• pållan

BF i okt/nov 2011, gravida efter IVF

Här kommer ett riktigt självupptaget inlägg från mig: vi var på ultraljud idag och allt såg bra ut! Vi fick se det lilla hjärtat slå och storleken var exakt som den ska vara för graviditetslängden. Är så lättad och glad att nu måste jag bara sova!

• pållan

Talica: usch vad hemskt, jag känner verkligen med er. Ta hand om varandra ordentligt nu och hoppas att det går bra hela vägen nästa försök. Stor styrkekram! 

Hm, det där med vikt... Jag gjorde ju flera stimulerade inseminationsförsök innan ivf och gick upp 5 kg (!) under den perioden. Pergotime var värst för mig, jag mådde jättedåligt och gick upp 2-3 kg på en månad. Tyvärr hann jag bara gå ner 1 av de kilona innan vi började med ivf, nu i vecka 9 är jag tillbaka på +5 kg mot innan behandlingarna. Jag har alltså inte gått upp mkt alls av graviditeten, däremot av hormonerna. Suck, men det är ju värt det. Nu ska jag börja träna lite försiktigt igen, fick inte det efter ivf:en. 

courelia, Karmosin och Talica: tack för era grattis!

• pållan

Viksan07: tack! Ja det är så skönt. Förstår att du längtar till ultraljudet! Men 12:e april är snart, tiden kommer gå fort! För mig var det lite lättare att   släppa oro graviditeten på semestern. Hoppas att du också kunde göra det i Spanien! Jag är också väldigt uppsvälld, har köpt ett par nya klänningar att gömma mig i så att folk på jobbet och så inte ska börja fråga alltför tidigt. 

coerulea: Usch, sanering låter inte som nån höjdare - särskilt inte när man är gravid. Vi har också bestämt oss för att göra KUB, ska prata med barnmorskan om det på inskrivningssamtalet på torsdag. Vi har ju samma BF du och jag coerulea, så kanske kommer vi också få göra det i slutet av april.  Jag vet inte om det spelar nån roll för resultatet i vilken vecka man gör testet? Om inte skulle jag nog vilja göra det så snart som möjligt, så vi får tid att förbereda oss om resultatet skulle bli negativt. 

Karmosin: usch vad jobbigt med  magsjuka när man redan mår illa! Hoppas att dottern snart är frisk igen och att du slipper annat illamående än graviditetsillamåendet. Och att du snart mår bättre! 

Mandelmumsa: skönt att hcg sjunker nu. Hoppas att du mår okej, att du snart återhämtar dig och att FET i maj går bra hela vägen fram till BF! 

Talica: herregud vad otäckt! Vad tapper du är! Ta hand om dig, ät massor av järn så ska du se att kroppen läker fint i tid till ett nytt försök innan sommaren. 

Vi var på födelsedagsfika idag och jag gjorde misstaget att äta en bit tårta, så nu är illamåendet tillbaka med förnyad kraft. Önskar nästan att jag kunde kräkas, men jag har inte den typen av illamående... Får snällt hålla mig till min ris-yoghurt-havregrynsgröt diet i fortsättningen - då mår jag riktigt bra

• pållan

Jag har också haft fullt upp och inte skrivit på länge. Roligt att höra att det går bra med er andra!

Neam, vad skönt att plutt växt till sig!

coerulea: skönt att det är bra med dig med!

Jag är också i vecka 11 nu (10 + 4), så vi är några som ligger väldigt nära varandra i tid, roligt . Illamåendet har dämpat sig, jag kan äta mycket mera nu, bara jag avhåller mig från svårtsmält mat. Vi fick också tid för KUB den 26:e april, men var tvungen att ändra till den 27:e. Jag är faktiskt jättenervös, funderar på vid vilken procents risk vi vill göra moderkaksprov. Vid 1 på 250 erbjuds man det ju automatiskt, men jag kommer nog vilja göra det om risken är mindre än så också, kanske om den är högre än en på 1000. Antar att det är oron över att orsaken till att vi inte blivit gravida på egen hand ändå är ett kromonsomfel eller liknande som ligger och gnager. Hur tänker ni andra? Gud vad skönt det ska bli när man ha passerat vecka 12 och klarat av KUB-testet! 

• pållan

Coerulea: usch vad jobbigt. Hoppas att provet går bra på alla sätt. Jag håller med Ladycocos: KUB är bara ett sannolikhetstest och de flesta som går vidare till moderkakstest/fostervattensprov får bra besked. Tänker på er och håller tummarna allt vad jag kan! stor kram

Karmosin och Ladycocos: Grattis till er båda! Vad skönt med så bra resultat!

Ladycocos, vad spännande att det verkar vara en kille och en tjej därinne Får jag fråga var du gjorde ditt ultraljud? Vore att höra eftersom det verkar ha varit så bra! 

Vi ska göra vårt KUB-ultraljud imorgon fm, så jag kommer nog knappt kunna sova i natt....  

• pållan

Ladycocos: å det låter ju jättebra, väldigt grundligt! Så grundligt var inte ultraljudet som vi gjorde idag. Synd att vi inte bor i Linköping  

coerulea: Bra att du håller hoppet uppe! Man blir ju så rädd för de där undersökningsresultaten, det är lätt att glömma att oftast går det faktiskt bra. Skönt att ni fick tid för moderkaksprov så snart, då får ni ju ett riktigt svar istället för bara en sannolikhetskalkyl. Jag håller tummarna allt vad jag kan. Ta hand om varandra ordentligt nu under den jobbiga väntan! 

Vi gjorde vårt KUB-test idag. Allt såg bra ut och vi fick "låg risk", fast jag tyckte inte att siffran var så låg. 1:460. Nackspalten var 2 mm på ena mätningen och 2,2 på andra så de räknade på 2,2 mm. Det är ju under normalvärdet, men en relativt bred nackspalt (här i Stockholm säger de att den ska vara under 3,0).  Barnmorskan sa att ingenting på ultraljudet indikerade att nåt är fel, att det är min ålder (37 år) som ökar risken och tydligen är det också vanligt att man får en (falskt) förhöjd risk på blodprovet när man har gjort ivf eller andra hormonbehandlingar, eftersom blodprovet mäter hormonhalter. Min man är betydligt lugnare än jag, som inte kan låta bli att googla statistik och oroa mig. Men vi har bestämt att inte gå vidare till moderkaks/fostervattensprov eftersom resultatet ändå räknas som låg risk och risken för missfall skulle vara betydligt högre än vad risken för kromosomfel är. 

Annars var det jätteroligt att göra ultraljudet! Det verkar vara en livlig krabat där inne, den sparkade och viftade med sina små händer. 

• pållan

Ladycocos: du har så rätt - och din väninna också Men i min närhet har jag ett par riktigt smärtsamma exempel på hur sorgligt kan bli om man får ett barn med grava skador/handikapp, det är nog därför jag är extra nojig. Visserligen beror ingen av dem på just kromosomfel, men... Ska försöka slappna av och njuta av att allt verkar ok, fast jag måste ju säga att jag blir väldigt frestad att åka till Crocus och göra ett nytt test

Vi gjorde vårt test hos Ultraljudbarnmorskorna i Liljeholmen. Barnmorskan var proffsig, trevlig och verkade mkt erfaren men jag tycker att det gick lite fort. Undersökningen tog 10-15 minuter och hon kollade inte t ex näsbenet (eller sa i alla fall ingen om det, fast vi tycker oss se ett näsben inne i den lilla näsan som syns på bilderna vi fick med oss hem). Och när jag ville veta mera om hur stor roll de respektive resultaten (blodprov, ultraljud, min ålder) spelade för resultatet svarade hon inte, sa bara att allt räknas in. Jag är väl något av ett kontrollfreak, jag blir lugnast om jag får se alla resultat i siffror. Kanske är det ett resultat av att min första fertilitetsutredning missade enkla och väsentliga saker som mitt höga TSH-värde. Numer vill jag dubbelkolla allt

Har du koll på ungefär hur långa väntetider det är och vad det kostar på Crocus?

• pållan

Karmosin: du har så rätt! Det siffran gör mig på bättre humör

Ladycocos: lysande! Jag blir ännu mera frestad, men ska försöka att slappna av lite nu.

Neam: Tack! Gud vad läskigt att du fick medicin som kan ge fosterskador. Förstår verkligen att du blev arg. Tur att man är ett sånt kontrollfreak . Massor av lycka till på KUB imorgon!!!

Idag känner jag mig lite mindre orolig. Försöker tänka att vår risk är lika med 0,22 % risk att nåt är fel och då känns det lite bättre. 

• pållan

Neam, vad synd att det inte gick att se! Man är ju så nyfiken Låter obehagligt att bli klämd på magen så där, men de vet säkert vad de gör så du behöver nog inte alls oroa dig för bebisen. Mig behövde de inte klämma på, för mig är det motsatt: fostret ligger långt fram i livmodern och moderkakan ligger i framkant. Hoppas att ni kommer se bra nästa vecka!

• pållan

Vad fint att höra att allt går bra för er, tjejer! 

Ladycocos: Jag är också nojig över att jag inte känner några fosterrörelser ännu och har svårt att fatta att jag verkligen är gravid, fattar hur du känner. Idag är jag i vecka 16+6, har en jätteorolig period då jag är rädd att nåt ska vara fel. Vi ska göra ett  tidigt RUL, redan nu på fredag i vecka 17+4, bara för att jag är så orolig. Vi kommer också göra ett riktat ultraljud i vecka 21, så det kändes bättre att göra RUL så tidigt som möjligt... Längtar till fredag som en galning!

coerulea: Grattis, vad skönt att allt var bra! Det måste ha varit en riktig pärs för er att vänta på resultatet. Njut så mycket ni bara kan av att du är gravid och att allt verkar bra! Härligt att ni har berättat för era familjer, och vad roligt att kunna berätta på jobbet!

Karmosin: härligt att du slutat må illa och att du berättat nu. Och grattis till ny vecka! Själv älskar jag måndagar

Neam: hur mår du? 

Maria123: skönt att du mår så bra och härligt att du redan känner fosterrörelserna!

Sola: Å, tre dagar kvar till RUL - förstår precis hur du känner Lycka till, det kommer säkert gå jättebra!

Svar på tråden BF i okt/nov 2011, gravida efter IVF