• pållan

BF i okt/nov 2011, gravida efter IVF

Tack kära ni! Ja det är underbart! Hon vägde 3180 gram och var 47 cm lång.

• pållan

Grattis Maria123! Vad skönt att förlossningen gick så bra! Då föddes alltså både din son och min dotter den 17:e?! Roligt! Jag tror att det var de sista bebisarna i tråden.... Vad det är fantastiskt att vi alla fått våra efterlängtade barn! Jag har lite lättare att fatta att det är sant nu när vi är hemma, men gråter med jämna mellanrum en skvätt av lycka och förundran. Ivf är ett mirakel!

• pållan

Å vad roligt att höra hur ni har det! Sola: vad härligt att det går så bra! Coerulea: usch vad jobbigt med navelbråck och sjukhusviatelse. Skönt att du är hemma igen nu. Ta hans om dig! Karmosin: känner igen det där, vår Laura är också ett riktigt matvrak och bröstmjölken räcker inte till. Jag ammar tills det tar slut och sedan får hon ersättning, hur mycket beror på. Men tyvärr får hon ont i magen av ersättning, vi är nu inne på tredje sorten, försöker hitta når som funkar. Om det inte är bättre inom några dagar ska vi prova att ta bort all mjölk, dvs jag slutar äta mjölkprodukter och mjölkfri ersättning. Men förutom det har vi det toppen!

• pållan

Vad tråkigt att vi är flera som har bebisar som har problem med magen. Men kanske inte så konstigt att det är jobbigt för de små så här i början.

Vi kör med minifoam före varje mål och med Sempers magdroppar sedan Laura var 3 dagar gammal, men det räcker tyvärr inte. Att amma går bra, hon får bra tag och äter länge, men antingen har jag för lite mjölk eller så är hon väldigt hungrig för efter en halvtimmes amning vill hon ändå ha ersättning, ibland bara 20 ml men ibland 60 ml. Vi har provat 2 olika NAN-varianter och två olika Semper, men hon har varit väligt gasig och blev helt förstoppad och vansinnigt ledsen. så klart. Så hemskt när en så liten bebis har så ont. Fick ge henne Laktulos i ett par dagar, fast hon är så liten, för att få igång magen igen. Nu har  vi övergått till helt mjölkfri kost sedan ett dygn, jag har slutat äta mjölk och vi använde mjölkfri ersättning. Hoppas att det hjälper, jag tycker att hon har mått bättre idag men det kan ju vara en tillfällighet eller inbillning. Vi kom tillbaka till Litauen igår (att flyga gick bra, fast var lite nervöst) så vi ska försöka göra ett allergitest här.  

• pållan
    {#emotions_dlg.flower}Våra bebisar{#emotions_dlg.flower} 

Sola: BF 31/10 Född 21/10 Flicka Vikt: 3700gr Längd:53cm 
    Karmosin: BF 4/11 Född 27/10 Pojke Vikt: 3630 g Längd: 50 cm 
    Coerulea BF 6/11 Född 11/11, Hedvig Vikt: 3090g Längd: 52cm
    Neam: BF 8/11 Född 28/10, PojkenPhilip Vikt: 2900g Längd: 49 cm
    Maria123: BF 9/11 Född 17/11 Pojken Elias Vikt: 3720 g Längd: 52 cm 
    pållan: BF 6/11 Född 17/11 Laura Vikt 3180 g Längt 47 cm
  • pållan

Maria123: precis så var det för oss också! När jag slutade äta mjölk och vi gick över till mjölkfri ersättning blev det snabbt bättre och nu har vi fått Althera på recept, det funkar jättebra. Men Laura har lite känslig mage nu med, hon blir lätt gasig och bubblig så hon får minifom före varje matning. 

coerulea: vi har också börjat med napp för att Laura ska få lugn utan att behöva amma varje gång. Det funkar fint när hon har lust, hon blir lugnare om hon har ont i magen, och hon säger snabbt ifrån om hon inte har lust att ha nappen.  Och vi har också en Lodger, funkar superbra! Har du provat att använda den som en "bärsjal"? Det står i instruktionen att man kan göra det, man jag har inte provat. 

Sola: vårt bästa köp är definitivt vår Manduca bärsele! Utan den skulle min rygg vara av. Laura vill vara nära hela tiden, särskilt när hon har ont i magen. Nu börjar hon gilla att ligga för sig själv korta stunder, hon har börjat tycka att babygymet är roligt men vill helst vara i famnen. Bärselen tycker hon mycket om, den skonar föräldrarnas ryggar och gör det möjligt för oss att göra andra saker (t ex äta samtidigt som Laura är "i famnen". Sämsta grej vet jag inte riktigt... än så länge gillar hon inte alls vagnen, men det ska väl förhoppningsvis ändra sig . Vi har köpt en del bebiskläder som är fina men opraktiska, vi använder i stort sett bara omlottbodys än så länge så andra typer av bodys var väl inget vidare bra för oss. 

Karmosin: vad jobbigt med vattkoppor! Hoppas att det snart går över. Babynest verkar ju superbra, blir sugen på att skaffa ett. 

• pållan

Neam: usch vad jobbigt med operation, skönt att det är över och att det gick bra! 

Luella: hoppas att det går bra med vaccinationen!

Vår lilla tjej äter fortfarande varannan timme, också på natten, var tredje timme ibland när vi har tur.  Hon har det fortfarande jobbigt med magen och blir gasig, särskilt på natten. Antagligen är det därför hon behöver äta ofta, för att hon inte orkar äta så mycket i taget. Hon har också varit förkyld till och från i en månad nu, det dämpar ju också aptiten. Förra veckan, när hon var åtta veckor gammal, vägde hon 4.620 gram och var 47 cm lång. Skulle gärna vilja att hon gick upp lite till, hon ligger precis under kurvan. Jag ammar och ger ersättning, men nu blir det mer och mer ersättning och ammande mest för att det är mysigt. Nu när hon är förkyld har hon inte orkat äta länge, eftersom hon är täppt i näsan, och då har ersättning varit bättre eftersom det går fortare med flaskan. 

Hur sover era bebisar? Laura vill helst sova i sängen hos nån av oss, allra helst på armen, men vi lite försiktigt att vänja henne vid att sova i egen säng. Som sagt så vill hon ha mat var 2-3:e timme också på natten. För det  mesta vaknar hon bara till kort och äter, somnar om med en gång. Vi börjar urskilja nån slags rytm, som vi försöker hålla oss till men det går inte alltid. Men i bästa fall somnar hon vid 20-21 och sover till 07 -08 på morgonen. Men avbrott för mat, alltså

• pållan

Jag menar att hon är 57 cm lång!  47 cm var hon ju när hon föddes

• pållan

Hej alla! Roligt att höra hur det är med er och era bebisar! 

bonzo: Vi använder också MAM-flaskor och tycker att de är jättebra. Vi har provat flera andra sorter som vi inte tyckt lika mycket om, Laura verkade få mera luft i magen och de var krångligare att diska och sterilisera. MAM-flaskorna går att sterilisera i micro, väldigt bra.

Laura fyllde 12 veckor i går och är nu 57 cm lång och väger 4850 gram. Hennes mage är mycket bättre, men hon har det fortfarande lite jobbigt med gaser så vi använder minifom. Och hon äter mjölkfritt, enligt BVC kan hon behöva göra det ända till 1 års ålder. Nu sover hon i en inomhusvagn på dagarna, men sover fortfarande med oss på nätterna. Hon sover bra, men behöver äta 3 gånger under natten för hon orkar fortfarande inte äta så mycket i taget.

Vi tänkte lite långsamt börja vänja henne vid spjälsängen och har faktiskt köpt ett andningslarm, Babysense II. Tyckte förut att det var onödigt, men jag kollar hela tiden om hon andas när hon sover för sig själv  så jag hoppas att andningslarmet kan få mig att sova bättre när hon börjar sova i egen säng. Ännu har vi inte provat det, ska montera det i helgen. Är det nån annan som har provat andningslarm? 

• pållan

Vad kul att höra hur det är med er och era bebisar! Laura är nu 6,5 månader och en väldigt pigg och glad liten tjej. På 6-månaderskontrollen var hon 65 cm lång och vägde 6,7 kg så hon är verkligen ganska liten, men följer sin egen kurva fint. Hon älskar mat, äter tre stora portioner pure (sötpotatis och lax är favoriten) plus frukt och gröt varje dag. Hon sovet bra nu, 11-12 timmar om natten men får fortfarande två mål välling varje natt, och vaknar alltid till några gånger - innan hon kommer ner i djupsömn - när jag lagt henne så jag får klappa om henne då hon somnar om. Hennes pappa kan lägga henne på dagen, men på kbälken är det bara jag som duger. Jag börjar längta efter att kunna göra nåt eget nån kväll då och då, så nästa vecka ska bi försöka vänja henne vid att min man ockdå nattar. Hon sover fortfarande med oss, gillar att leka i spjälsängen men inte att sova i den. Det tänkte vi ockdå så smått försöka ändra på, få se hur det går L har sittvag nu och tycker att det är mkt roligare, hon kan sitta utan stöd korta stunder nu och kryper lite, mest baklänges. Hon har börjat kasta saker i golvet med flit och tycker att det är väldigt kul. Hon gillar också att ta ur nappen, pilla på den och sätta tillbaka den igen. Också leksaker som går att pilla på är roligt, allt med detaljer att undersöka. Och hushållsgrejer är kul! Hon "pratar" en massa, gör olika språkljud och gurglar och väser och har sig. Hon blir orolug när vi går ut i ett annat rum och inte syns till och hon är allmänt känslig för nya platser. Annars ät hon nyfiken och social, älskar att gå på cafe och titta på folk och är väldigt intresserad av hundar. När det gäller skydd i bilen kommer vi nog snart byta ftån babyskydd till annan barnstol, men har inte hunnit kolla än. L måste bara bli lite längre först. Vi har en Maxi cosi pebble som har varit väldigt bra, och som det står att man kan använda längre. Men L vill sitta upp och jag tycker att en bilbarnstol verkar säkrare. Det känns som att barnet inte sitter fast tillräckligt i babyskyddet, men jag hwr inte kollar upp det ordentligt ännu för vi har ingen egen bil så vi åker bil väldigt sällan. Visst är det fantastiskt att ha barn! Ibland kan jag knappt tro min lycka. Gud vad det är roligt att ha barn ( fast man är skittrött ibland ! Ibland kan jag fortfarande nästan inte tro min lycka...

• pållan

Sorry att det blev en enda lång text, jobbigt att läsa! Det är nåt m telefonen...

• pållan

Luella: vad kul att han kan sitta utan stöd nu! Ja jag längtar också efter att hon ska sova hela natten, tänkte också prova det där med vatten snart. Min man och jag turas om att ta nätterna nu, vi sover med henne varannan natt (om hon inte är sjuk eller har en extra känslig period, då dugee bara jag att trösta) är det den som får sova ensam sover i extrasäng i barnrummet. Lite tråkigt att inte sova tillsammans men det är värt det, jag skulle vara ett vrak annars. Man känner sig ju som en ny människa när man har sovit åtta timmar! Förstår görst nu varför det vanligaste rådetjag fick när jag var gravid var "passa på att sova" .

• pållan

Hej alla, hur är det med er och era små?

Laura fyller nio månader nästa vecka och här är det full fart! Hon har precis börjat gå längs möbler, ramlar så klart och slår sig en del. Hon "pratar" en massa och kan några riktiga ord: mamma, pappa, titta, där och "nam" som betyder mat. Är hon riktigt hungrig bankar hon i bordet och vrålar "MAMMA NAM NAM!". Just nu håller hon på att växla från att sova tre gånger om dagen till två gånger om dagen, det blir lite svajigt med sömnen men går ok. Å vad det är fantastiskt alltsammans och vad det går fort! Har svårt att förstå att hon var en liten groda alldeles nyss. Jag är väldigt glad men ganska trött, nio månader av totalt bebisfokus och svajig sömn börjar tära en aning. Har fått en hotellnatt i present av maken, längtar som tusan efter att få vara helt för mig själv en hel kväll, natt och morgon! Fast jag lär väl ringa hem hela tiden och sitta på mitt rum och kolla på bebisbilder

Svar på tråden BF i okt/nov 2011, gravida efter IVF