• pållan

BF i okt/nov 2011, gravida efter IVF

Neam: fint att höra att allt är bra! Trist med upprepade penicillinkurer, men bra att du har koll på det och får penicillin. Hoppas att du slipper det resten av graviditeten! 

Och du har så rätt Neam, det var lite önsketänkande där med veckorna 15+6 skulle det ju ha stått! Idag är jag i vecka 16+1.

Hoppfull10: tack, vad skönt att höra! Både att allt såg bra ut på ditt RUL och att du inte heller känner något ännu. Min moderkaka ligger också i framvägg, det är säkert därför men ni vet ju hur det är, svårt att inte fundera.

Vi kommer att göra ett tidigt RUL (vi går privat) redan nu på fredag för att jag ska coola ner mig. Vi ska flytta i höst och åker till vår nya hemstad nästa vecka för att hitta en lägenhet. Känns läskigt att välja bostad med barnrum innan vi har varit på RUL. Det är säkert bara skrock,  men det är nog bättre att kolla en extra gång än att  gå omkring och undra. Sedan har vi ju det riktade ultraljudet lite längre fram, om de inte ser så mycket nu i vecka 17. 

Karmosin och Ladycocos: vi ska göra vårt nästa ultraljud den 9/6 (men fuskar som sagt och gör ett redan på fredag också . Spännande vecka för oss här i tråden!

Sola: å grattis, vad skönt! Inte undra på att du fick huvudvärk, det måste ha varit en hel del spänningar som släppte... 

• pållan

Å vad jag är glad! Var hos min riktiga barnmorska för första gången idag (hon var sjuk på inskrivningssamtalet så jag fick typ bara skriva i papper) och hon var jättebra. Och jag fick lyssna på hjärtljuden, de hörde hur tydligt som helst! Hörde också ett annat svosch-ljud, som visst var sparkar. Så nu är jag lugn och glad igen

• pållan

Neam: Ja jättehärligt! Det blir så mycket mera verkligt. Roligt att du också fick lyssna hos BM senast! 

Karmosin: Tack

• pållan

Hej igen, nu skriver jag igen

Idag var vi på vårt tidiga (v.16+4) rutinultraljud och allt såg bra ut! Inga konstigheter, storleken stämmer exakt med ET. Blev så lättad och glad att jag grät en rejäl skvätt. Och det verkar vara en liten tjej där inne, fast det är lite tidigt att se riktigt tydligt. Men som barnmorskan sa: "Det finns ingenting alls som tyder på att det skulle vara en pojke, så det är troligt att det är en flicka". Inte för att det spelar nån roll, det enda vi bryr oss om är att barnet är friskt, men vi tycker båda att det är roligt att fundera på namn och att veta så mycket som möjligt!  

• pållan
    bonzo skrev 2011-05-27 15:17:29 följande:
    Vad glad jag blir för er skull! Grattis! Skönt att allt såg bra ut!  Vi ska på rul om två veckor! LÄNGTAR!

Jag har känt lite som en fjäril i magen två gånger. Kanske är det bebisen....
    Ja det är jätteroligt! Om än lite tidigt, ni kommer säkert se ännu mera och bättre om två veckor! Förstår att du längtar... Å vad härligt med fladder i magen, det är säkert bebin!
  • pållan
    Ladycocos skrev 2011-05-27 17:25:50 följande:

Åhh så avis jag är på er som bor i län där de talar om könet om man vill! Jag har ju fått en tidigt gissning på en av varje, men jag skulle vilja veta säkert...

jag har de senaste dagarna känns tydliga rörelser från ena bebisen, inte hårt men tydligt

Ja vad tråkigt att det är så olika i olika län! Och det är ju dubbelt spännande när det är två där inne  
    Men säker kan man ju inte vara förrän bebin kommer ut - jag har läst om flera som fått veta att det t ex är en tjej - men ut kom en kille! Läste om nån här på familjeliv som var jättearg för att BM sa att det var en tjej och de hade köpt allt i rosa och så visade det sig att det var en kille. Men så tänker inte vi göra, vi är bara nyfikna... 

Vad härligt att du också har börjat känna fosterrörelser! Längtar tills jag också kan göra det...  
  • pållan

Ladycocos: Namnet är också främsta orsaken till att vi gärna vill veta om det är en kille eller tjej. Vi blir lika glada oavsett och föredrar unisekläder till små barn. Men, som du skriver Karmosin, så känns det verkligare om man kan säga hon eller han! Tror inte heller att sjukhuset kommer låta bli att berätta för er, inte när det är tvillingar och ni gör flera UL!

Ja, mina vänner som har fått barn säger att det är lättast att känna fosterörelser när man sitter eller ligger ner. Det sägs ju också att man  ofta känner det tidigare när man är omföderska... Mysigt hur som helst!

Karmosin: jag var sjukt nervös idag inför RUL så jag vet hur du känner, men egentligen är det ju oftast inget fel. Så när det gäller dig och andra är jag mera logisk och tror absolut att det kommer gå bra ! Mysigt att du också känner rörelser! Och vad skönt på många sätt att ha fått barn förut, då vet man ju lite mera hur det funkar med ultraljud och graviditet och så. 

Vi ska ju göra riktat UL/organscreening i vecka 22, hoppas att man ser ännu mera av bebin då! Och kanske tydligare ser om det verkligen är en tjej eller en kille. Tills dess tänker jag bara försöka tänka att det är lite mera sannolikt att det är en tjej, men att man inte vet mer än så. 

Nu ska jag ta ut middagen ur ugnen, håller på att hungra ihjäl. Trevlig helg på er! 

• pållan

Karmosin: Jag är inte precis på dåligt humör, men för mig är alla slags känslor starkare än vanligt. Ena sekunden kan jag vara jätteglad, sedan jättearg. Och jag är väldigt lättrörd, gråter för allt. 

lotuskotte: välkommen hit till tråden! Hur mår du nu i v. 14-15?

• pållan

Lotuskotte: usch vad jobbigt att din fru var illamående så länge förra graviditeten! Hoppas att det ger med sig tidigare nu, särskilt om hon mår mera illa. Jag har mått rejält illa sedan vecka 8, men nu i vecka 18 börjar det släppa. Har haft normalt aptit de senaste dagarna, väldigt skönt. 
    Härligt med en 1,5åring som distraherar där hemma! Det skulle jag behöva, jag har svårt att tänka på nåt annan än veckor och gravsymptom och ultraljud  

• pållan
    bonzo skrev 2011-05-30 10:46:16 följande:
    Hej tjejer!

Måste fråga hur mycket  ni har gått upp i vikt ? Jag har gått upp 6 kg och det känns lite för mycket. Min bröllopsring börjar blir för liten.. Undrar varför jag svullnar upp så. Kanske dax att minska på socker och kolhydrater.
    Jag tror inte att det är för mycket, Neam. Du har ju inte mått illa och så, va? 
    Jag har ju inte gått upp i vikt alls sedan ET eftersom jag har haft så svårt att äta. Men jag gick upp 3 kg på bara ett par veckor före ET, gissar att det mest var vätska som försvann direkt efter ET, och att det betyder att jag i själva  verket har gått upp 3 kg. Min BM sa att så länge bebisen växer som den ska och blodsockret inte skenar iväg spelar det inte vidare stor roll hur mkt man går upp i vikt. Men att dra ner på sockret är väl aldrig dåligt, om inte annat så med tanke på just graviddiabetes osv. 
Svar på tråden BF i okt/nov 2011, gravida efter IVF