Inlägg från: högbergarna |Visa alla inlägg
  • högbergarna

Gastric Bypass (GBP)

Hejsan hejsan! Nu har jag äntligen fått en kallelse till kirurgen!! Den 29:e juni ska jag dit. Invägning och provtagning gissar jag. Sen e det väntan på op då. Om man åberopar vårdgarantin. ur lång tid tar det då innan man är på op-bordet?

• högbergarna
    MizzPiggy skrev 2011-05-23 15:01:22 följande:
    högbergarna: grattis till kallelsen!
    vårggarantin = 90 dgr, vilket landsting tillhör du?
    är du rökare?
    Tillhör landstinget Kronoberg o nej jag är inte rökare sedan mer än ett år tillbaka.. Å då tog jag en cigg per dag.
  • högbergarna
    MizzPiggy skrev 2011-05-23 16:13:13 följande:
    Okej! Ja hör ju oxå till Kronoberg!, vilket sjukhus hör du till? Växjö? Ljungby ?
    Grattis till ditt rökstopp, att du hållt de så läge oxå ! Som rökare så sätts man inte ens upp på vänte listan förren man vart rökfri två månader , något en annan får brottas med :S
    Jag skulle bli gravid så jag slutade helt innan. Hade slutat med sonen innan oxå men när han var 3 månader började jag ta en om dagen. Nu är sista bebisen 5 månader o än har jag inte börjat röka igen. Tycker nuförtiden att det luktar riktigt riktigt illa. Förut tyckte jag det doftade!
    Tillhör Ljungby för jag bor i Ryssby. Kommer träffa självaste chefen för mottagningen. Han är trevlig så jag hoppas det går bra!
  • högbergarna
    MizzPiggy skrev 2011-05-23 16:53:37 följande:
    Agas okej! Jag var oxå på Ljungby och träffade Sara johansson ... Tyckte väl hon var lite dryg o snorkig!
    Ja hon kan uppfattas som det. Men hon är väldigt bra att jobba med tycker jag!
  • högbergarna
    MizzPiggy skrev 2011-05-23 22:02:24 följande:
    Jobbar du där?? Som sjuksköterska då eller? Kändes som om hon ville skrämma mig till lydnad(enligt alla regler) ! Och tacksamhet, men så lätt sätter man sig inte på mig ;)
    Jag arbetar som akuten som undersköterska. Hon menade nog inte så.. men jag tror dig såklart helt fullt att det verkade så!
  • högbergarna
    MizzPiggy skrev 2011-05-23 22:32:28 följande:
    Måste va häftigt o krävande o jobba på
    Akuten !? Skulle jag oxå vilja ( är utbildad uska, ) men tror inte jag vågar de, har bara jobbat innom kommunal vård(funktions hindrade barn och ungdommar
    Mest)
    Ja det är det! Båda krävande och häftigt. Å roligt som tusan!!! Som USK får man göra i stort sett samma som SSK på akuten. Förutom ge medicin o sätta nålar. Superkul. Chefen är dessutom underbar! Jag har tidigare arbetat 10 år inom rättspsyk uppåt landet men när jag flyttade ner och efter föräldraledigheten med första barnet så kom ett grav.vik upp på medicinmottagningen. Så jag började där och sedan blev det akuten OCH medicinmottagningen. Jobbar normalt 50% på båda dvs varannan vecka akut varannan medicin. Men nu är jag föräldraledig 50% så jag jobbar bara 50% akut. Har en bebis på snart 5 månader nämligen.
    För övrigt tycker jag det är skitkul att jobba med funktionshindrade barn och ungdomar. Har bara gjort det korta perioder "i min ungdom" Haha!
  • högbergarna
    MizzPiggy skrev 2011-05-25 09:55:44 följande:
    J2010: härligt med vänner som peppar så !
    ah okej! lyckost dig som har fått en tid redan, kanske jag med skulle haft om de inte var för dom absurt långa rök uppehålls reglerna ... ( man sätts inte upppå väntelistan förren man vart rökfri två månader)
    jag hoppas kunna få en återbudstid i augusti, men de e med maximal tur, annars räknar dom med att kunna ge mig en tid sep/oktober.
    hälsa din kompis att vi hejjar på henne här!  JAG tror hon fixar de! o du stöttar henne:)
    Hur går det med rökslutandet?? Jag hoppas det går bra! Du har ett fint mål i sikte med det hela iallafall! Å jag hoppas du har turen och får en tidigare tid!!!!
  • högbergarna
    MizzPiggy skrev 2011-05-25 16:33:22 följande:
    Hur e de med snusning? Inför op får man snusa?
    Njae det är ju nikotin i det med. Fast jag vet inte om det är lika lång tid innan som man måste vara snusfri. När det gäller provtagning vet jag att gällande både snusning OCH rökning ska patienten inte ha tagit något på minst en timma innan prov tas. Å det gäller bara ett enkelt stick i armen.
  • högbergarna
    Nojnen skrev 2011-05-26 05:58:24 följande:
    B12 går på högkostnadakortet, men inte järntabletterna (inte Niferex, som jag tar).
    Tur det! Ma kan dö av B12-brist.
    Fy ja detta tablettandet gör mig nervös! Jag klarar knappt av att komma ihåg att äta varje tablett av en penicillinkur! Hur ska detta gå?! Dessutom tål jag inte järntabletter så det får bli venofer då. Å det blir jag supertrött av. Fast det får anses vara värt det för att få gå ner i vikt! Tuggtabletter har jag aldrig klarat av att ta! Finns det ingen T motsvarighet till det? Kalciumtabletter borde väl finnas? Får slå i FASS tror jag minsann. Hua rädd att om jag tar upp sådant med kirurgen så nekar han op! Har dessutom en grej som jag MÅSTE säga men som kan göra dom lite skrajja att operera. Har en tendens att blöda lite extra. Det är ärftligt men inget som har gått att diagnostisera för vi matchar inte de diagnoser som finns idag. Ger oss blåmärken lättare och djupare samt just en benägenhet att blöda bara lite lite extra. Dom har märkt av det när jag fött barn. Det som normalt inte kräver stygn kräver jag stygn för. Å när sonen opererades sa kirurgen att operationen gick galant MEN att han blödde lite extra. Det va så jag fick reda på att även pojkar hade det. Trodde det va bara tjejer i våran familj som har så... Måste ju berätta så dom är beredda... Det forstar inte å så. Ahh det går nog bra. Moder min klarade ju en livmoderop... Hmm..
  • högbergarna
    ullis83 skrev 2011-05-26 18:54:48 följande:
    Jo, jag dog faktiskt nästan av B-12 brist..hade 51 i hb som lägst..

Jag får betolvex i spruta och jag vet inte hur det är precis nu, men när jag började med sprutorna ingick dessa inte i högkostnadsskyddet, det gör dock tabletterna
    Jag fick venofer sist jag var gravid och det ingår i högkostnadsskyddet. Tur det för en kur kostar 900 spänn!
Svar på tråden Gastric Bypass (GBP)