Inlägg från: högbergarna |Visa alla inlägg
  • högbergarna

Gastric Bypass (GBP)

Jahopp.. har inte ens varit på mötet med kirurgen än men jag vet redan att min op är planerad till efter jul. Så jag gissar att jag flyter över jul då.. Inte för att det gör mig något för julmat e inte så särskilt gott... förutom varmrökt lax! Känns skönt att "veta" mer när det sker iallafall. Var rädd att jag skulle få vänta i ett år eller mer. Fast iofs blir det ett år från remissen skickades. Gör mig ingenting. Då hinner dottern lära sig gå förhoppningsvis så det blir mindre bärande o så. Jag vet inte men hur är det med bärande efter operation??

• högbergarna
    MizzPiggy skrev 2011-05-29 00:19:05 följande:
    Högbergarna: till efter jul?? De va länge, du kan inte tänka dig att opas på annat sjukhus då? Vårdgarantin o så menar jag?.
    Nä det vill jag inte... Men mötet hos kirurgen är inte förrän i slutet på juni ju.. Jag kan vänta tills då. Känns inte som så lång tid faktiskt. Hade varit annat om det var ett år från nu.. eller 2 år!!! Då hade jag åberopat vårdgarantin. Men blir det efter jul så känns det helt ok att vänta tills dess. Jobbigt med återbesök om man ska behöva åka långt iväg för dom med. Har inget körkort så jag är ben och bussburen och med två småbarn i släptåg då så blir det lite mycket. Enklare att bara ta sig in till stan i så fall.
  • högbergarna
    Maddisen80 skrev 2011-05-29 10:34:19 följande:
    Hej så du ska opereras till jul där ser man ,vart skulle du opereras jag ska opereras i ersta,ska på första möte i augusti eller september
    Jag ska opereras i Ljungby.
  • högbergarna
    Maddisen80 skrev 2011-06-24 11:19:51 följande:
    Hej jag bor ju i Landskrona och jag har fått en tid på ersta 25 juli sa min sambo, jag ska bara dit på samtal och ta proverm jag kolllade om de gick tåg från landskrona-ersta men de gjorde de inte ,de gick bara till stockholm hur långt är de från stockholms station och vilken buss/tunnelbana ska man ta, måste man boka hotell eller kan man beställa biljett så man åker hem samma dag?
    Jag brukade gå från centralstationen till Ersta när jag pluggade där. Fast hittar man inte så är det inte så lätt. Om du vill ha en liten mysig promenad kan du ta T-banan två stationer till Slussen och sedan gå resten upp till söder. Är en underbar utsikt! Är inte långt att gå den biten heller så...
  • högbergarna
    MrC skrev 2011-06-28 10:42:13 följande:
    Jag hade ett annat ärende i krokarna igår och fick tips om att ta buss 59 från Centralen/Sergels Torg. Den kör förbi Slussen och sen runt Ersta och vidare mot Norra Hammarbyhamnen. Det står 59 Norra Hammarbyhamnen på bussen.

59'an utgår från Sergelstorg, samma sida som Åhlens ligger på, men längre upp närmare själv fontänen.
    Sen svänger den direkt höger och vänster ner på Mäster Samuelsgata och vänster igen på Vasagatan. Det finns hållplats precis utanför centralstationen. Hur smidigt som helst! Säg bara till chauffören att du ska till Ersta.
    Tack men jag ska inte dit! Dessutom hittar jag. :) Har ju bott där. Föredrar att gå om jag har tiden med mig! Fast den bussen stannar bra vid Därmed Pasta o dom har suuupergod Carbonara. ;)

Imorgon ska jag träffa kirurgen. Blir provtagning, vägning o så får jag väl se om jag blir godkänd för operation. Nervöst!! Är sååå nervös att jag ska väga för mycket!! Dom söver ingen över 150 kilo. Hur blir det då om jag väger typ 152? Måste jag gå ner INNAN dom ställer mig i kön eller räcker det med flytet?
  • högbergarna

Nu är jag hemkommen! SEG!! Har ju jobbat natt och det var ingen vila direkt. Blodtrycket vid läkarbesöket blev lite högt med sina 130/90 men det är acceptabelt. Inte konstigt heller med tanke på nattarbetet.

Dom söver ingen med ett BMI över 50 va det visst. Å jag hade BMI på bra mycket mer än det. Åh herre GUUD! JAg har gått upp 10 kilo EFTER senaste graviditeten. Jag som rör mig mer å så.. Nåja. Två val. Opereras i skåne någonstans, hette något på A typ ALians eller ngt sådant, eller banta ner mig 30 kilo innan flyt innan op. Magkänsla säger op i skåne. Jag tror inte jag lyckas gå ner 30 kilo inom ett år. Väljer jag skåne opereras jag dessutom snabbare. Vad tycker ni??

• högbergarna
    Gruffalo skrev 2011-06-29 12:50:03 följande:

Hmm, kolla med sös (Södersjukhuset). Jag hade BMI över 50 och opades där för tre veckor sedan. Jag tror även dom har en gräns men det är i alla fall över 50. Sös har även kort väntetid och jag har bara gott att säga om dom!

Säg till om du vill ha numret till deras kirurgmottagning!

JAg vet inte om mitt sjukhus samarbetar med SÖS. Tror det bara är detta på A som gäller. Hade ju varit trevligt med ett kärt besök i gamla hemstaden annars..
  • högbergarna
    J2010 skrev 2011-06-29 14:55:37 följande:
    Det är inte Aleris i Kristianstad du tänker på ???
    Jo det va nog det. En annan person upplyste mig om det. JAg kom inte ihåg vad det hette mer än att det var på A. Har pratat med min make nu o vi kör! Kommer ringa imorgon till kirurgen o säga att "skicka remissen till Aleris.. här ska det skäras i magen!"
  • högbergarna
    SilverEmma skrev 2011-06-29 20:07:13 följande:
    Om det är lång kötid där så rekommenderar jag Carlanderska i GBG. Korta köer och otroligt trevlig personal.

Tack men dit är det nog ännu längre!

Är bara 6 månades väntetid så det kan jag vänta! :)

• högbergarna

När jag träffade kirurgen igår så sa han att man går bara ner en viss procent så det flesta som opereras brukar stanna på ett BMI på 25-27 vilket fortfarande är övervikt. Han sa att jag nog kommer väga 80 kilo o stanna där. Men att vissa tränar som galningar och så för att gå ner o bli "en pinne i vinden" som han sa.. Å själv e han mager som en skrika!! ;) Han är dansk så därav hans val att säga pinne i vinden tror jag!

Nåja 80 kilo... Shit jag gick nog i 8:an i högstadiet sist jag vägde det. 99 kilo vägde jag i slutet på 9:an. Då kom jag i ett par vanliga levi´s.

Svar på tråden Gastric Bypass (GBP)