Inlägg från: PruttPottan |Visa alla inlägg
  • PruttPottan

Gastric Bypass (GBP)

Maddisen80 skrev 2011-06-14 17:03:28 följande:
    Jag mår bättre men har ont i ryggen efter ryggmärgsprovet och höger ben de är biverkning som  kan hålla i sig nån vecka
    Det kan hålla i sig längre. För mig har det bägge gångerna varat i ca 2 månader, har fått sambon att slagga på soffan för minsta rörelse har gjort ont.

Hoppas dck du får det bättre =)
    Låt den som kan stava skriva - Låt oss andra tala.
  • PruttPottan
    Maddisen80 skrev 2011-06-16 13:42:33 följande:
    Hej ja jag har fortfarande ont i ryggen och benet efter ryggmärgsprovet
    Försök att vila och vänta ut det, det går över fast ibland långsamt :/  *kram*
  • PruttPottan
    J2010 skrev 2011-07-03 16:10:56 följande:
    Hur mycket har ni gått ner när ni flytit innan op? HUr många veckor?
    10 dagar = 8 kilo
  • PruttPottan
    LillemorR skrev 2011-07-16 20:14:18 följande:
    Tack för svaret Messeri.
    Jag har inte tänkt så mycket på denna op för min del förr men nu gör jag det... Det är inte lätt att sätta sig in i allt, det är mycket att läsa...det skulle ju vara grymt att vara smal ju...
    Tror du att det är lätt att göra detta för att bli smal är du fel ute. Det är en lång resa och du får inte en snygg kropp bara sådär.
    Hud hänger på ställen du inte trodde det kunde hänga och det gör en inte smal.
  • PruttPottan
    Memme81 skrev 2011-07-21 15:02:19 följande:
    Hej ni som är opererade!
    Vad använder ni för preventivmedel? Jag har hela tiden använt NUVARING då jag hört att vi inte tar upp tabletter lika som andra och har då inte velat ta p-piller, vill inte riskera att bli gravid.

Jag har nyligen fått barn igen och ska i augusti börja med preventivmedel igen, funderar på vad jag ska ha, vi ska inte ha fler barn nu. Två får räcka för oss:)
    Fast det där med att man inte tar upp lika mycket efter op är för mig en gåta, men vem vågar chansa med att bli gravid.

Jag har kopparspiral, utmärkt och enkelt och i mitt fall det enda som jag tål =)
  • PruttPottan
    L i n n skrev 2011-07-25 21:23:29 följande:
    Är det "farligt" att äta få gånger om dagen som opererad?
    Har innan ätit 5-6 mål om dagen men klarar mej på tre mål om dagen nu!
    Får kroppen allt den behöver (trots tillskott) med bara tre måltider?

Kontaktar man alltid kirurgen för nytt recept på alla vitaminer och sånt eller kan man gå till VC bara?
    Du går väl på dina återbesök där de kollar om du har brist osv?

Jag äter knappt ens 3 mål per dag och än lever jag.. Tycker en del är så hysteriska med att man måste äta så ofta hela tiden.

Sahlgrenska behåller sina patienter ett år sen flyttas man till VC och får recepten där =)
  • PruttPottan
    Sanda skrev 2011-07-26 10:45:49 följande:
    Linn: på Sahlgrenska hade de en dietist på plats som var specialinriktad på opade, du kan ju ringa sjukhuset och fråga!
    Sahlgrenska har tre dietister som är inriktade på gbp, och de är väldigt hjälpsamma med allt. De ändrade tablettform för mig utan att jag behövde prata med läkaren =)
  • PruttPottan
    mica83 skrev 2011-07-27 00:31:05 följande:
    Hej! Från man varit på vc o pratat med läkaren, hur lång tid tar d innan får veta om man blir godkänd eller inte?
    4 år? Beror ju på hus desperat man är. Tyvärr ingår GBP-operationer i vårdgarantin.
  • PruttPottan
    Felicia6 skrev 2011-07-28 15:24:37 följande:
    Vet inte riktigt vad du tycker är tyvärr i att man kan åberopa vårdgarantin? :)

Jag åberopade vårdgarantin då jag väntade på min gbp och fick byta sjukhus som opade mig ganska precis tre månader efter dom mottog min remiss från "mitt" sjukhus. Då hann dom dessutom ta in mig på bedömningssamtal i dom tre månaderna också så det gick snabbt och bra då jag väl fick veta att jag kunde åberopa vårdgarantin :)
    Tycker det är tyvärr då det finns annat som borde ingå istället i vårdgarantin.
  • PruttPottan

Har fått dubbla återbesök inför 6-månaders kollen. Magen mår inte bra.

Hur funkar det för er med vätska? Jag kan inte dricka vatten och den dryck jag hittat börjar magen strejka med också. Nån som haft samma?

Dessutom har jag lyckats få magkatarren allan så jag knappt kan röra mig trots Nexium. Vad göra?

Svar på tråden Gastric Bypass (GBP)