• pållan

BF i okt/nov 2011, gravida efter IVF

Börjar bli en fin och lite längre BF-lista nu, härligt! 

Neam: Å vad skönt med en paus innan ivf-start! Så här i backspegeln hade jag nog också helst åkt bort efter inseminationerna och innan vi började med ivf, men det beror kanske på att vi har plussat. Om vi inte hade gjort det hade ju semestern känts ännu viktigare nu, för att få nya krafter. Det ska bli så skönt, vi ska åka till samma ställe som vi var på för några år sedan och bara ta det väldigt lugnt. 

• pållan

Jag har också svårt att förstå. Kommer också testa med jämna mellanrum fram till VUL, för säkerhets skull Vi har berättat för de närmaste som vet att vi har gjort IVF, men varit tydliga med att missfallsrisken är stor osv. Det känns yttepyttelite verkligare nu när vi har berättat för några stycken. 

• pållan

Grattis och välkommen Sola! Jobbigt att du har fått missfall förut, håller tummarna allt vad jag kan för att det går bra den här gången. Förstår att den 18:e känns väldigt långt bort... Spännande att det kan vara tvillingar! 

Neam: roligt med tjejkryssning! När jag inte vill dricka alkohol, utan att dra uppmärksamheten till mig, brukar jag beställa tonic med en massa is och en citronskiva. Då tror alla att jag dricker GT  Hoppas att du får en trevlig kväll! Känner igen mig i att somna tidigt, igår somnade jag före 21 och sov till 7. Jag som brukar vara en kvällsmänniska! 

Ladycocos:  Jag gillar inte heller läsk eller sånt till maten, bara vin och vatten. Jag kommer nog sakna ett glas rött till en god middag på helgen, men än så länge är jag så trött att jag inte känner mig ett dugg sugen på vin. Kaffe känns inte heller lockande, konstigt nog. Vad kroppen är fiffig! Jag dricker i vanliga fall massor av té och det är jag fortfarande sugen på, men läste att man "bara" bör dricka 5-6 koppar svart té om dagen så nu försöker jag växla över till örtté. Men det är ju inte samma sak... Ost kommer jag att sakna! Helgen innan ÄP och ET frossade jag loss på riktigt goda opastöriserade ostar, för säkerhets skull

• pållan

Jag känner också mindre symptom idag. Brösten ömmar knappt och två gånger idag fick jag en liten rosa flytning. Blev jätteorolig, så klart. Inget mer har hänt, så jag ska försöka att inte oroa mig i onödan, men det är ju så svårt. 

• pållan

Ladycocos: du har helt rätt, vi ska bara njuta av att äntligen vara gravida!

• pållan

IShotMyMan: välkommen! Så roligt att se gamla trådbekanta också i den här tråden ! Jag är också orolig, tror att det är svårt att låta bli efter att ha gjort ivf... Men hoppas att du också kan glädjas åt att du är gravid! 

villsågärna: välkommen! Vad underbart att ha sett ett hjärta slå på ultraljudet. Stort grattis!

Sola: härligt med massor av gravsymptom! Och gravida tills motsatsen bevisar är en väldigt bra inställning Skönt att det snart är dags för VUL för dig... 

Ladycocos: vad intressant. Undrar varför det blir så?

Idag mår jag mera illa igen, ser det som ett gott tecken och har bestämt mig för att det där små ljusrosa grejerna inte ska oroa mig! Kunder dessutom inte hålla mig från att ta ett nytt digitalt gravtest, hade ett kvar i badrumeskåpet, och det visade gravid +3. Hcg verkar stiga som det ska, det kan jag också glädjas åt Ska försöka leva enligt Solas "gravid tills motsatsen bevisas". Om man läser statistik positivt så är det ju betydligt flera graviditeter som går bra än som går dåligt! 

• pållan

Ligger i sängen och tycker lite synd om mig själv efter gårdagens utbrott av vinterkräksjukan. Jag vet egentligen att det inte påverkar embryot, men det är svårt att inte undra. Tack och lov är jag bättre, vi ska ju åka till Thailand imorgon. Om jag fortsätter att må ok hinner de där 48 timmarna utan kräkningar passera, så jag kommer vara smittfri när jag kliver på planet. Skönt, för att välja mellan att ställa in resan eller smitta ner planet kändes inte så kul  Så nu lämnar jag snart snön och internetkopplingen bakom mig i två veckor. Ser fram att läsa ikapp om er alla när jag kommer tillbaka!

• pållan
    Hej på er! Nu är vi hemma igen efter två slöa veckor i Thailand. Det regnade halva tiden, men vi hade det väldigt fint ändå. Fattade inte riktigt hur trött jag var efter hösten och vinterns behandlingar förrän vi kom iväg. Nu känner jag mig som en ny människa! Fast jag behöver fortfarande sova typ 10 timmar om dygnet

Försöker läsa ikapp om er andra, men har säkert missat massor. Känner igen mig i problem med magen, jag blir väldigt uppsvälld och gasig (sorry) när jag har ätit, men mår illa om jag inte äter. Försöker äta lite men ofta, och är fortfarande mest sugen på kolhydrater i alla former. Thaimat var ingen hit direkt, jag brukar älska stark mat men nu går det bara inte. På det sättet är det ju skönt att vara hemma igen. 

Nu är jag i vecka 9, imorgon är det dags för vårt (försenade pga resan) ultraljud. Är jättenervös! 
  • pållan

Vårtur: så ledsen för din skull. Många stora styrkekramar! Ta hand om dig

• pållan

Tack Neam och coerulea!

Neam: förstår verkligen att du längtar till nästa UL, då syns ju också mycket mera! 

coerulea: vad roligt med inskrivningssamtal. Jag har mitt den 7:e april. Känns som att graviditeten känns lite verkligare för varje steg man tar... Jag har också valt en privat MVC nära där vi bor, fick bra intryck på telefon. 

Ladycocos: å vad skönt att allt såg bra ut! Så spännande med tvillingar. Jag ringde MVC så fort jag plussat, men det var bara för att jag ville till en speciell MVC och vet att det förut har haft köer dit. Lite gulligt av din barnmorska att tycka att inskrivningssamtalet är så viktigt, heller det än en oengagerad. Men längre besök första gången låter som en bra kompromiss! 

Maria123: linfrön och fil låter naturligt och bra!

Mitt problem är att jag har enorma syraattacker och blir uppsvälld. Var på apoteket idag och fick hjälp att köpa medicin som går bra att ta när man är gravid: omeprazol (t ex losec) och imogaze. Hoppas att det ska hjälpa, i kombination med att jag äter små portioner av lättsmält mat. Idag har jag bara kunnat få i mig yoghurt, bröd, keso och ris, inte så spännande mat direkt. 

Talica: skönt att de följer upp ordentligt, men det är säkert ingen fara alls att han/hon är liten. Hoppas att ni snart får se att han/hon växer i lagom och stadig takt! 

Svar på tråden BF i okt/nov 2011, gravida efter IVF