• Fröken Smilla

Vi singelkvinnor som ska vill bli gravida genom insemination!

Evileve: Vilka tester använder du? Jag kör på Testlagrets stickor och de ger alltid lite utslag, brukar dock bli starkare i närhet av ÄL. Men du måste ju först få positivt test, SEN är det 24-48 timmar till ÄL. Lite konstigt svar du fick tycker jag.

lillaarta.blogspot.com - om en singels barnönskan
  • Fröken Smilla
    Mmmbop

Det är tyvärr inte så enkelt att få VUL överallt. I min stad finns det ingen känd "singelvänlig" gynekolog. Jag lovar att det är mycket enklare i Stockholm än de flesta andra städer. Så det är en lyx som är få förunnad. Jag pratade med sjukhuset här som sägs vara någorlunda positiva men fick ändå inte det mest välkomnande bemötandet. Och då frågade jag bara om möjligheterna för det, ville inte boka någon tid eller så. Så det är nog lätt för dig att påstå att man "bara" kan göra ett VUL innan man åker, men realiteten är inte så för de flesta.
  • Fröken Smilla

nangijala: www.gyngronlund.dk

Ja färjan tar bara 20 min, sen är det väl en 7-8 minuters gångväg från färjeläget

Om du har lättare att ta dig till Köpenhamn så är Copenhagen Fertility Center ett alternativ, som är en större läkarklinik. Jag har dock ingen personlig erfarenhet av dem.

• Fröken Smilla

Mm det fanns en gyn i här som gjorde det till självkostnad, men hon praktiserar ej mer så det är kört Har hittat en ny som jag ska höra med om det nu inte funkat denna gången ang tester och andra undersökningar. Kommer ju annars att fortsätta med hormoner.

Jättespännande att det börjar närma sig Evileve!! Jag är nästan avundsjuk

• Fröken Smilla

Lugnt, man har ju massor av frågor, speciellt i början!

Jag mailade dem, det går bra att skriva på svenska. Ja jag skrev att jag var ensamstående och vill komma på insemination. Jag hade precis slutat med p-piller så jag ville vänta till en normal cykel, men det finns inga köer där. Det gör det nog inte på några kliniker alls i dk. Jag åkte dit ca en månad senare. De har alltid tider till insemination, så man kan ringa samma dag som man ska dit. Då pratar man med en av sekreterarna. Nu pratar jag ju danska så jag kan inte säga hur bra de är på svenska, men det kan säkert Carrebarre förklara

• Fröken Smilla

Sen tror jag man kan få "journalsamtal" med Gyn Grönlund om man vill ha det, har kontakt med en annan tjej här på FL som gör insemination (är dock ej singel) och de var däröver för samtal innan inseminering. Om de betalade för det vet jag ej, men man har möjlighet till det om man vill.

• Fröken Smilla
    nangijala01 skrev 2011-11-09 22:41:15 följande:

miss smilla: Har dom alltid sprema där eller måste man kontakta nåt mer ställe ock köpa det och sen se till att det kommer till rätt ställe?? Sen såg jag nåt längst ner på deras hemsida " Pr. 1. marts 2011 er der indført brugerbetaling på 1.200 kr. for inseminationsbehandling" vad menar med det?? Får man "välja" några önskemål om hur donatorn ska se ut eller är allt anonymt??

Hur många försök har du gjort?? (du har säkert redan skrivit det men jag har glömt bort)     

Ja det finns alltid sperma på plats. Man får önska utseende och sen matchas det med tillgängliga donatorer. Tror man kan köpa och få det fraktat dit, men det har jag inte intresse av så det vet jag inte säkert.

Brugerbetaling är endast för danska patienter som innan fått sin inseminationsbehandling helt finansierad av staten. Så inget vi behöver tänka på, vi betalar fullt pris ändå.

Jag är på försök nr 3, en vecka kvar till BIM. Gjorde en dubbelinseminering nu senaste gången, så hoppas verkligen det tagit sig!
  • Fröken Smilla

Ja jag kan också se fördelen i olika synsätt allt är ju inte svartvitt i denna frågan och tycker det är viktigt att de som letar info är medvetna om att det inte bara finns ett sätt. Sen får man själv känna efter vad som är rätt för en själv. Jag hade själv önskat att få fler insikter i den världen innan jag begav mig iväg första gången, för just då hittade jag bara info om Stork och några andra liknande. Det är faktiskt bara på femmis jag hittade en person som varit i Helsingör, och det är allas var anifree

• Fröken Smilla

Anifree - jag var i valet o kvalet, för jag hittade ingen som kunde rekommendera Gyn Grönlund, kändes som att alla åkte till Köpenhamn. Men så hittade jag dig, och då var valet givet

Jag håller också med om att donatorn bara är en del av resan vi har gemensam, det är väldigt mycket annat som man kan diskutera utöver det. Men om Mmmbop känner att det inte går lika bra att diskutera det med de av oss som valt anonym donator är det ett val jag respekterar. Håller dock inte med om att vi är så jätteolika, men det är min personliga åsikt, och inget jag kan eller vill påtvinga någon annan.

• Fröken Smilla
    Miss Decibel skrev 2011-11-11 14:35:53 följande:
    Jag tycker det är jättebra att få höra era argument och hur ni tänkte i era val. I och med det har jag fått hjälp att komma på vad som är bäst för MIG. Jag dömer inte den som gjort ett annat val än mitt. Och jag känner inte att jag ska behöva försvara mitt val. Jag gör det som känns bäst för mig och som jag hoppas i framtiden även ska vara det bästa för mitt barn!
    Helt rätt, kan bara instämma.

Sen håller jag med Nefernefer att det ÄR enklare att säga till barnet att den kan få träffa donatorn senare. Enklare för mig som förälder. Dock tror jag inte det blir enklare för barnet, tvärtom. Och det är en av anledningarna till mitt val.

Hoppas du hittat rätt Miss Decibel. Vad du än valt har du min fulla respekt
Svar på tråden Vi singelkvinnor som ska vill bli gravida genom insemination!