Inlägg från: Lick it up |Visa alla inlägg
  • Lick it up

Vad är det för fel på mig?

Igår fick jag åka in till akuten efter att i en vecka då haft yrsel,

Fick ta blodprover, kollade ekg, pulsen, osv och jag fick även göra balansövningar och dom kollade nerverna i kroppen/refelexerna. Allt var bra förutom att dom tyckte mit blödvärde var lite under gränsen 116 men skall skicka en remiss till öron/näsa/hals för att kolla om det sitter i örat som gö så jag får yrsel.

känner av yrseln tex av att se på tv, sitta vid datorn, rör huvudet lite snabt åt olika håll och kollar jag uppåt med ögonen eller neråt så "värker" det lite smått eller i kraftigt ljus så känns det som man är ljuskännslig.

Någon som har haft något liknande och kan kanske veta vad det kan vara?

• Svar på tråden Vad är det för fel på mig?
  • Lick it up
    MammaTillGuldklimpar skrev 2011-03-03 09:45:26 följande:
    En kompis hade så för ett tag sen, hon svimmade tom ett par gånger av yrseln. Hon hade visst kristaller i innerörat..
    Okej fick hon något bot mot det?
  • Lick it up
    Edah skrev 2011-03-03 09:55:49 följande:
    Jag kände så under en ganska lång period och det visade sig vara utmattningssyndrom och stress. Sjukskrivning och terapi blev min lösning!
    Stress jo tack det e det med 3 barn,hushållsarbeten osv men sen har jag också Panikångest men yrsel så länge har jag aldrig upplevt så det blir även nytt för mig faktist, men det kanske är en tilltagande grej i min panik
  • Lick it up
    Edah skrev 2011-03-03 09:55:49 följande:
    Jag kände så under en ganska lång period och det visade sig vara utmattningssyndrom och stress. Sjukskrivning och terapi blev min lösning!
    Så yrsel kan vara utmattning?

Känner mig aldrig pigg utan mera trött.

Går upp kl 05 och lägger mig vid 22 och somnar sen vid kanske 22:30-23
  • Lick it up
    realist skrev 2011-03-03 09:57:54 följande:
    "Kristallsjukan" brukar gå att åtgärda ganska omgående genom manövrar som kallas gör Epleys eller Semonts.
    Genom att flytta huvudet i ett särskilt rörelsemönster använder man sig av tyngdlagen för att flytta tillbaka de lösa kristallerna från båggången till hinnsäcken där de ska vara.
    En del patienter kan lära sig att göra de här rörelserna på egen hand, men i början brukar man bli väldigt yr av dem och därför är det bäst att göra det under uppsikt av läkare. 
    Ja jag vågar inte göra sånt själv, På akuten igår gjorde läkaren några övningar med mitt huvud, han skakade åt sidorna fort så jag trode han försökte knäcka nacken på mig sen fick jag lägga mig ned med snett huvud och sen fort upp. MYCKET obehagligt
  • Lick it up
    sagoskog skrev 2011-03-03 10:09:58 följande:
    Låter som stress. Spänningar i nacken kan orsaka yrsel. Kan komma som både enstaka "snurrningar" och att det hela tiden gungar som om man gick på en båt. Försök att inte knipa ihop nacken, dvs sänk hakan. Det kan dock dröja länge innan man blir av med det. Att jag gissar på just stress är för att du även nämner ljuskänslighet också. Stresshomronerna gör att pupillerna utvidgas och man blir mer känslig för ljus och få ett lite "annorlunda seende".
    Kan man få som värk i ögonen då?Fel på synden har jag iaf inte, Sist det kolades så var jag översynt elelr vad det hette och för 1 år sedan kolade jag synen igen pga det var krav för att få börja köra bil.
    Hjälper massage av nacken tro?
    realist skrev 2011-03-03 10:06:28 följande:
    Då var det de här manövrarna han gjorde. Det är inte alls trevligt att bli utsatt för det, men så många som 80-90% av patienter med yrsel blir hjälpta av de här rörelseövningarna.
    Okej, ja han sa bara att det var bra men ej helt 100% så derför ville han skicka mig vidare i och med det ej blev 100% bra med dom övningarna.
    Är det bara övningar man ska göra eller får man hjälp?
    Hur ofta ska man göra övningarna?
  • Lick it up
    iaseia skrev 2011-03-03 10:37:34 följande:
    Precis, min mamma hade likadant.

Har för mig att hon inte fick något bot det gick över succesivt efter ett par veckor.

Dock tror hon själv att hon framkallat detta själv då hon haft problem med synen och kollat på tven osv men inte fått tummen ur att gå till doktorn, nu efter det här så har  hon gått till ögonläkare och fått glasögon och hon mår mycket bättre

Så det KAN alltså vara synen också?
  • Lick it up

Okej jag hoppas detta går över för det är så jobbigt och inte alls så kul att knapt kunna röra sig utan att bli gungig mend et lustiga är att när jag är ute med hundarna i skogen så känns det inget.

• Lick it up

Åh trodde jag hade blivit kvitt yrslen i morse för det kändes inte av ett dugg men SEN när jag satt i bilen och skulle kolla neråt med ögonen så då slog det till igen

Såfort jag kollarneråt med ögonen kommer det värst.

Svar på tråden Vad är det för fel på mig?