• pållan

BF i okt/nov 2011, gravida efter IVF

Sola: vad jobbigt att inte förstå läkaren! Skönt att BM kunde förklara... När det gäller bristningar, jag har inte fått några ännu. Smörjer mig med en fet kräm från Body shop varje dag sedan i somras, vet inte om det hjälper men det är ju värt ett försök Har också fått en förmeredelseolja från Veleda av min mamma, hon använde den när hon var gravid med mig, men jag har bara använt den några gånger för man blir så kladdig. Däremot har jag fått massor av små brustna blodkärl i ansiktet, på halsen, brösten och armarna, ja till och med några på kanten in till ögonen. Det är röda små prickar, får väl se om de bleknar efter förlossningen, i värsta fall kan man tydligen behandla med laser. Och pigmentsförändringar i ansiktet har jag också, de ser ut som större fräknar. Nån som har erfarenhet av något liknande?

Karmosin: skönt att TUL gick bra, och hoppas att bebin ligger kvar åt rätt håll Hoppas att moderkakan inte är ivägen, det låter ju som att förlossningssamtalet kan handla om det, hur du vill göra OM det visar sig att den ändå ligger illa till. Låter ju jättebra, seriöst och välförberett, ha ha förlossningssamtal för säkerhets skull! Och roligt att komma till avdelningen och titta

Ladycocos: hoppas att det går bra på extra-TUL och att moderkakan inte ligger för långt fram! 

Min moderkaka ligger också i framkant, men de har inte sagt något om att den skulle ligga så långt fram att snitt kan bli aktuellt. Får fråga extra om det på TUL på fredag... 

• pållan

Karmosin: Vad skönt att det känns som att levaxinet hjälper! Jag tror inte att det är inbillning, min läkare sa att man snabbt kan känna skillnad om man snabbt får behandling när värdena försämrats. När jag har höjt min dos pga att TSH höjts nu under graviditeten så har jag känns skillnad snabbt, inom en-två veckor. Och vad bra att ni har en så bra plan för barnvakt inför förlossningen! Apropå blodkärl: jag har väldigt ytliga och tunna blodkärl och märker av det också i vanliga fall, t ex så har  små blodkärl i ansiktet spruckit när jag har haft vinterkräksjukan, och jag är känslig för värmeskillnader. Tydligen fixar inte mina blodkärl av det ökade trycket som blir av den ökade blodmängden när man är gravid. Det är helt ofarligt, men inte snyggt. Jaja, bara vi får ett friskt barn så

Hoppfull 10: vad skönt med ett extra UL, hoppas att det ser lika bra ut då i v 36!

Ladycocos: vilka goda nyheter alltsammans! Vad skönt att moderkakan inte ligger i vägen, att du inte börjat öppna dig och att allt verkar så bra med bebisarna! Hoppas att tjejen också vänder på sig... Och vagnen låter ju toppen! Hoppas att ni hittar en bra lösning på barnvaktsproblemet... 

Jag hoppas också verkligen kunna föda vaginalt, både för att få vara med om en vaginal förlossning och för att det känns otäckt med en operation. Jag tycker nästan att det värsta med kejsarsnitt verkar vara läkningen efteråt, att det kan ta så lång tid. Min mamma behövde göra kejsarsnitt  med både mig och min bror och hade det jobbigt med läkningen efteråt. Jag känner att bebin inte har vänt på sig ännu men än är det ju bara vecka 33 så jag hoppas att det kommer. Tycker att sätesbjudning känns lite läskigt... 

• pållan

Hej igen allesammans! Hur går det för er? 

Nu har var vi varit på TUL och allt såg bra ut. 2049 gram vägde hon i vecka 33+4, jag har massor (fast inom normalgränsen) med fostervatten och hon ligger på tvären där inne. Hoppas att hon vänder på sig, annars blir det vändningsförsök i vecka 37. Undersökningen var snabb och  slarvig, läkaren kollade inte alls lika mkt som de gör i Sverige (t ex ingen flödesmätning i navalsträngen och mina frågor om moderkakan viftades bort) och ultraljudsapparaten verkade ganska gammal. Är så tacksam för svensk mödravård! 

• pållan

Karmosin: vad jobbigt med blodkärlen. Förstår hur du känner om planerat snitt, jag tänker likadant, men förstöker också tänka på fördelarna om det skulle bli så. Och det viktigaste är ju egentligen barnet, inte förlossningen! Härligt att ha så mycket iordning!

Hoppfull10: Å vad skönt att höra, hoppas att min bebi också vänder på sig! Och att din ligger kvar med huvudet åt rätt håll...

Sola: Vi verkar vara många som har barn som ligger i sätesbjudning... Hoppas att din bebis vänder på sig!

Maria123: Hoppas att det går bra för dig att jobba så länge som du planerat, det är ju skönt att  ha annat än bebin att tänka på. Själv är jag jätteglad att jag fortfarande kan jobba, men har gått ner i tid, för annars skulle jag gå och älta och bli tokig Men visst är det mysigt att fixa iordning till bebin också! Irriterande med de försvunna fästena, hoppas att ni hittar nya. 

coerulea: vad mysigt att pyssla! Hoppas att du hittar en babysitter. Vi köpte en från Babybjörn till ett bra pris på Blocket, men man får ju kolla ofta för det försvinner snabbt. Då är det ju bra att ha mycket tid  

I övermorgon går jag in i vecka 36, det känns helt overkligt. Bebin ligger fortfarande i säte, hoppas att hon kommer vända på sig. Det blir inget vändningsförsök av två orsaker: moderkakan ligger så att den troligtvis kommer vara i vägen och dessutom skulle jag i så fall vara tvungen att flyga hem till Sverige utan min man och göra vändningsförsöket och det känns inte så bra. Men jag vill egentligen inte alls göra kejsarsnitt, så jag hoppas verkligen att hon vänder på sig självmant.

Idag beställde jag den sista barnprylen, babyskydd (Maxi Cosi  Pebble) och när det kommer med posten är allt fixat - utom bb-väskan  

• pållan

Ja jag tycker att alla våra bebisar ska samarbeta lite mera  

Maria123: Vad sjysst av tjejen på Ikea! Mysigt att handla det sista, och vilken rar storasyster bebisen i magen har!

Nu har jag 29 dagar kvar till BF! Gjorde det sista inköpet härom dagen: ett babyskydd, det blev Maxi Cosi Pebble. Min bebi ligger fortfarande i säte, men jag har inte gett upp hoppet ännu. Fick tips av en vän vars bebi också öåg i säte i vecka 36: det finns nåt som kallas "norska metoden", då man står på knä i soffan med händerna i golvet och vickar på rumpan för att hjälpa barnet att vända sig. Hon hade fått tips om det av sin barnmorska och provade. Hennes bebi vände sig rätt, men om det beror på soffgympan eller inte är ju svårt att veta Kan ju vara värt ett försök! Men jag har ändå läst på ordentligt om kejsarsnitt och pratat med kompisar som har gjort det och känner mig lite lugnare nu om det skulle bli snitt. Det viktigaste är ju ändå att den efterlängtade bebben kommer ut och mår bra! 

Hur går det för er andra?  

• pållan

Sola: Jag lovar att norska metoden såg lika rolig ut som det låter! Jag har provat ett par och min man höll på att skratta ihjäl sig idag när han var hemma. Kan lova att jag drog för gardinera ordentligt så inte grannarna skulle få sig ett lika gott skratt Dessvärre har det i alla fall inte gett resultat ännu, för min bebbe ligger också och buffar med huvudet under mitt högra bröst. Visst är det rätt obekvämt? Tack för tips om bildspelet på KS hemsida, det var ju toppenbra! 

Karmosin: vilken tur att de kollar så noga, att bebin och du riskerar att förlora mycket blod låter ju verkligen inte bra.  Låter på sätt och vis skönt att veta att (och när!) det blir snitt. Tänk, den 27.e oktober kommer ni få träffa ert barn, vad fantastiskt! 

Maria123: Ja planerat snitt känns mycket bättre än tanken på akut. Förstår att det blir många tankar kring det praktiska när man redan har barn, det är ju inte helt lätt. Skönt att du har väskan packad!

Själv åker jag till Sverige först den 17.e oktober, för min man kan inte komma förrän den 20:e pga jobbet och då ville jag hellre vara kvar här så länge som möjligt fast det känns lite läskigt ifall jag skulle få värkar tidigt. Men jag har ju BF först den 6:e november, så det går nog bra. Ska på läkarkontroll här på måndag och sedan till barnmorskan i Sverige den 18:e. Har inte bebin vänt på sig då så blir det planerat snitt. Just nu känner jag mest att det vore skönt att veta hur det blir, istället för att vara inställd på både och. Men man kan ju inte kontrollera sånt här, det är bara jag som börjar bli lite nervös och gillar att ha så mycket koll det går

• pållan

Sola: Å vad skönt, stort grattis till er och bebin! 

Här är det tvärtom, gjorde ett UL och en vaginal undersökning i dag och bebin ligger inte ens i säte, utan i tvärläge. Dessutom  har livmorderhalsen mjuknat och jag har börjat få sammandragningar som gör ont (inte regelbundna, men flera gånger per dygn) och har som mensvärk. Ja, och bebin har växt rejält, hon beräknas väga 3,4 kg fast jag bara går in i vecka 37 idag. Enligt läkaren kan förlossningen sätta igång när som helst och om den gör det när hon ligger i tvärläge måste jag akutsnittas bums, så vi tar första morgonflyget hem till Sverige imorgon. 

• pållan

coerulea: tack! Sitter på flygplatsen nu så det verkar gå bra Å vad jobbigt med så ont i magen, bra att du tar det lugnt. Hoppas att du hinner med koll och ev vändningsförsök innan det sätter igång!

Karmosin: Sista dagen att flyga utan läkarintyg var igår, men jag hade ju trott att jag skulle kunna stanna en vecka till och gick till doktorn för att få ett läkarintyg för att flyga hem i slutet av veckan. Som tur var fick jag ett intyg så jag kan flyga idag.  Om vattnet går med bebin i tvärläge finns det risk för syrebrist för barnet pga att navelsträngen kan klämmas till, så man måste ringa en ambulans, ligga ner och göra akutsnitt. Så ja, vi hoppas verkligen få en tid för planerat snitt så snart som möjligt så vi slipper vara oroliga! Ska bli så skönt att få träffa svensk sjukvårdspersonal, läkaren i Litauen vara väldigt dramatisk och skrämde nästan livet av oss... Vad skönt att du bara har 9 arbetsdagar kvar! Och 17 dagar tills bebin kommer - det är ju jättesnart

Sola: Bra råd, nu är jag på väg hem, flyget går om 40 minuter! Jobbigt att du har så ont, hoppas att bebisen kommer lite före BF nu när huvudet ligger åt rätt håll!

• pållan

Hej alla och tack för all omtanke! Nu är vi i Sverige och allt är bra, efter några lite nervösa dygn. Vi kastade oss hem och träffade svensk barnmorska och läkare som bekräftade det läkaren i Litauen sagt. Bebin låg fortfarande i tvärläge, vilket tydligen är jätteovanligt och innebär att man måste ligga ner, åka ambulans in och göra akutsnitt för att undvika risk för syrebrist om förlossningen sätter igång. Eftersom jag har rejält med förvärkar, livmodertappen är helt mjuk och bebin "klar och beredd" enligt doktorn så blev vi jättetnervösa. I Litauen vill man INTE hamna i en så akut situation, sjukvården är inte tillräckligt pålitlig för det, så det var skönt att komma till Sverige. Också här hemma var vi lite nervösa, för vi bor 4 mil från sjukhuset, men det kändes relativt bra i alla fall. 

Igår hade vi tid för vändningsförsök alternativt planering av kejsarsnitt, och i så fall skulle det bli snitt ganska snart för att undvika risken för en akutsituation. Men natten till igår vaknade jag av att det bökade omkring rejält i magen och när vi kom in till förlossningen igår hade bebin vänt sig rätt självmant! Nu ligger huvudet där det ska och vi kan lugnt vänta in en vanlig förlossning (hoppas vi, om hon ligger kvar så).  Så skönt! Jag tror att det kommer dröja ett tag till, men inte ända till BF den 6:e november för jag har så mkt känningar redan. Men man vet ju aldrig... 

Neam: vad skönt att din bebi ligger rätt! Då är det bara att vänta Och hur blev det, ska ni göra ett till UL?

Sola: jobbigt med så mkt förvärkar (vet hur det är), men det positiva är ju att kroppen jobbar på mot förlossning. Hoppas att du inte behöver vänta så länge! 

Ladycocos: Senast torsdag alltså, å vad spännande!

Karmosin:  Hur är läget med dig, känns det som att det börjar dra ihop sig? 

• pållan

Ladycocos: å vad spännande! Tänker på er! Vad skönt att alla bebisar verkar ha lagt sig till rätta nu! Men hörrni, visst börjar man bli otålig? Jag har rejält med förvärkar, men mer än så blir det inte, suck. I natt hade jag rejäla sammandragningar hela natten och konstant "mensvärk" i rygfslutet sedan ett tag, jag har också fått ett par konstiga frossaattacker då jag skakar jättemycket. Men så kan det ju hålla på i veckor... Har ni andra några känningar? Vi är ju rätt säkra på att det är en tjej, eftersom vi gjort flera UL och de varje gång verkat säkra på könet. Därför slutade vi prata om pojknamn för rätt länge sedan och nu har vi två favoritflicknamn kvar på listan: Laura och Lydia. Får se vem det är som kommer ut

Svar på tråden BF i okt/nov 2011, gravida efter IVF