• Mmmbop

Vi singelkvinnor som ska vill bli gravida genom insemination!

Carrella skrev 2011-09-14 14:21:31 följande:
    Mmmbop tack! och ett jätte stort GRATTIS!! =)) 

Då ska jag välja den privata gynekologen jag hittade här i Örebro det får vara värt de hundralapparna. =)
    Och jag följer med glädje din blogg och din resa!

När jag kommit längre på väg mot målet så ska jag berätta men just nu avvaktar jag lite och förbereder de lite grann sakta men säkert! =) 

+ miss smilla

Min privata gyn har alltså sagt till mig att jag inte får säga när jag är på provtagningar och grejer att jag är singel. Tydligen har socialstyrelsen eller någon börjat gå på "vården" om att de inte ska hjälpa oss singelinseminerar i Sverige eftersom det är olagligt här. Min gyn hjälper mig ändå och skriver typ bara undersökning i min journal. Så om ni absolut inte måste säga att ni är singlar, gör inte det. Då kan man bli nekad både det ena och det andra om man har otur.

Hitta en bra (privat) gyn som kan hjälpa och ändå veta så att säga, det var väl egentligen det jag ville ha fram =)

Lycka till!
  • Mmmbop

PS: När man väl är gravid är det ju lugnt att tala om som det är, då kan de inte neka dig vård i vilket fall tydligen.

• Mmmbop

Hmm, förlåt men jag måste förtydliga inlägg 184: de har alltså blivit tillsagda att inte hjälpa oss svenskor som singelinseminerar i danmark... Eftersom vi är svenska medborgare och det inte är tillåtet i sverige. Jag gissar att de menar att vi får göra allt i danmark och betala för det själva.

• Mmmbop
    Fröken Smilla skrev 2011-09-14 15:17:08 följande:
    Tack Carrebarre... får vänta och se, men jag har ont i magen som riktig mensvärk. Det var jobbigare än jag trodde... Men det är bara att ta sig i kragen och se framåt. Trodde att jag hade symtom, men det hade jag visst inte. Såklart visar de bara massa gravida människor på tv just nu... Blä, mår fysiskt illa.
    Extremt tråkigt Miss Smilla! Du kommer må bättre om några dagar, men inte är det roligt de där första mensdagarna inte...
  • Mmmbop

Härligt Carrebarre!

Sedan var det ju så att det röstades om singelinsemination i Sverige i våras och det blev nej då. Enda anlednignen till detta var kristdemokraterna som fick igenom sitt nej. Flera andra partier var positivt inställda till det.

• Mmmbop

Jag har bara gjort "enkel"-insemineringar. Tre gånger vart det totalt med tre olika donatorer.

1: Utomkveds (så jag blev ju gravid)
    2: Tog inte (tror inte jag hade ÄL, det var en konstig cykel)
    3: Gravid

• Mmmbop

Alla gånger jag åkt har jag fått omslag på kvällen och inseminerat nästa dag någon gång mellan 13-15. Ägget ska ju släppa mellan 24-36 timmar efter omslag och spermierna lever ju upp till ett dygn efter inseminationen. Det borde ju ge ett bra "överlapp" om du inseminerar nästa dag. Aah, jag läste nu att kliniken är stängd söndagar. Du ska inte gå hos en klinik som har öppet jämt? Så du slipper den stressen iaf. Stork har öppet alla dagar året om. Det bästa vore ju söndag, men vet du med dig att du brukar släppa sent efter omslag så är ju måndag bäst. Men helst ska ju spermierna ligga och vänta i tratten på äggledaren när ägget släpper. Ägget lever å andra sidan runt ett dygn efter släpp också. Så det kanske funkar bra att de "möts upp" i mitten.

Miss Smilla: Nä, inte så kul med utomkveds. Men jag upptäckte det tidigt just på grund av att jag inseminerat så jag hade ju exakt koll på hur långt gången jag borde vara och kunde reagera på sent plus och såna symptom som är vanliga med x. Jag fick Metotrexat (cellgifter) och behövde inte opereras. Jag har alltså båda mina äggledare i behåll. Jag fick Methotrexatet 1 december. Sedan kom mensen igång i början på januari. Min gyn ville att jag skulle vänta minst tre månader efter första mens innan jag fick spola äggledarna för att kolla så det inte var ett stopp i dem som orsakat x:et. Spolningen gjordes i början på maj. I mitten på maj gjorde jag mitt andra försök som inte lyckades och i juni mitt tredje som blev plutten som ligger i min mage nu!

Så totalt gick det nästan exakt 7 månader från cellgiftssprutan till att jag fick se ett plus på gravstickan.

• Mmmbop
    Fröken Smilla skrev 2011-09-16 13:46:32 följande:
    Mmmbop, vet du i vilken vecka du fick det? Jag var nästan rädd för att det var det som hände mig med tanke på hur ont jag haft i magen, men nu mår jag betydligt bättre, dessutom känns det som normal mens, vilket jag antar att jag inte borde ha om det var utomkveds? Tror magontet beror mycket på nerver, jag har gjort mig själv sjuk förut...
    Jag minns inte exakt, men jag hade massa gravsymptom men fick inget plus, fick "mens" på dag 17 efter ÄL som varade två dagar. Sedan fortsatte gravsymptomen och fem dagar efter mensen slutat testade jag igen och fick plus. Det var alltså typ dag 24-25 efter ÄL. Ganska snart efter det började jag småblöda igen och det höll på sju veckor (!!) tills hcg sjunkit under 2 igen. Själva x:et upptäcktes väl en vecka efter jag började blöda igen. Åkte till Stork den 25 oktober och jag fick metotrexat 1 december. Så jag var väl i vecka 7-8 ungefär när det avbröts.
  • Mmmbop

Absolut! Jag har haft tur tycler jag själv!

Håller tummar och tår för dig den här gången!

Svar på tråden Vi singelkvinnor som ska vill bli gravida genom insemination!