• superado

Några som tycker om sin partners barn??

Min sambo gör lika mycket med min son som jag gör. Och ekonomin har vi gemensam fast de krävs större lägenhet så min son kan ha eget rum.
    Vi är båda angagerade i saker som rör min son och de är inget vi bestämt utan de har bara kommit naturligt.

Jag trodde de va så de flesta familjer levde när det fanns barn med i bilden även om de va dina, mina eller våra att man hjälps åt.
    MEN om man läser på familje liv så känns de som de flesta egentligen ogillar sin partners barn sen innan och tycker de varken känslomässigt eller ekonomiska behöver ställa upp.

Jag ser de så att vi bor under samma tak och då hjälps vi åt med saker. Kan jag hjälpa till med att underlätta min sambos vardag så gör jag de precis som han gör de samma för mig.

ÄR DET KANSKE SÅ ATT DET ÄR LÄTTARE FÖR EN KILLE ATT ACCEPTERA OCH TA TILL SIG SIN PARTNERS BARN??

Min sambo har tex inget problem alls om vi får ett barn tillsammans att vi ännvänder min sons vagn , kläder osv. Har dock läst om tjejer som tycker mannen är galen som vill använda sina barn sen tidigare saker till deras gemensama barn.

• Svar på tråden Några som tycker om sin partners barn??
  • Nessie99

Tack Frågande01, du satte ord på många av mina känslor.
    Bonusskapet behandlas väldigt svart och vitt av de som själva aldrig upplevt livet som bonusförälder, men det är som du säger, många känslor som hela tiden utvecklas och förändras med tiden.
    Ibland känner jag mig förvirrad över vad som förväntas av mig i familjen, det är ju inte alls så självklart i praktiken som det kan verka. Och det är sällan någon verkar bry sig om vad jag förväntar mig eller önskar för oss som familj. Inte mannen, bonusen, släkten, övriga. Det kan vara som att reduceras till en halv person. Som en assistent i laget, när man egentligen borde få vara en medspelare. Andra gånger har man full kontroll, mår bra, kan ge massor av kärlek och tid, ibland villkorslöst, ibland inte.
    Men hur jag än känner, sätter jag alltid alltid alltid min bonus välmående främst. Om det betyder ett större avståndstagande eller ett större engagemang, anpassar jag mig. Det är hans barndom och jag vill gärna bidra till att göra det bättre och tryggare. Tänk bara, om det kunde få vara på mina och bonusens villkor och inte omgivningens...

• Snigelbarn
    Iam skrev 2011-09-05 16:24:50 följande:
    Jag tror att det fungerar så i de flesta familjer, MEN jag tror oxå att det är helt andra krav på kvinnor än män (som vissa redan varit inne på)
    Likväl som jag valde en man med barn, valde han mig utan barn.
    Och även om jag tycker om barnen, och har en väldigt bra relation till dom, så har jag inte valt att vara mamma och vill därför inte ta det ansvaret eller ha den anpassningen.

I vår familj delar vi på ansvaret näst intill rakt av, med brasklappen att när jag inte orkar eller kan så får jag lov att säga nej och då är det upp till honom att lösa det. 
    Det har tagit tid att komma dit för min sambo förstod inte i början varför jag skulle kunna säga nej om inte han kan. Men det är väl väldigt enkelt, för att det är hans barn!
    Nu, när vi varit sambo i drygt två år förstår han vad det handlar om och mycket friktioner har försvunnit.
    Han har förstått att jag inte är ett substitut för mamma, jag är inte en ny person som kommer in och fyller en gammal plats. Jag är Jag och jag har med blod svett, trårar, men även med skratt, glädje och kärlek skapat mig en egen plats i familjen. 

För även om jag valt att leva med en man som är pappa, så har jag inte valt att vara mamma.
    Inte än. och det har varit ett medvetet beslut som grundar sig i såväl ekonomi, som tid och val av pappa till mina barn. Alltså är jag inte intresserad av att ta ansvar för att någon annan inte tänkt igenom sina beslut lika noga som jag gjort.
    Det har däremot inget med barnen att göra och dessa tankar och åsikter är helt frikopplade från kärleken och relationen till dom.
    Vi har en nära relation, dom vänder sig till mig i samma utsträckning som pappa, beroende på vad det gäller, jag nattar, tröstar uppfostrar och myser. Vi har konflikter och vi blir sams, jag tjatar och dom tycker att jag är jobbig. Dom lyssnar inte och jag tycker att dom är jobbiga.
    Jag killar i nacken och dom tycker det är mysigt. Dom kryper upp i soffan och flätar fingrar med mig och jag tycker det är mysigt. Vi är en familj, i den bemärkelsen att vi värnar om varandra, respekterar varandra och tycker om varandra. Men vi är inte en kärnfamilj där allt ansvar delas lika per automatik.

Det tar sin tid att hitta sin plats.
    Hade ni frågat mig, ett halvår in i samboskapet, hur det är att vara bonusmamma så hade jag varit eld och lågor över min nya familj, inte ett orosmoln på himlen.
    Hade ni frågat mig ett år in i samboskapet hade ni träffat på en bonusmamma som var förtvivlad över att inte hitta sin plats i familjen, trots att kärleken fanns från alla håll. 

Det tar tid att hitta alla roller, allt som ska hitta till rätta. Och det är inte fel att det gör det, det är heller inte konstigt att känslorna pendlar under tiden familjen utvecklas.

Vad gäller vagn eller barnkläder så handlar det nog om att man vill vara förstagångsförälder med allt vad det innebär. I alla fall för mig.
    Jag vill gå hand i hand med mannen jag älskar och välja vagn. Jag vill välja ut det där första plagget som barnet har på sig när det åker hem från BB, jag vill inreda barnrummet. Jag vill göra allt, för ska jag gå igenom en graviditet och en förlossning så vill jag njuta av det som komma skall.
    Jag skulle inte vilja att min kompis gjorde det åt mig, eller min syster, lika lite som jag vill att sambons ex ska göra det åt mig. Det har inte med dåtid att göra, det handlar om att jag vill göra det själv, uppleva hela grejen tillsammans med min sambo.
    Och TS, helt ärligt, första gången du blev mamma. Hade du då velat att barnets pappas ex hade gjort alla dom valen åt dig och du bara tog emot? För jag tror faktiskt inte det. För vissa saker vill vi helt enkelt uppleva själva, och inte genom någon annan.  
    Shit vad bra skrivet Skrattande det är vad man kan kalla att slå huvudet på spiken.
  • Krussidullan

Jag tror att det är lättare för en man att se någon annan mans avkomma som en familjemedlem än för en kvinna att se en annan kvinnas avkomma som familjemedlem.

Sedan finns det självklart undantag som bekräftar regeln men jag tror att över lag krävs det mer av en kvinna rent känslomässigt att fungera neutralt när det kommer till andras särkullsbarn. Ens barn har man som kvinna fött (orka dra upp adoptivbarn), de andra har någon annan fött och banden behövs arbetas fram på ett annat sätt, för en man är det på ett sätt samma sak, det är alltid någon annan som fött barnen.

Jag tycker inte om min sambos särkulle på något sätt, tycker inte heller om de sidor min sambo kan dra fram när det kommer till allt som berör det barnet och hela situationen kan bli obehaglig om än bättre än innan.

• ellenbe

Jag är bonusmamma åt en underbar lite flicka och älskar henne djupt. Jag har inte egna barn så jag kan inte jämföra hur det skulle kännas att ha egna.

Jag tror att det är viktigt att man som bonusmamma känner sig insläppt och välkommen in i familjelivet. Det kan ju vara så att vissa bonusmammor tycker att det är svårt att knyta sig an barnet eftersom de inte heller får friheten att gå in i rollen som omhändertagande men även uppfostrande föräldrer. Jag tycker även som bonusmamma att det är viktigt att jag får vara med och bestämma vissa saker. Till exempel när flickan ska vara hos oss, vad man ska göra m.m. Om jag känner mig delaktig är det också lättare att knyta sig an barnet. Min sambo stöttar nästan alltid mig och jag tycker saker eller säger till om saker. Ett tag gjorde han inte det på samma sätt som han gör idag och då pratade vi om det och det har blivit mycket bättre sen dess.

• StorFia

Jag är bonusmamma åt en 5 årig pojke och tycker att det oftast är jobbigt när han är hos oss.

Vi har bott tillsammans vv sen han var 2,5 men det känns inte som om vi kommer varandra närmare. Hans mamma har nog en väldigt stor del i det hela. Hon avskyr mig, för att jag är en del av H`s liv. Det hade nog inte spelat någon roll vem den nya kvinnan var utan hon hatar att hon är ensamstående.

I början gick det väldigt bra vi gjorde trekram och busade och då sa H att  han tyckte om mig.Det fick bio reda på och skällde ut min sambo att jag fick minsann inte krama eller mysa med hennes barn!
    Och det märks även på min bonus, han vill aldrig kramas eller mysa längre. Med mig alltså. Det är bara pappa som gäller... Pappa, du och jag ska göra det och pappa, jag vill att du och jag gör det här.
    Jag förstår att han är där för att träffa sin pappa men att bli totalt ignorerad är väldigt jobbigt. Han svarar inte på tilltal, jag får inte hjälpa till med läggning, påklädning eller dyl. 

Jag och min sambo har en dotter tillsammans och väntar även syskon och jag  har alltid försökt behandla barnen lika. Köper jag en present till vår dotter får H också något.
    Men nu börjar jag tröttna.
    Att bara få en nick till svar eller inte ens det börjar tära på mitt tålamod.    
    Vi får se vad som händer men så här kan jag inte leva så mycket längre till. 

• Nessie99

StorFia:
    Det låter på dig som att du är besviken på att din bonus beter sig så -bra! säger jag då. Du vill ju alltså ha en bra relation med honom (istället för att vara irriterad över hans blotta existens). Det är otroligt sårande när de ignorerar en, jag vet, men tänk på hur liten han är och hur stark ett barns lojalitet till en bioförälder kan vara. Bli inte arg på honom, han agerar bara efter det han tror förväntas av honom!
    Min bonus har inte fått höra något negativt om mig av sin mamma, tvärtom, vi kommer alla överens. Däremot är han otroligt pappig och det är sällan jag duger som substitut. Men svaret på problemet ligger ju hos pappan. Han som förälder måste vara med och främja ert förhållande, så att bonusen ser att det är ok att tycka om dig, att umgås med dig och respektera dig som vuxen i hushållet. Har du provat att ge honom massor av uppmärksamhet, disciplin/moral-samtal, aktiviteter bara ni två m.m.? Ibland fungerar det, ibland inte, men försök! Man har ju liksom inget att förlora på det.

• StorFia

Nessie99: Själklart så förstår jag att det måste vara jättejobbigt för H om han får höra att han inte får krama mig eller tycka om mig. Min största önskan är att bio också hade förstått det, jag är inte där för att ta hennes roll som mamma utan jag vill vara "medvuxen".
    Att ha flera som älskar honom borde hon inte se som ett hot eller något negativt utan något fint.
    Jag är själv väldigt kramig och pussar och myser med både min dotter och min sambo, gärna framför honom så att han ska förstå att hemma hos oss är det ok att visa att vi tycker om varandra. Vi kör fortfarande med trekram och försöker alltid med någon form av kroppskonakt när jag kommer hem om det så bara är en puss på håret eller om jag kan sno åt mig en kram, bara för att han inte ska bli utanför.  
    Vi har pratat om att H och jag ska ha något  "eget", ska bara klura ut vad det ska bli.
    Men som dom säger på triss...plötsligt händer det.
    Igår när jag kom hem från jobbet så kom H springandes ut i hallen och hoppade upp i min famn och jag fick en jättekram!
    Hur härligt som helst!!
    Förklarade att jag blev jätte glad och hoppas att det är början på något nytt för H och mig!

• Jenny 993

jag tycker verkligen om mitt bonusbarn, en pojk på 4år. en go å glad spelevink.
    jag å min sambo har varit tillsammans sen i maj-11 men i november flyttade vi ihop å sen den dagen så har det varit lättare att komma närmare pojken å ikväll för första gången fick jag läsa go natt saga..blir så glad nära han säger att han vill att jag gör saker med han.

• Eva Lilli

Jag har väldigt lätt för att tycka om barn och framför allt tonåringar och det gör att min vardag består av roliga konstellationer av barn/tonåringar!
    Exempelvis nu under lovet så har min före detta mans  älskarinnas son bott här Glad 
    Mitt ex lämnade familjen för att leva med henne, hennes barn vill dock hellre vara med mig och med sin nya "halvbror" än hemma med mamma och bonuspappan, hehe. Dessutom har jag ofta hennes systerdotter på besök då hon är intresserad av min son. Drömmer

Barnen har jag absolut inget emot - deras mamma/moster är väl inte min favvo direkt!  Visst kan jag ha lite åsikter på visst beteende men när jag väl visat lite snällt att jag vill ha hjälp med disk, ett tack för maten osv. så trivs vi väldigt bra ihop! 

I morgon kommer min äldsta sons förra fru hit och jag tror hon sover över (sonen bor inte kvar men har inget emot att vi umgås)

Jag tror man ska se varje barn/tonåring som en egen individ - inte tänka att barnen är en förlängning av sin förälder (som man kanske inte tycker så bra om av naturliga skäl)

• Ia 2011
    ellenbe skrev 2011-11-04 10:13:33 följande:
    Jag är bonusmamma åt en underbar lite flicka och älskar henne djupt. Jag har inte egna barn så jag kan inte jämföra hur det skulle kännas att ha egna.

Jag tror att det är viktigt att man som bonusmamma känner sig insläppt och välkommen in i familjelivet. Det kan ju vara så att vissa bonusmammor tycker att det är svårt att knyta sig an barnet eftersom de inte heller får friheten att gå in i rollen som omhändertagande men även uppfostrande föräldrer. Jag tycker även som bonusmamma att det är viktigt att jag får vara med och bestämma vissa saker. Till exempel när flickan ska vara hos oss, vad man ska göra m.m. Om jag känner mig delaktig är det också lättare att knyta sig an barnet. Min sambo stöttar nästan alltid mig och jag tycker saker eller säger till om saker. Ett tag gjorde han inte det på samma sätt som han gör idag och då pratade vi om det och det har blivit mycket bättre sen dess.
    Tror också att det ligger mycket i detta. Det är helt klart lättare att ta till sig bonusbarnen när man får lova att vara delaktig. För oss funkar det jättebra när jag tex gjort något ensamt med någon av dem (eller båda), tror en del av det beror på att då känner jag mer ansvar för dem och de kan "ty sig" till mig - det har stärk våra relationer ivarjefall. Jag känner mycket starkare att vi hör ihop då.
    Deras pappa är en "superpappa" som haft en grej med att finnas till hands precis hela tiden och det har varit lite svårt att få plats när det blir för mycket av "inte ska du behöva..., pappa kommer!" Flört
    Jag har uttryckligen fått be honom att låta mej delta mer.
    Beror säkert på hur man är som person också, jag tycker det generellt kan vara svårt att ta plats utan att känna som att jag tränger mig på. Det känns inte naturligt. Men nu ett par år senare har det sakta men säkert växt fram en fin relation.
  • Ia 2011
    Ia 2011 skrev 2012-01-04 23:07:27 följande:
    Tror också att det ligger mycket i detta. Det är helt klart lättare att ta till sig bonusbarnen när man får lova att vara delaktig. 
    Ups, ska såklart stå "...får lov att vara delaktig..." Glad
  • munterlitensak

Jag älskar mina bonusflickor över allt annat!! Vi har inga kläder kvar från barnens första år. De är hos deras mamma. Så var det beslutet fattat! ;) Men jag hade nog inte sneat om jag kunnat sätta på mitt barn mina bonusars gamla kläder! Mina bonusar hade snarare blivit lite stolta! :)

Svar på tråden Några som tycker om sin partners barn??