Inlägg från: högbergarna |Visa alla inlägg
  • högbergarna

Gastric Bypass (GBP)

littlemisstrouble skrev 2011-06-30 22:12:54 följande:
    vissa sjukhus har en gräns på 150 kilo eller inte över 60 i bmi. det är för att minska risken på operationen. du får ju ett antal kilon som du måste gå ner innan du opereras och det måste man ha gått ner för att operation ska bli av. så var det på sohiahemmet iaf.
    Här va det över 50 i BMI som dom itne sövde. Så jag har typ 30 kilo att gå ner på ett år då. Förutom flytet! Nja.. jag tror itne jag klarar det! Klarar jag att gå ner 30 på egen hand på ett år så klarar jag att gå ner allt känns det som. Å det har jag redan prövat sedan min ungdom! De där kilona man ska ner innan op är flytkilon för att svälta ner levern.
  • högbergarna

Apropå kateter så har jag haft det i samband med njursten. Det kändes inte alls när dom satte in den. Ändå misslyckades de tre gånger.Först glömde de kuffa o drog i den å då åkte den ju ut. Andra gången trodde dom de satt fel o tog dit en urin-doktor (hehe) o han sa att det här är ju rätt.. å så drog i han den o återigen hade dom inte kuffat så den åkte ut. Tredje gången gilt. Man sprutar in xylocaingel som bedövar o ska vänta en stund så det hinner verka så ska det itne kännas. Men mäns urinrör är ju längre så då ska man vänta längre stund samtidigt som man håller penis rakt upp.. inte så många som väntar så länga man ska gissar jag. Tror det är några minuter på män.. typ 5 har jag för mig. 5 eller 3 typ..

• högbergarna

Här sitter jag med svid i magen efter att ha slängt i mig lite mat i stress å undrar hur fasen det ska gå sen när jag är opererad?? Dels arbetar jag på akuten och vi har 30 minuters lunch de dagar vi KAN ta ut rast. Det är alltså 30 minuter totalt från man stämplar ut utanför personalrummet.
    Min man jobbar nästan alltid till supersent! Idag hade han kunnat jobba till klockan 20 om inte jag ringde för o kolla läget för att det va föräldramöte på dagis idag.. Matade yngsta på 8 månader o slängde barnen i badet o väntade på att mannen skulle komma hem. 30 minuter innan mötets början kom han o jag sprang ut från badrummet o lämnade resten åt honom, slängde på mig kläder o slängde i mig 8 gafflar mat. Ja jag räknade. Sen sprang jag.
    Jag har jobbat natt o därför sovit till klockan 16. Så har jag inget körkort så jag promenerar överallt jag ska ta mig vilket gör att det tar ju lite längre tid än att slänga sig i bilen o köra. Hur FASEN ska jag reda ut ett liv som opererar?? Jag bara undrar??!   

• högbergarna

Shit jag har GÅTT UPP tre kilo sedan jag var på kirurgmottagningen för bedömning!! Har verkligen tänkt på vad jag äter men har ändå gått upp!!?? Tror det är vätska för jag samlar mycket vätska. Ska på bedömning i Lund på måndag! Kommer dom neka mig op för att jag gått upp?? Jag lovar jag smäller inte i mig onyttigheter o jag äter små mängder o jag har motionerat. Blir orolig över denna viktökning för jag är kanske riktigt sjuk!?? Kanske har jag hjärtsvikt eftersom jag ökat så!?? Va på bedömningen i somras.
    Blir så jäkla irriterad!! Visst jag har inte ätit soppor (modifast) men det skulle jag inte än heller sa kirurgen.

• högbergarna
    Sanda skrev 2011-09-14 04:45:09 följande:
    Jag har oxå gått upp, men det är väl under flytperuoden man ska gå ner?

Trodde man kunde bli nekad OP om man gått upp.. ifall det anses oseriöst. I mitt fall är det vätska i kroppen. Jag känner det o ser det. smalbenen e helt tunga o jag har inga vrister.. Har problem med vätska i kroppen sedan graviditeten!! Det har blivit bättre för förut va jag full av vätska hela tiden. Nu kommer det å går. Men e ju inte kul om man står där o har gått upp 4-5 kilo plötsligt lixom!!
  • högbergarna
    Sanda skrev 2011-09-15 16:59:03 följande:
    Högbergarna: Om han sagt till dig att gå ner i vikt så kan jag förstå det. Jag har inte träffat någon kirurg än, ska på tisdag. Men min husläkare sa att leva som vanligt tills det var dags. Sen ska jag ju gå ner inför open, flyttiden så att säga

Nä dom har inte sagt något om det... Bara jag som funderar. Men meningen med flytet e ju att man ska svälta levern å gå ner snabbt. Bantar man innan så försvinner ju den effekten klart..
  • högbergarna

Tjohej! Har fått operationstid nu! 24:e oktober ska jag opereras i Kristianstad! Börjar mitt flyt idag! Ska ner 8.5 kilo minst till dess. Vi får se hur det går!!

• högbergarna
    Evfi80 skrev 2011-09-29 14:33:44 följande:
    Hur ställer sig läkarna för gbp operation att man vill ställa sig i kö för operation innan förlossningen? Någon som gjort op efter förlossning?

Min remiss skickades när jag var höggravid. Tror jag födde barn en vecka efter den gick iväg. Skall opereras nu den 24:e oktober och min dotter är nu 9 månader. Det tar ett tag innan man kommer så långt som till op.
  • högbergarna
    Evfi80 skrev 2011-09-30 17:56:29 följande:
    Högbergarna: min läkare skickade en ny remiss förra tis o nu i tis har jag fått tid för info o läkarbesök skulle ha gjort op i april men fick veta att jag va gravid va tvungen att avboka men då hade dom tagit bort mig från kön. Är du nervös för op o d som skall komma efter?

Oj vad snabbt du fick första besöket! :)
    Jag är faktiskt inte nervös nu.. Bara förväntansfull. Längtar!! :)

Har nu gått på flytande i 10 dagar. Blir så jäkla trött på dessa vågar. 6 dagar innan jag åkte till Lund (Aleris) så vägde jag mig på jobbet. Sen då i Lund vägde dom mig o DEN vågen visade 2 kilo mindre än den vågen på jobbet. Å nej jag hade då verkligen inte dragit ner på maten!! Sen nu då efter dessa flytdagar å jag väger mig återigen på jobbet så vet jag ju inte vilka siffror jag ska gå efter? Går jag efter Lund-vågen så har jag gått ner ca 4 kilo. Går jag efter samma våg på båda vikterna så har jag gått ner 6.5. Tror snarare på att det senare är det "rätta" för jag känner en rejäl skillnad på kroppen redan. Men jag måste ju gå efter det minsta för att vara säker på att jag verkligen går ner mitt! Suck alltså!!
  • högbergarna

nalle har ett blått ljus: Jag är allergisk mot järn per OS. Jag måste ta det intravenöst. Får svåra kramper bara några minuter efter att jag tagit EN tablett å sedan rinner det ur mig o jag tror jag ska dö så ont har jag. Tål inte järn. Det vet kirurgerna om men de anser det inte vara något problem utan jag ska bara hålla lite extrakoll på mitt järn o sjunker det mycket så får jag venofer istället. Å det vet jag att jag tål för det fick jag sist jag va gravid! :)

• högbergarna
    BinniBoo skrev 2011-10-02 18:43:01 följande:
    Hahaha jag har ju en kock till pojkvän och han bjöd ut mig till restaurangen han jobbar på förra veckan och där hade dom en oxfilé m pommes och bea i barnportion. Perfekt så slipper man slänga så mycket :)

Jag ska försöka dricka mer.. vet att jag måste dricka mer. Samma är jag dålig på att tugga och äta långsamt då jag stressätit i hela mitt liv men jag jobbar på det :)

Vilken föredömlig restaurang!! Fler borde satsa på sådant i barnportioner å då menar jag inte bara för de opererade utan för just barnen! Varför ska de vara förpassade till typ köttfärssås, hamburgare, korv eller köttbullar!

Nu har jag 21 dagar kvar till op. Har flytit i snart 2 veckor redan. Började tidigare på eget bevåg då jag va skitnervös att itne gå ner allt! Har beroende på våg gått ner (i fredags) 4.6-6.6 kilo. Vägde mig på kirurgmottagningen innan jag åkte till Lund för gruppmötet o sen när dom vägde mig i Lund så vägde jag 2 kilo mindre där. I fredags vägde jag mig på kirurgvågen igen å jämfört med de båda resultaten är det 6.6 kilo. Annars 4.6. Knepigt att veta då hur mycket det egentligen är. Å det får jag aldrig veta för tillbaka till vågen i Lund kommer jag aldrig! ;)
    Går på Modifast å sedan i fredags då så bara rinner det ur mig!! Kan inte fisa för ja då kommer det annat istället. INTE roligt!! Det knorrar o bullrar i magen. Känner mig så fruktansvärt trött!! Å ont i baken! Haha! Är det någon mer som reagerat så här på Modifasten?  
  • högbergarna
    Lilla Liljan skrev 2011-10-07 21:42:07 följande:
    Hej!

Jag har gått igenom alla steg inför en operation och väntar nu bara på sista godkännandet och operationsdatum. MEN - jag vägde mig nyss, för första gången sen jag först träffade kirurgen, det var flera månader sen. Jag har alltså gått upp 8 kg på bara några månader (har varit deprimerad under den tiden om man ska "skylla" på nåt..).

Kan dom neka mig operation pga att jag gått upp så mycket i vikt? Huvudsaken är väl att jag lyckas gå ner under flytperioden, eller? Ska verkligen göra allt jag kan för att gå ner dessa kilon innan nästa möte med kirurgen, annars kommer jag nog känna mig rätt misslyckad!

Jag själv gick upp 5 kilo mellan kirurgens godkännande o remissen skickades vidare tills det va möte i Lund för godkännande där.. Det tog hela sommaren o fram till den 19:e september att gå upp de kilona men ändå. Det va ingen som sa något utan de tog den vikten jag vägde den dagen jag va i Lund å nu så är det snart dags för op.
  • högbergarna

Jag väger mig bara en gång i veckan! Det kan variera från dag till dag så det blir missvisande.

Nu är jag inne på andra veckan som opererad. Första veckan gick jag ner 3.6 kilo. Börjar längta tills jag ska ställa mig på vågen igen! Haha! Jag som alltid hatat vågen!! Men men.. det e ajja bajja förutom på måndagar!  

• högbergarna
    MizzPiggy skrev 2011-11-02 10:55:06 följande:
    Högbergarna: jo jag vet men behövde lite uppmuntran efter att ha känt mig så misslyckad efter första invägningen.
    Så även om jag går efter den högsta vikt siffran så är de ju 0,5kg ner från igår, och det är ju bra,
    Jätte bra jobbat att gå ner 3,6 på en vecka!
    Har undrat hur du Mått när det vart tyst i etern. Kram

Å jag sklrev i din gästbok.. Kanske det försvann?? Ska kolla. Allt är bara bra! Idag blev jag av med agrafferna. OCH så provade jag gulaschsoppa med små köttbitar o det gick bara bra! :)
  • högbergarna

Jag fick 4 veckors sjukskrivning totalt.. Har lite mer än 2 veckor kvar. Mår prima! MEN det är en rejäl omställning så trots att jag bara jobbar 50% så lär jag utnyttja all tid jag får! ;) Det kommer nog behövas. Spännande sen att få prova på puréer å se hur man klarar av det. Flytet flyter på sas.
    Skrev i förrgår men såg inte mitt inlägg i din gb nu. Hmm.. Nåja jag skrev att allt va väl! :) Å lite till som jag inte kommer ihåg.

• högbergarna
    MizzPiggy skrev 2011-11-03 22:00:17 följande:
    Jaha okej! Jag hoppas på 6 veckor sjukskrivning, 4 först och sen två till. Mitt jobb innebär många tunga moment, mark tjänstgöring, samt risk för slag och sparkar och då kan jag känna att de vore bra att vara 110 % alert och fysiskt kapabel när jag återvänder. Plus att annars om jag får fyra veckor så jag tbx precis före jul på jobbet och det är ingen praktisk höjdare :S
    Vad jobbar du med? Jag jobbar ju på akuten så det är ju lyft å så från ambulans över till brits. Men det tyngsta är nog att gipsa ett ben! ;) Då får man hålla länge o ett ben är tungt. Det är massa massa spring men det e ju ingen fara. Allra värst e det faktum att det är just akuten.. finns inte alltid tid att ta ut rast å så. Ja så det ska bli jäkligt spännande att se om jag får ihop dagen! I februari börjar jag jobba 100% igen å då måste jag vara i bra form o kommit igång helt med ätandet å fått rutin på mitt nya liv! Då börjar min bebis dagis! :)
  • högbergarna
    MizzPiggy skrev 2011-11-03 23:47:48 följande:
    Jag jobbar på en sär skola / korttids boende för funktions hindrade barn och ungdomar. Ush kan tänka mig att de måste à tungt att gipsa! Minns när jag fick under armen gipsad , då satt en pojk jämte mig , på kanske 12 som skulle få hela benet gipsat...
    Så när är du tillbaka på jobbet då om två veckor ? Då är du tillbaka när de är dax för min op ;) kram

Ja jag börjar om två veckor igen. Fast jag har ingen koll på hur jag jobbar.. Ligger inte så långt fram i planeringen. Jobbar inte många pass innan det är december o föräldraledigt.. Tror det är bara tre pass eller något sådant...
    Blir ju inte så mycket på 50%. Lagom när man har bebis hemma plus 3-åring. Jag har inte varit helt ledig sedan mitten på maj så det e dags att vara lite föräldraledig nu på heltid tänkte jag. :) Satsar sedan på en enormt lång semester nästa år! ;) Kan jag fantisera om.
    Snart är det dags för dig! :) kram
  • högbergarna

Vitamin. Öppet? Varför öppet? Den tredje o sista kirurgen har ju lärt sig titthål.. Nåja.. lycka till på måndag!

Svar på tråden Gastric Bypass (GBP)