• Lick it up

Vad är det för fel på mig?

Igår fick jag åka in till akuten efter att i en vecka då haft yrsel,

Fick ta blodprover, kollade ekg, pulsen, osv och jag fick även göra balansövningar och dom kollade nerverna i kroppen/refelexerna. Allt var bra förutom att dom tyckte mit blödvärde var lite under gränsen 116 men skall skicka en remiss till öron/näsa/hals för att kolla om det sitter i örat som gö så jag får yrsel.

känner av yrseln tex av att se på tv, sitta vid datorn, rör huvudet lite snabt åt olika håll och kollar jag uppåt med ögonen eller neråt så "värker" det lite smått eller i kraftigt ljus så känns det som man är ljuskännslig.

Någon som har haft något liknande och kan kanske veta vad det kan vara?

• Svar på tråden Vad är det för fel på mig?
  • iaseia
    MammaTillGuldklimpar skrev 2011-03-03 09:45:26 följande:
    En kompis hade så för ett tag sen, hon svimmade tom ett par gånger av yrseln. Hon hade visst kristaller i innerörat..
    Precis, min mamma hade likadant.

Har för mig att hon inte fick något bot det gick över succesivt efter ett par veckor.

Dock tror hon själv att hon framkallat detta själv då hon haft problem med synen och kollat på tven osv men inte fått tummen ur att gå till doktorn, nu efter det här så har  hon gått till ögonläkare och fått glasögon och hon mår mycket bättre

• Lick it up
    iaseia skrev 2011-03-03 10:37:34 följande:
    Precis, min mamma hade likadant.

Har för mig att hon inte fick något bot det gick över succesivt efter ett par veckor.

Dock tror hon själv att hon framkallat detta själv då hon haft problem med synen och kollat på tven osv men inte fått tummen ur att gå till doktorn, nu efter det här så har  hon gått till ögonläkare och fått glasögon och hon mår mycket bättre

Så det KAN alltså vara synen också?
  • sagoskog
    Lick it up skrev 2011-03-03 10:29:13 följande:
    Kan man få som värk i ögonen då?Fel på synden har jag iaf inte, Sist det kolades så var jag översynt elelr vad det hette och för 1 år sedan kolade jag synen igen pga det var krav för att få börja köra bil.
    Hjälper massage av nacken tro?
    realist skrev 2011-03-03 10:06:28 följande:
    Då var det de här manövrarna han gjorde. Det är inte alls trevligt att bli utsatt för det, men så många som 80-90% av patienter med yrsel blir hjälpta av de här rörelseövningarna.
    Okej, ja han sa bara att det var bra men ej helt 100% så derför ville han skicka mig vidare i och med det ej blev 100% bra med dom övningarna.
    Är det bara övningar man ska göra eller får man hjälp?
    Hur ofta ska man göra övningarna?
    Värk vet jag inte, inte heller fel på synen som i synfel, men man kan bli ljuskänslig. Det kan hjälpa med massage och tänk på hållningen. Det viktigaste är att inte knipa ihop nacken därbak, dvs skjuta upp hakan. Då blir det liksom ett tryck på alla nerver och sånt därbak.
  • Smultron ett
    MammaTillGuldklimpar skrev 2011-03-03 09:45:26 följande:
    En kompis hade så för ett tag sen, hon svimmade tom ett par gånger av yrseln. Hon hade visst kristaller i innerörat..
    Det hade min pappa också.
    Samma symptom.
    Gick över av sig självt.
    Don't you dare criticize what you can-not understand!
  • MammaTillGuldklimpar

Tror att det gick över av sig själv faktiskt men är inte säker.. kanske också gjorde de där övningarna på sjukhuset o att det sen gick över efter ett tag..

• Lick it up

Okej jag hoppas detta går över för det är så jobbigt och inte alls så kul att knapt kunna röra sig utan att bli gungig mend et lustiga är att när jag är ute med hundarna i skogen så känns det inget.

• Edah
    Lick it up skrev 2011-03-03 09:57:11 följande:
    Stress jo tack det e det med 3 barn,hushållsarbeten osv men sen har jag också Panikångest men yrsel så länge har jag aldrig upplevt så det blir även nytt för mig faktist, men det kanske är en tilltagande grej i min panik
    Låter som mig - tre barn, heltidsarbete, hushållet, kontakt med vännerna, träna... upp på det drag mot depression och panikångesthistorik. Det smög sig på långsamt med yrseln för mig - tillslut var jag övertygad om att jag hade en tumör och vågade inte gå till dr. När jag väl kom dig, blev sjukskriven och fick egen tid att hitta mig själv och varva ner (jag var SÅÅÅ uppe i varv och tyckte inte att jag var ett dugg stressad) så dämpades yrseln rätt snabbt. Under det första året kom det tillbaks så fort jag blev stressad eller gick snabbt men nu två år senare är jag så gått som yrselfri men jag har jobbat hårt med mig själv för att komma hit.

Hoppas att du får rätsida på din yrsel! 
  • Edah

Jo just det - spänningar i nacken, ögonen (som om de var överansträngda) och öronen (går lätt över i susningar/spänningar) var också med i detta sjukdomsförlopp för mig! Jag köpte en spikkudde och en spikmatta vilket hjälpte en del. Just spikkudden hjälpte mig att slappna av när hjärnan gick på högvarv!

• Lick it up

Åh trodde jag hade blivit kvitt yrslen i morse för det kändes inte av ett dugg men SEN när jag satt i bilen och skulle kolla neråt med ögonen så då slog det till igen

Såfort jag kollarneråt med ögonen kommer det värst.

• Anonym (Ida)

Detta stämmer exakt in på mig!! Hur har det gått för er andra? Eller nån annan med samma?

• Meddelande borttaget
  • Anonym (Ida)

Hur gick det sedan? Detta är så likt det jag har!

• Anonym (Anonym)

Jag hade yrsel i en period för några år sedan. Jag gick till.min massör som också var utbildad sjuksköterska och fysioterapeut. Hon sa att det var kristallsjukan jag hade så jag fick göra olika övningar där man vridet på huvudet höger till vänster i olika vinklar i ca 10-15 minuter. Kommer dock inte ihåg vad övningen hette. Övningarna var till för att få kristallerna tillbaka på rätt ställe och efter man gjort övningarna var det viktigt att hålla huvudet rakt och inte göra några snabba rörelser åt sidan/upp eller ner. Gjorde övningarna i några dagar och efter det så försvann yrseln! 

• Anonym (Ida)
    Anonym (Anonym) skrev 2024-11-07 14:44:25 följande:

Jag hade yrsel i en period för några år sedan. Jag gick till.min massör som också var utbildad sjuksköterska och fysioterapeut. Hon sa att det var kristallsjukan jag hade så jag fick göra olika övningar där man vridet på huvudet höger till vänster i olika vinklar i ca 10-15 minuter. Kommer dock inte ihåg vad övningen hette. Övningarna var till för att få kristallerna tillbaka på rätt ställe och efter man gjort övningarna var det viktigt att hålla huvudet rakt och inte göra några snabba rörelser åt sidan/upp eller ner. Gjorde övningarna i några dagar och efter det så försvann yrseln! 

Hur yttrade sig fin yrsel då? Min är mer gungande än karusellyrsel tack och lov.
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (Ida) skrev 2024-11-07 21:41:18 följande:
    Hur yttrade sig fin yrsel då? Min är mer gungande än karusellyrsel tack och lov.
    Yrseln jag hade var lite som karusell yrsel och jag kunde bli lite illa mående av den kommer jag ihåg. Kunde vakna med det på morgonen och höll i sig under dagen tills jag fick hjälp av fysioterapeuten.
  • Anonym (Kristallsjuka)

Gammal tråd men svarar om det kan hjälpa någon. Har haft kristallsjuka av och till i många år, triggas ofta när jag är stressad eller sovit dåligt en längre period. Kan bli så illa att man raglar fram och måste hålla sig i väggarna, syns väldigt tydligt på ögonrörelserna som antingen går ofrivilligt upp och ner eller sida till sida.

En jättebra förklaring och enkel övning man kan göra själv som faktiskt funkar hittade jag här: 

• Anonym (Ida)

tack för svar!
    ksn kristallsjukan bara dyka upp sådär?!
    jag misstänker dock mitt kommer från spänningar i nacken. 

Anonym (Kristallsjuka) skrev 2024-11-14 13:10:42 följande:

Gammal tråd men svarar om det kan hjälpa någon. Har haft kristallsjuka av och till i många år, triggas ofta när jag är stressad eller sovit dåligt en längre period. Kan bli så illa att man raglar fram och måste hålla sig i väggarna, syns väldigt tydligt på ögonrörelserna som antingen går ofrivilligt upp och ner eller sida till sida.

En jättebra förklaring och enkel övning man kan göra själv som faktiskt funkar hittade jag här: 

Svar på tråden Vad är det för fel på mig?