Ladycocos: å det låter ju jättebra, väldigt grundligt! Så grundligt var inte ultraljudet som vi gjorde idag. Synd att vi inte bor i Linköping
coerulea: Bra att du håller hoppet uppe! Man blir ju så rädd för de där undersökningsresultaten, det är lätt att glömma att oftast går det faktiskt bra. Skönt att ni fick tid för moderkaksprov så snart, då får ni ju ett riktigt svar istället för bara en sannolikhetskalkyl. Jag håller tummarna allt vad jag kan. Ta hand om varandra ordentligt nu under den jobbiga väntan!
Vi gjorde vårt KUB-test idag. Allt såg bra ut och vi fick "låg risk", fast jag tyckte inte att siffran var så låg. 1:460. Nackspalten var 2 mm på ena mätningen och 2,2 på andra så de räknade på 2,2 mm. Det är ju under normalvärdet, men en relativt bred nackspalt (här i Stockholm säger de att den ska vara under 3,0). Barnmorskan sa att ingenting på ultraljudet indikerade att nåt är fel, att det är min ålder (37 år) som ökar risken och tydligen är det också vanligt att man får en (falskt) förhöjd risk på blodprovet när man har gjort ivf eller andra hormonbehandlingar, eftersom blodprovet mäter hormonhalter. Min man är betydligt lugnare än jag, som inte kan låta bli att googla statistik och oroa mig. Men vi har bestämt att inte gå vidare till moderkaks/fostervattensprov eftersom resultatet ändå räknas som låg risk och risken för missfall skulle vara betydligt högre än vad risken för kromosomfel är.
Annars var det jätteroligt att göra ultraljudet! Det verkar vara en livlig krabat där inne, den sparkade och viftade med sina små händer.