Inlägg från: PruttPottan |Visa alla inlägg
  • PruttPottan

Gastric Bypass (GBP)

myrtel87 skrev 2012-03-09 20:34:09 följande:
    Jag behöver lite råd, mina svärföräldrar ska bjuda på antingen tacos eller smörgåstårta. De är under min puré period, så jag undrar hur jag ska få de funka? Typ mixa grejerna till tacosen eller räcker de med om man tuggar noga? Samma med smörgåstårtan?
    Vet du ens att du kan äta något av det?

Jag hade för säkerhets skull tagit med egen mat, man vet aldrig hur andra tillagar maten med fett osv.

Det går säkert att äta om du tuggar jättenoga men som sagt, vågar du chansa?
    ADHD-Bipolär-Borderline- Mamma till en Solstråle
  • PruttPottan
    myrtel87 skrev 2012-03-09 20:47:31 följande:
    Ja de är de jag funderar på, men de får nog bli att jag tar med mig nå eget o äter lättast så :)
    Ja för att inte förstöra totalupplevelsen av sammankomsten, det kommer fler tillfällen =)
  • PruttPottan
    jeanettie skrev 2012-03-11 02:42:21 följande:
    Är det någon som innan operation haft stora problem med halsbränna? och i sånt fall blev det bättre efteråt?
    Nej men djävulsk magkatarr :/
  • PruttPottan
    myrtel87 skrev 2012-03-19 18:54:28 följande:
    Blubb Danderyd är de bästa stället tycker jag, min tid där va sjukt bra :)

Lillibet: tror bi som ger oss in i de är har läst på om op o de står nästan överallt att definns risker för dep o att man kan få ett alcoholmissbruk de är långt i från alla som råkar ut för de. Så om du tror att vi inte är medvetna om varenda risk de finns med op så tror du fel. Och till dom som inte visste detta o ska göra op måste läsa mer om op!!
    Då tror du fel. Hade inte hört ett skit om det du räknar upp.
    Akta dig för att dra alla över en kam.

Är DU medveten om de risker som är förenade med denna op?
    Jag hade inte en sus faktiskt om hur det kunde bli som det blev för mig. Och det sa ingen på sjukhuset ett skit om.
  • PruttPottan
    Lillibet skrev 2012-03-19 13:52:46 följande:
    Vill inte gräma er lycka. Men var medvetna om att många som opererar sig kan få depressioner. Psyket hänger inte med den snabba viktnedgången. Har en vän och en bekant jag känner en som fick det. Liksom att ett matmissbruk kan lätt ersättas av annat tex alkoholmissbruk. En jag vet om som opereat sig fick det och hon sade att det vet hon om flera som fått sådana problem. Långt ifrån ALLA får det bra efteråt.
    Jättebra att du tar upp detta!
    Men tyvärr tror många att det bara drabbar andra.

Från att tex hata en fet och äcklig kropp så kan det gå till att man hatar en kropp där allt bara hänger.
  • PruttPottan
    MizzPiggy skrev 2012-03-18 16:06:42 följande:
    Liljan77 nu vet jag inte om jag missförstod dig men har du 120 kg övervikt så undar jag varför du tvekar? Exakt vad blir bättre av att du fortsätter leva ett inskränkt liv som fet? För så kände jag före min op, jag blev så
    Socialt handikappad! Jag som alltid varit glad och utåt och "på" i sociala händelser,
    Utöver riskerna rent fysiologiskt att fortsätta vara fet, vill du att allt ska vara jobbigt? Vill du fortsätta gömma dig hemma ensam i soffan med en stor påse chips?
    Istället för att trivas med dig själv, hitta på grejer med andra, leva och va glad?
    Jag dömer inte, jag pratar utifrån mig själv, så det är av omtanke jag ställer frågan: varför INTE ? Unna dig själv ett värdigt liv fullt av glädje och kärlek och hälsa /
    Mizzpiggy
    Va inte det där lite elakt och ytterst fördomsfullt? Känner du henne och VET att hon sitter hemma med en påse chips?

Tycker dina argument för en op är något tunna.
    Jag förstå precis henne som tvekar. Det är fan modigt att våga tveka och inte skynda på denna op som en del gör här inne. Allt ska vara klart på 3 månader, sånt är löjligt.
  • PruttPottan
    EmmaHenke skrev 2012-03-24 20:08:03 följande:
    En kanske privat fråga men måste ta ett beslut... Ni som gjort op vad använder ni för preventivmedel?
    Kopparspiral =)
    ADHD-Bipolär-Borderline- GBPopad - Mamma till en Solstråle
  • PruttPottan

Fickor kan bildas i buken efter open när man gått ner.

Nån mer som fått sina tarmar att vika sig in i dessa?

Precis kommit hem från att ha varit inlagd :S

Sen undrar jag om nån mer fått lunginflammation efter open pga att det läckt åt det hållet?

• PruttPottan
    fru Plupp skrev 2012-04-16 23:57:29 följande:
    Jag kommer att be om lugnande omgående Skrattande Ha ha nu har jag flytit i 7 dagar jösses nu ska jag snart ner! Känns overkligt tänkte fara och handla lite fräscha mjukis brallor att ha med sig såg att de hade mjuka sköna på Indiska med en liten spets nertill tänkte köpa 3-4 par och lite Tröjor samt en morgon rock + ett par nya tofflor. Tänkte bara ha med mig hand bagage så det blir så lite som möjligt att bära på. Sen får man väll handla tros skydd och annat där nere.  
    Dom har mjukisbyxor på sjukan att låna. Be om det!
  • PruttPottan
    workmonday skrev 2012-04-19 16:02:53 följande:
    Nån mer som vart lite osäker av operationen efteråt pga smärta och ovana osv?
    Ganska mycket. Jag ångrar min op i stort sett varje dag nu men jag är helt ensam om de problem jag har här inne så ja.. Ingen id´e att dra det.
  • PruttPottan
    fru Plupp skrev 2012-04-20 23:48:57 följande:
    Vad skönt det lät jag är sååå grymt hungrig just nu (Tänk att vakna och inte vara hungrig) Vill bara grina det jag bara vill göra nu är att äta! Jag har flytit i 11 dagar nu har blivit väldigt lös i magen och har tappat lusten till allt jag vill bara ringa dit och säga att nä far åt skogen jag klarar inte det här. Men det står att om du inte klarar av att inta Modifast ska ditt kalori intag inte överstiga 1000 kcal / dag. Så fort jag tar Modifast så måste jag på toaletten varför blir det så ? Det har ju gått bra till idag! 4 dagar kvar nu och ironiskt nog så började jag flyta en dag för tidigt så det blir 15 dar. Obestämd.  Dessutom är jag så förvirrad jag var tvungen att sitta och stirra på barnvagnen idag när jag åkte till stan för att jag var nervös för att jag skulle glömma att ta med han ur bussen. Jag kan glömma de mest självklara saker gå in i köket flera gånger för att komma i håg att ta jag skulle hämta vatten glömmer plattan på efter jag kokat kaffe Tyst
    Så det skulle va en fördel att INTE känna hunger menar du?

Ja ja.. En del tänker lite galet...
  • PruttPottan
    workmonday skrev 2012-04-28 20:34:12 följande:
    Prutt pottan, vrf ångrar du dig? :/ finns de inget dom kan göra för att hjälpa dig
    *s*

Låg sjuk i 3 veckor, sista veckan fick jag åka ambulans två gånger utan att de hitta nåt för alla värden såg bra ut trots en huvudsaklig kexdiet senaste halvåret.

Men sista gången jag åkte in så röntga de och kom på att jag hade dubbbelsidig lunginflammation mest troligt beroende på att det läcker från magsäcken och tarmar i kläm. Blev inlagd och fick morfin.

Det han gå 1,5 vecka då jag bestämde att jag SKA äta! Igår var jag iväg och hade med mig lunchlåda å allt *duktig*
    7 timmar med djävluska smärtor fick jag genomlida innan jag tog mig hem. Tarmarna i kläm igen gissar jag då en halv flaska gaviscon inte hjälpte.

Men nej, de opererar inte det nu även om de kan.

Ska genomgå en sövd gastroskopi för att utesluta nåt med magsäcken å sen har jag mer kött på benen. Men inför varje måltid som nu är var sjätte timme ist för varannan som jag mår bäst av, ger mig enorm ångest. Ska det sluta med ambulansfärd?

Så jag vet inte, är 55 kilo värt det? Vad är det för liv att ha slutat skämmas för sig själv och må psykist bättre när allt handlar om att våga äta?
  • PruttPottan
    workmonday skrev 2012-04-28 21:28:01 följande:
    fyfan vad tråkigt att höra, fyfan!!!! men dom måste ju göra någonting?????
    Måste måste de inte, kunskapen är tyvärr väldigt dålig hos vissa läkare så det tas inte på allvar. För att inte tala på uskor och ssk på akuten. Antingen är de feta och sura eller så har de vänner som gjort open och då fått höra så mkt att de inte lyssnar på ens problem, typ..

Sista gången jag var inne då jag blev inlagd träffade jag 4 läkare. Först en på jourmottagningen som sa att jag var heeelt frisk men eftersom jag vägrade lämna hans rum och hans hot om polis och väktare inte bet skrev han en remiss till akuten. (enligt 1177 skulle det gå snabbare att få hjälp att gå den vägen)
    Första läkaren på akuten sa åt mig att jag varken skulle få dropp, bli inlagd eller få nåt smärtstillande eller nån antibiotika intravenöst.

Andra läkaren som kom efter jag fått ett stort maganfall konstaterade att jag behövde röntgen till sist och tredje ordinerade morfin, dropp, antibiotika intravenöst och inläggning.

Så jag undrar hur fan jag ska göra för att få hjälp. Är över ett år sen jag opades så sjukhuset som opade mig har skickat över mig till vårdcentralen som inte kan ett skit uppenbart.

Så, vad d emåste och inte vetta fan
  • PruttPottan
    Felidae skrev 2012-05-05 16:28:46 följande:
    Fast din dieteist kan mycket väl ha menat att du ska puréa all mat. Kostråden skiljer sig otroligt mycket från sjukhus till sjukhus... Gör som du vill, men var medveten om att du inte följer ditt landstings rekommendationer i så fall. Å andra sidan kan man ju tycka att anatomin bör se likadan ut hos patienter oberoende av i vilken landsända de bor.  ;)
    Hade den sett likadan ut hade alla fått samma komplikationer och besvär.
Svar på tråden Gastric Bypass (GBP)