• frupoulsen

vill berätta för er som funderar på/ ska adoptera

jag är adopterad från sri lanka , kom till sverige som 9 månaders bebis.
    jag har aldrig någonsin haft problem med att jag är adopterad , tänker inte ens på det.

en sak som alltid har stört mej i hela min uppväxt och nu också , är att så fort man har problem med någonting , typ att man mår dåligt eller likanande så får alla andra för sej att det är för att man är adopterad.

för att man ska känna nån slags saknad efter sina bio föräldrar , vilket jag aldrig har gjort , min mamma och pappa är dom jag levt med och som har uppfostrat mej , sen att dom inte fått mej "naturlig väg" spelar noll roll.

en förälder är det som finns för dej och som du är trygg med.

har mått dåligt pysiskt länge under mina tonår och lite nu med , vilket berott på en massa saker , men inget av dom för att jag skulle vara adopterad , men varenda pyskolog har försökt fått det till att det är därför.

blir så förbannad , kan man inte må dåligt för andra orsaker bara för att man är adopterad?

det jag vill säga är att ni och era barn säkerligen kommer stöta på detta problem och ni som mamma och pappa kanske tror ni gjort fel eller att era barn inte känner sej älskade.
    jag kan inte prata för alla , bara utgå från mej själv , men jag har aldrig känt mej oälskad av min mamma och pappa , snarare för älskad =)

mina bio föräldrar betyder ingenting för mej och kommer aldrig att göra , det är inte pga av dom lämnade bort mej , utan för att dom är som främlingar som jag aldrig träffat.

min mamma och pappa har alltid sagt att jag är adopterad och min mamma har brev växlat med min bio mamma , vilket jag inte ens brytt mej om , vi har även varit ner till landet jag kommer ifrån och träffat mina släktingar , det var min mamma som gärna ville att jag skulle se landet jag kom ifrån , men det var för mej som att träffa främlingar även om dom blev så glada av att se mej.

jag har alltid haft det bra , haft vänner och inte varit mobbad , jag har inte saknat någonting , jag vet att många har tusen frågor varför dom blev bort lämnade osv , men jag har aldrig  varit sådan.

jag vet att min bio mamma inte kunde behålla mej pga av fattigdom och då fick jag komma tilll barnhem , thats it och det är jag tacksam för om nåt.

jag fick världens underbaraste mamma och pappa så vad har jag att klaga på.

det är inte många som förstår att jag inte är ett dugg intresserad av mina bio föräldra och tror det är ett skydd eller liknade , men jag är bara inte det och jag blir så lessen när människor inte kan acceptera det.

mina tips till adoptiv föräldrar är följande ,

om ditt barn säger , jag hatar dek , du är inte min mamma , jag vill inte vara här eller liknade

ta inte åt dej , han eller hon menar det inte , men alla vill ju kolla hur långt man kan gå och vad man får säga

alla barn blir arga på sina föräldra och kan kläcka ur sej i princip vad som helst , era barn är precis som alla andra barn.

tvinga inte fram ett intresse att veta om sitt ursprung , låt barnet själv betämma det , och tro inte att dte är nåt fel om barnet aldrig frågar någonting.

kom ihåg att mamma och pappa blir man , det är ingeting man är bättre eller smäre på beroende på vilket sätt man fick sitt barn.

jag har själv två döttar och en tredje på väg , och många säger ju att då vill man veta sina rötter mm , men det är inget jag tänkt på nu heller

kanske är jag väldigt annorlunda , eller inte ...

men som sagt , samhället kommer med största sannolikhet att tro att adoptionen är orasken till era barns problem om dom får några som dom behöver hjälp med ...
    lita inte alltid ( jag vill skriva aldrig) på vad en massa pyskologer säger , lita på ditt barn och dej själv.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-20 07:28
    min mamma gick bort i cancer 2003 samtidigt som min äldsta dotter föddes jag var då 19år , och många trodde då att jag skulle börja ta reda på saker och leta efter min bio mamma , men nej.
    jag har bara en mamma och den mamman är tyvärr död , för enligt mej är en mamma den som tar hand om dej , älskar dej och finns för dej och det gjorde min mamma.

den värsta kommentaren jag fick efter min mamma gått bort var , men du har ju en till.
    det var nån nöt som skulle vara snäll , jag visste inte om jag skulle skratta eller gråta.

för mej är min bio mamma vem som helst , alltså en kvinna på stan betyder lika mycket om ni fattar hur jag menar.

ville bara skriva till detta

• Svar på tråden vill berätta för er som funderar på/ ska adoptera
  • sommarjordgubb

Måste berätta hur jag fickreda på att jag är adopterad.

Min adoptivmor duschade mig. Och som du säger så kläcker ju barn ur sig saker och ting när det inte passar. Jag var inte på gott humör och sa till min mor :" Dumma dig, du är inte min riktiga mamma".

Min mor blev helt paff, stel och tappade duschhandtaget. Hon gick ut med ett chockat utseende.

Senare på kvällen förklarade mina föräldrar att jag är adopterad och varför. Jag hade aldrig kunnat gissa det då min adoptivmor är från Thailand hon med. Och jag är från Thailand.

Men jag har aldrig aldrig aldrig haft svårigheter med att jag är adopterad. Har regelbundet träffat min biologiska familj sedan liten. När jag fick reda på detta så var jag ca 5år...och adopterades som 18 månader gammal.

Men som TS säger. Ta aldrig ått er om barnet säger att ni är dumma, vill flytta, ni inte är deras riktiga föräldrar och så vidare.
    Vi tycker om er som våra riktiga föräldrar.

• sommarjordgubb

Jaa, mamma och pappa blir man. Absolut. Vilken bra tråd. Tack!

• alvaereva

Jättefint inlägg!

Håller med till 100% och känner igen mig mycket i det du skriver.
    Är själv adopterad och stöter ofta på frågor om jag mår/mått dåligt pga det. Alsrig någonsin har det varit pga det, men av andra orsaker som inte hänger ihop med det överhuvudtaget.

• StrawberryDream

Finns det nåt så irriterande när folk inte kan förstå att man inte vill söka upp sina bio-föräldrar för man faktiskt inte har det behovet. Man har sin mamma och pappa. Jag har också haft de bra om man untantar mobbning i skolan men den berodde inte på mitt ursprung utan för att det saknades en hack-kyckling...

• inoka

Jag kan hålla med om att man drar alla adopterade över samma kam. De som mår dåligt är de som hörs mest och blir mest uppmärksammade.
    Vi som mår bra, och har haft en bra barndom osv vi gör oss inte hörda!

Jag ser inte min bio.familj som min "riktiga" familj. Dock är jag väldigt glad över det val jag gjorde och även att mina a.föräldrar alltid stöttat mej. För det är jätte viktigt för adoptivföräldrarna att stötta beslut som kanske rör vår bakgrund. Vill vi finna våra rötter, hjälp till hellre än dra er tbx. Det har jag vänners föräldrar som gjort och det är otroligt dumt!!
    Mamma och pappa har alltid stöttat mej i mina beslut, pappa va nog mer intresserad än jag i början av det jag skulle till att göra och det har kännt tryggt. Tillsammans med dem gick jag vidare.

• Josie100
    villsågärna38 skrev 2011-03-12 12:02:12 följande:
    Gud va okänsligt. Att folk är så fördomsfulla och klumpiga, måste vara oerhört tufft att behöva ta sån skit. Du verkar jättestark! Stora kramar
    Tack! Det värmde verkligen! :)

Tror att det är faligt att skapa problem som inte finns. Om folk förväntar sig att man ska må dåligt, ja då kommer man tillslut att må dåligt! Tycker att vi adopterade (tvärtemot vad många säger) är MYCKET STARKA!
    Jag ser mig själv som en väldigt stark person, detta faktiskt tack vare adoptionen. Jag har en familj som jag älskar över något annat på denna jord. Min familj betyder allt, absolut allt för mig!  Så kärlek är någonting jag verkligen har i mitt liv. Det gör mig stark. 
    Jag har hela mitt liv fått försvara min familj som "min egna". Det är mycket påfrestande för mitt psyke, kränkande och sårande när folk påstår något annat. Har hela tiden haft fördommar mot mig´. Har fått höra allt från att jag skulle vara känslomässigt störd till att "såna som jag ofta tar självmord" och att man som adopterad asiat ofta är mer promuskuös för att känna mig accepterad av svenska killar osv. Om jag nu istället skulle vara väldigt kräsen med val av pojkvän, skulle det säkert ses som ett tecken på att jag har svårt att knyta ann osv osv. Mobbing i barndomen var jag väldigt skonad från, men på "äldre dar" har jag utsatts för en hel del rasism. Blir med jämna mellanrum kallad både det ena och det andra på stan, vilket jag ärligt måste säga är väldigt jobbigt. Har många vänner med invandrar bakgrund som har precis samma vardag som jag (så det har egentligen direkt inget med adoptionen i sig att göra). 

Så som adopterad har jag många fördomar mot mig, jag måste försvara min älskade familj och blir med jämna mellanrum utsatt för rasism! Trots det är jag en positiv levnadsglad tjej! Har ju trots alla så kallade "omständigheter" skaffat mig ett jätte bra liv. Har världens finaste kontakt med både mamma och pappa. Mamma och jag är som bästa vänner och det finns inget jag inte kan prata med henne om, jag är pappas flicka och min bror och jag har en väldigt nära och fin syster-bror relation. Studerar till läkare och det är det bästa val jag någonsin gjort. Jag har världens bästa vänner som stöttar mig i alla väder och min mormor är min absolut bästa vän och största förebild jag har här i livet! 
    Sen förstår jag att det finns adopterade som mår jätte dåligt, och det accepterar och respekterar jag till 100%! Men folk måste även inse faktum att det faktiskt finns vi som mår bra. Hade det inte varit för dessa fördomsfulla idioter hade mitt liv varit sååå mycket enklare!
    Så adopterade människor där ute, VI ÄR STARKA!  :D 
  • villsågärna38
    Josie100 skrev 2011-03-18 13:46:20 följande:
    Tack! Det värmde verkligen! :)

Tror att det är faligt att skapa problem som inte finns. Om folk förväntar sig att man ska må dåligt, ja då kommer man tillslut att må dåligt! Tycker att vi adopterade (tvärtemot vad många säger) är MYCKET STARKA!
    Jag ser mig själv som en väldigt stark person, detta faktiskt tack vare adoptionen. Jag har en familj som jag älskar över något annat på denna jord. Min familj betyder allt, absolut allt för mig!  Så kärlek är någonting jag verkligen har i mitt liv. Det gör mig stark. 
    Jag har hela mitt liv fått försvara min familj som "min egna". Det är mycket påfrestande för mitt psyke, kränkande och sårande när folk påstår något annat. Har hela tiden haft fördommar mot mig´. Har fått höra allt från att jag skulle vara känslomässigt störd till att "såna som jag ofta tar självmord" och att man som adopterad asiat ofta är mer promuskuös för att känna mig accepterad av svenska killar osv. Om jag nu istället skulle vara väldigt kräsen med val av pojkvän, skulle det säkert ses som ett tecken på att jag har svårt att knyta ann osv osv. Mobbing i barndomen var jag väldigt skonad från, men på "äldre dar" har jag utsatts för en hel del rasism. Blir med jämna mellanrum kallad både det ena och det andra på stan, vilket jag ärligt måste säga är väldigt jobbigt. Har många vänner med invandrar bakgrund som har precis samma vardag som jag (så det har egentligen direkt inget med adoptionen i sig att göra). 

Så som adopterad har jag många fördomar mot mig, jag måste försvara min älskade familj och blir med jämna mellanrum utsatt för rasism! Trots det är jag en positiv levnadsglad tjej! Har ju trots alla så kallade "omständigheter" skaffat mig ett jätte bra liv. Har världens finaste kontakt med både mamma och pappa. Mamma och jag är som bästa vänner och det finns inget jag inte kan prata med henne om, jag är pappas flicka och min bror och jag har en väldigt nära och fin syster-bror relation. Studerar till läkare och det är det bästa val jag någonsin gjort. Jag har världens bästa vänner som stöttar mig i alla väder och min mormor är min absolut bästa vän och största förebild jag har här i livet! 
    Sen förstår jag att det finns adopterade som mår jätte dåligt, och det accepterar och respekterar jag till 100%! Men folk måste även inse faktum att det faktiskt finns vi som mår bra. Hade det inte varit för dessa fördomsfulla idioter hade mitt liv varit sååå mycket enklare!
    Så adopterade människor där ute, VI ÄR STARKA!  :D 
    Va fint skrivet! Tycker att du verkar jätteklok Så roligt att läsa ett sånt här inlägg som blivande adoptivförälder. Det är lätt att det bara fokuseras på alla problem som adopterade kan ha. Det är naturligtvis också viktigt att ta upp men jag tror att glädjeämnena och de lyckliga människorna överväger till en sån stor del att det är synd att det ofta blir ett sånt fokus. Kramar till dig igen
  • Naimisen

Jag håller med TS.

Jag har alltid vetat att jag är adopterad.
    Mina föräldrar har alltid berättat för mig hur det var när dom hämtade mig, så länge jag kan minnas.

Precis som alla tonåringar har man väl gått igenom någon form av kris, men min handlade aldrig om att jag var adopterad.

Jag tror det bästa adoptivföräldrar kan göra är att vara 100% öppna från första stund.
    Ibland när jag träffar föäldrar som adopterat barn får jag känslan av att vissa skäms över att dom inte kunnat få barn naturlig väg (har själv en bio son).
    Det är bland det värsta man kan göra, för då kommer barnen sedan skämmas över det.

Dessutom blir jag alltid lite irreterad över folk som tycker att det är jobbigt när man berättar att man är adopterad.
    Jag har alltid varit öppen med det, och jag tycker bara att det är kul när folk frågar. Men när man får frågan "hur känns det?" blir det bara konstigt.

Jag har aldrig varit arg på mina bio föräldrar, jag har aldrig önskat mig andra föräldrar än dom jag har.

• Enya70

Tack för ett väldigt klokt och välgenomtänkt inlägg Hjärta. Som blivande adoptivförälder värmer det hjärtat att läsa och stärker mig i  min uppfattning att det kommer att bli det bästa som hänt mig att adoptera Skrattande

• Mullepop

hej, jag är också adopterad och känner precis som TS. Jag har alltså inga problem av adoptionen..

Vill bara säga också till er som ska adoptera..

jag har aldrig haft så mycket funderingar till min adoption, och därför aldrig frågat så mkt. De hade liksom berättat det vesäntliga: att jag var adopterad och lite småsaker runtom, hur glada de var när de hämtade mig osv. Men nu när jag blivit äldre har jag (neej, inte velat söka upp mina "rötter" eller "riktiga föräldrar") funderat lite på det här med ärftliga sjukdomar. Eftersom det kommit sånna frågor i och med bvc och annat. Så jag bad min pappa berätta lite om adoptionen..
    och han hade som en berättelse han länge velat berätta. om adoptionen, en del detaljer han gärna ville dela med sig. och jag förstår att mycket av det han sa, var betydelsefullt av honom att berätta.. MEN..
    det blev.. lite för mycket information på något sätt! Jag vill egentligen bara ha svar på En Del frågor, och jag vet inte..
    jag tycker han kunde varit lite mer lyhörd för vad jag faktiskt bad om.

De blev bara en olustkänsla i det läget. Men men, nu e de "över" :P och jag minns inte helt allt han sa. Jag brukar inte tänka så mkt på min adoption

• Selma1966

Tack för att ni delar med er. Många kloka synpunkter, väl värda att ta till sig!

• Tindra10
    Adoptivbarn som "stjäl" - vad ska vi göra?
    Vilka härliga ord och god kunskap för oss som aldrig kan förstå. Vi är själva adoptivföräldrar till en asiatisk flicka (hon kom hit när hon var 1,5 år) i början av tonåren och vi har fått ett problem som vi och jag gärna vill dryfta med er. Vi har tidigt fått information om att adoptivbarn kan vara samlare på allt, eftersom de redan tidigt kände att de inte hade/ägde någonting - kan detta vara sant eller? Vår dotter började i småskolan att ta pennor, sudd, teip etc och satte allt detta i hennes låda. Skolan förstod inte först vart allt material försvann - sedan hittade de sakerna i hennes låda. Detta har fortsatt, men naturligtvis eskalerat eftersom hon nu är äldre och väljer mer attraktiva saker. Hon har troligen bara vid ett tillfälle "tagit" eller som hon säger, glömt betala för pennor, papper etc på en bokhandel. Vi har pratat om det och sen har hon fått gå dit med oss i bakgrunden och betalat tillbaka och be om ursäkt. Hon har även tagit pengar ca 100-200 kronor vid ca 5-8 gånger, vilket blir mycket pengar. Detta kom vi på nu i veckan. Detta gjorde oss mer än oroliga och vi vet ej hur vi skall bemöta henne och gå vidare. Utifrån den infon jag en gång fick var att adoptivbarn samlar och "tar" saker...... tycker ni att detta är sant? Innan jag läste er info, trodde jag att det var så att "adoptivbarn tar", nu är jag tveksam. Vi undrar med vilket perspektiv, tycker ni som kanske vet mer...... att vi skall se på detta problem? Som ett bioBarn eller adopBarn (att detta kan vara ett beteende som de har med sig sen de var små och inte ägde något på barnhemmet) som stjäl saker?? Vi skulle bli så tacksamma för en feedback och höra era åsikter. Vi vill tala om att hon får pengar när hon behöver, hon har ingen veckopeng - så tillgång på pengar är inget problem egentligen. Men hon stjäl!
    Tacksam för tankar kring detta/ En mamma och pappa
Svar på tråden vill berätta för er som funderar på/ ska adoptera