Inlägg från: Tindra10 |Visa alla inlägg
  • Tindra10

vill berätta för er som funderar på/ ska adoptera

Adoptivbarn som "stjäl" - vad ska vi göra?
    Vilka härliga ord och god kunskap för oss som aldrig kan förstå. Vi är själva adoptivföräldrar till en asiatisk flicka (hon kom hit när hon var 1,5 år) i början av tonåren och vi har fått ett problem som vi och jag gärna vill dryfta med er. Vi har tidigt fått information om att adoptivbarn kan vara samlare på allt, eftersom de redan tidigt kände att de inte hade/ägde någonting - kan detta vara sant eller? Vår dotter började i småskolan att ta pennor, sudd, teip etc och satte allt detta i hennes låda. Skolan förstod inte först vart allt material försvann - sedan hittade de sakerna i hennes låda. Detta har fortsatt, men naturligtvis eskalerat eftersom hon nu är äldre och väljer mer attraktiva saker. Hon har troligen bara vid ett tillfälle "tagit" eller som hon säger, glömt betala för pennor, papper etc på en bokhandel. Vi har pratat om det och sen har hon fått gå dit med oss i bakgrunden och betalat tillbaka och be om ursäkt. Hon har även tagit pengar ca 100-200 kronor vid ca 5-8 gånger, vilket blir mycket pengar. Detta kom vi på nu i veckan. Detta gjorde oss mer än oroliga och vi vet ej hur vi skall bemöta henne och gå vidare. Utifrån den infon jag en gång fick var att adoptivbarn samlar och "tar" saker...... tycker ni att detta är sant? Innan jag läste er info, trodde jag att det var så att "adoptivbarn tar", nu är jag tveksam. Vi undrar med vilket perspektiv, tycker ni som kanske vet mer...... att vi skall se på detta problem? Som ett bioBarn eller adopBarn (att detta kan vara ett beteende som de har med sig sen de var små och inte ägde något på barnhemmet) som stjäl saker?? Vi skulle bli så tacksamma för en feedback och höra era åsikter. Vi vill tala om att hon får pengar när hon behöver, hon har ingen veckopeng - så tillgång på pengar är inget problem egentligen. Men hon stjäl!
    Tacksam för tankar kring detta/ En mamma och pappa
Svar på tråden vill berätta för er som funderar på/ ska adoptera