det endast landstinget som ersätter från skattepengarna och de kan bestämma själva hur många försök får man. Det är ju helt vansinnigt när man tänker på det.
Det lär blir många ansökningar till FK efter den 1 oktober 2013. Jag väntar inte mina pengar innan 4 månader har gått Så länge dem kommer är jag nöjd.
Jam08: Jag gjorde precis hysteroskopi/laproskopi hos Peny (jag har endo) och jag har skickat brevet igår till FK. Viktig för dig är att ta alla original kvitto med (även om det betalas kontanter), operations report utskriven av kirurg och eventuella ultraljud-kopior. Jag bifogade pre-treatment-papper som jag fick från Peny inför operation. Du fyller i blanket 5422 - ersättning efterhand för vård i annat EU-land. Jag skrev ett öppet brev och förklarade bakgrunden samt nämnde den nya lagen sedan 1 oktober 2013.
Tyvärr men ÄD-behandling är enligt Socialstyrelsens regler och där står det att man måste ha en känd donator. ÄD-väntetid i Finland är mellan 3-8 månader. ÄD-donatorer är flera under hösten när studenterna behöver pengar så att om ni ställer oss i kön under våren, kommer ni fram under hösten. Vi har bestämt oss att gå vidare med ÄD i Grekland även om vi inte få pengarna tillbaka. Vi har gjort 4. misslyckade ÄD-behandlingar i Finland i 3 års tid. Vi har fått alla 3 ET betalt av FK hittills. Jag ansökte inte för FET även om jag borde ha gjort det eftersom jag trodde att man får endast 3 försök ersätt av FK. Fördelen med Grekland är att ingen väntetid alls och lite mer avancerade arbetsmetoder inkl. mediciner.
Jam08: Lycka till nu! Peny ger bra förslag efter hysto och då går du lite mer information vad ni ska göra i framtiden. Skriv ner dina frågor eftersom du kan vara lite trött och ofokuserat efter operation.
Information om mediciner:
LVFS 2013: 17 träder kraft på fredag den 25 oktober 2013. Då kan ni köpa mediciner från ett annat EU-land UTAN att medicinen måste vara från samma tillverkare och läkaren måste veta namn på medicinen som säljs här. Apoteket måste byta till motsvarande medicine som har samma verksamma ämnen. Styrka till den här lagen om ni har problem med att hämta vissa mediciner efter vård utomlands. Högkostnadskyddet gäller inte men skönt att slippa alla diskussioner med apotekspersonal!
Igår fick jag inte hämta mina antibiotika som jag fick efter laproskopi hos Peny och mot mykoplasma homonis. Idag har jag en printat papper om lagen och tänkte hänga på apotekets dörr på fredag
Lillan: Du kan välja om du vill ha förhandsbesked att FK binder sig till visst belopp eller om du vill göra det efterhand. Journalkopior behövs när du har gjort ÄD. Det är standard att FK kräver journalkopior för att se hur många gånger har ni besökt kliniken och hur behandlingen har gått till. I vilket fall som helst måste ni lägga ut pengarna i förväg. FK har 90 dagar på sig att gå genom ansökan.