Inlägg från: PruttPottan |Visa alla inlägg
  • PruttPottan

Gastric Bypass (GBP)

sockerdocka skrev 2011-04-02 12:26:00 följande:
    Nu blir jag arg på denna tanten jag talade med.
    Jag fick deras nummer av Aleris. och kopplade mej till vårdgarantin direkt. Ska faktiskt ringa dit på Måndag och prata med dom igen. För jag vill bli opererad så snabbt som möjligt.
    Men jösses vad bråttom, bara för att det finns en vårdgaranti så kan man ju inte riva upp himmel och jord. Det finns ju operationer som går före.
    Med din attityd kan jag förstå att de förhalar det.
  • PruttPottan
    SilverEmma skrev 2011-04-04 14:17:46 följande:
    Hur är det nu med resor egentligen? Jag har ju valt att opereras ganska många mil bort, då får man inte ersättning för resor väl?
    Till mig sa de att man får stå för allt sådant själv särskilt om man valt att opas långt bort. Men det verkar vara ett sätt för dem att slippa betala bara.
    Jag fick sjukresa till och från men har ju frikort sedan innan. Dock behövs ett vårdgivarintyg som styrker det medicinska behövet av sjukresa..
  • PruttPottan
    J2010 skrev 2011-04-04 15:56:34 följande:
    Hur länge flyter man?
    Måste man flyta?? En kompis till mig åt tillagad mat 1ggr om dagen och gick ändå ner..

När man går på bedömningen, ska man betala 300:- då???
    Det är beroende på hur stor övervikt du har och vilket sjukhus men alltifrån 10 dagar som jag till 6 veckor.

De sägs att man bör flyta för att levern ska krympa och det minskar risken attt behöva öppna upp helt under op.

Har din kompis opererats nyligen? Ingen människa mår ju bra att äta en gång om dagen vill jag hävda. Att flyta är inget farligt alls.

Jag skulle tro att du får betala som vid alla andra besök till en läkare eller mottagning. Om du inte har frikort vill säga och det kommer man upp i ganska fort =)
  • PruttPottan
    Ådi skrev 2011-04-04 19:57:20 följande:
    Oj oj... i dag kom brevet med tiden för bedömning. Jag som trodde att de hade glömt mig

Jag måste höra med er som har gjort operationen hur mycket ork ni hade när ni åt flytande innan operationen samt hur mycket ork ni hade när ni väl började jobba? Jag kommer börja nytt jobb på försommaren, hur tror ni som genomgått op att det skulle ha funkat för er att prestera "på topp" före och efter operationen? Det är inget fysiskt tungt jobb men jag måste vara alert i huvudet och vissa stunder ganska stressigt...
    Jag är ju inte godkänd än och jag vet inte heller om op sker innan sommaren. Men tänk om....
    Jag hade hur mkt ork som helst under flytet, mådde verkligen toppen och inte alls som jag befarade =)
  • PruttPottan
    zookie skrev 2011-04-04 20:21:55 följande:
    är det någon som haft en tuff tid men sin partner där känslor förändrats  för att sedan komma tillbaka`???
    Ja, men har det med op att göra menar du?
  • PruttPottan
    ullis83 skrev 2011-04-04 20:42:24 följande:
    Var på gruppinfo idag och blev riktigt sur när jag fick reda på att jag måste ha pulverdiet i cirka 6 veckor, inte 2 som det sagts tidigare..dessutom är det en månad kvar till mitt enskilda samtal och efter det tar det ytterligare 6 veckor innan det är dags för op.

Västra götalandsregionen skickade mig hit för att det skulle gå fortare, det kommer att handla om dagar mellan tiden jag får och tiden jag kunde fått här i göteborg..känner mig besviken just nu
    Oj, 6 veckor.. Vad har du för BMI om jag får fråga?
    Tiden kommer gå fort fram till op, den som väntar på nåt gott vet du väl ;)
  • PruttPottan
    zookie skrev 2011-04-04 20:44:26 följande:
    jag vet inte men det står tydligen på nån statistik att risken är stor att förhålladen spricker..
    Vart står det? Har aldrig sett det i siffror.

Lite är väl det så att ens partner får hänga med på resan annars tror jag risken är stor att det brakar. Men jag tror samtidigt man redan innan haft problem isf.
  • PruttPottan
    ullis83 skrev 2011-04-04 20:45:30 följande:
    typ 50 skulle jag tro, är lite osäker på min nuvarande vikt...jo, det hade väl gått an om jag inte hade planer för sommaren, men jag har precis fått ett sommarjobb jag verkligen vill ha och det kan leda till något bättre..inte bra att vara sjukskriven det första man blir
    Fast jobba kan du ju när du flyter och jobba är väl inget probleem alls. Jag pratade med ssk på mitt sjukhus idsg och hon sa att man kan lyfta från första dagen tex.
    Jag håller inte helt med men iaf två veckor sjukskrivning om man har ett tungt jobb. Sen får man se till att äta som man ska osv så hänger huvudet med =)

Om du vet så långt innan kan du ju förbereda jobbet på att du kommer vara hemma. Vad händer om du blir sjuk och måste ligga till sängs? Det är ju inte så stor skillnad egentligen..
  • PruttPottan
    hellekis skrev 2011-04-04 21:43:54 följande:
    Första dagen av 14 på flyt!!! Den 18e så ligger jag på op-bordet, börjar bli lite nervöst måste jag säga!
    Kommer ha hjälp av min mor veckan efteråt, har en son på 14 månader, men undrar om jag antagligen kommer fixa det själv sen? Blir ju himla jobbigt om jag inte får lyfta honom :(
    Jag har haft "hjälp" i 3 veckor men lyfte våran tunga son 3 dagar efter op. Enligt en ssk jag pratade med idag var det aaaalls ingen fara att lyfta tungt direkt efter men när det gäller barn är det lite skillnad mot ett dött föremål som ju kan vänta.
    Får du bara sjukskrivning så kan ju någon vabba elller vad det nu heter för att se efter barnet =)
  • PruttPottan
    ullis83 skrev 2011-04-05 07:20:05 följande:
    Man är lixom inte planerat borta den första veckan på sitt jobb. Alltså, själklart kan jag jobba även om jag bara äter flytande, men det är ju det att man kan må dåligt efteråt och ja, då kan jag inte jobba, då det kanske blir en del tunga lyft
    Då kanske du ska tacka nej till det där jobbet?
Svar på tråden Gastric Bypass (GBP)