Inlägg från: högbergarna |Visa alla inlägg
  • högbergarna

Gastric Bypass (GBP)

Hej hej!
    Första gången jag skriver i nya tråden o så va det länge sedan jag skrev i förra.
    Remissen är skickad i december och jag ska bli kallad på samtal i April/Maj skrev dom. Sen sa kirurgchefen att det e ett års väntetid men att jag ska åbereopa vårdgarantin så blir det inom 3 månader.. Men blir det inte op på ett annat sjukhus då`? Å hur åberopar man vårdgarantin? Säger man det bara eller ska man skriva någonstans??

• högbergarna
    MizzPiggy skrev 2011-05-10 11:51:46 följande:
    Jag blev GODKÄND!!!
    Men de va en jävla dryg läkare!
    Påstod att om levern inte krympt tillräckligt så stänger dom en igen så
    Man får banta mer, kanske sant men sjukt.
    Sen påstod hon att man måste sluta röka två månader innan!, alla andra jag hört har fått besked att de måste sluta 2-4 veckor innan.
    Jag kommer ändå inte opas på Ljungby för dom har ett års väntetid, så jag hamnar någon annanstans, vill ju till Danderyd för de e mina hem trakter samt dom har kortast väntetid. Vart ringer jah nu då för o säga att jag vill ta återbuds tider o e villig o åka till andra sjukhus? Kan man ringa Danderyd o höra om dom har betalningsförbindelse med Ljungby?
    Gratulerar till att du blev godkänd! Vem hade du som läkare? Jag ska oxå träffa dom i Ljungby nämligen.
    Det är nog bra att sluta röka tidigare! Det tar ju ett bra tag för kroppen att återhämta sig!! Å man läker mycket mycket bättre utan rökning!!
    Att dom sa sådär att dom inte opererar om levern är för stor är kanske för att de haft flera fall just nu som inte flytit alls men sagt att dom gjort o sen när dom öppnat upp på op så har dom fått stänga igen utan operation.. det är ju trist!
  • högbergarna
    MizzPiggy skrev 2011-05-10 18:26:35 följande:
    Högbergarna: Sara johansson hade jag.
    Klart jag vet att man läker bättre o de e bättre om man slutar tidigare, men alla vill kanske inte sluta röka innerst inne o va gör de då om jag väntar tills jag absolut måste??
    O de där om att de skulle vart si o så med eventuella människor som
    Inte skött sin diet det vet du inget om så
    Så spekulationer som argument biter inte på
    Mig. Klart som fan att jag kommer göra mitt bästa , tycker bara inte att man som läkare ska dra till med den attityden som hon gjorde. ( läst mellan raderna) " typ du ska va tacksam att du får hjälp alls så jävlar om du gör ett felsteg" ( sagt av doktorn mellan raderna så att säga)
    Öhh jag arbetar ju där så jag vet väl!
  • högbergarna
    Maddisen80 skrev 2011-05-10 19:50:41 följande:
    Hej ja du kan ringa danderyd och höra om de har betalningsförbindelse med ljungby ,grattis att du blev godkänd de är ju jättebra. Men konstigt att dem stänger igen om  inte  levern har krympt de har jag aldrig hört talas om.
    Hände här i Ljungby två gånger i förra veckan.. Två som sa att dom flytit men bevisligen inte när de sen kom in i buken..
  • högbergarna
    MrC skrev 2011-05-11 08:25:11 följande:
    21/4 var jag på läkarbesök (infon var 2 veckor före) och läkaren (Ersta sjukhus i Stockholm) godkände mig direkt under besöket. Han sa att kötiden var ca 3 månader, men pga av den tiden skulle vara under semestertiden så kanske jag skulle få vänta 4 månader. Det är okay, jag har ändå väntat ca 1 år redan. Men han satte också upp mig på "stand-by-listan", om någon skulle hoppa av. Jag bor inte så långt från Ersta och gör ändå inget viktigt just nu... Nu har det alltså gått nästan 3 veckor sedan jag blev godkänd, men jag har ännu inte fått någon bokad tid. Ska man tolka detta som att jag inte kommer att få en fast bokad tid utan att de räknar kallt med att en avbokad tid ska dyka upp till mig?

Jag har börjat förbereda mig lite och köpte ett paket Modifast vanilj för 2 dagar sedan. Bara för att testa så käkade igår Modifast till frukost och lunch... och jag blev helt matt och slut i knoppen efter bara en halv dag!
    Men jag ger inte upp! Beställde en laddning Modifast på nätet (kostar 104 kr på nätet mot 145 kr på Apoteket) och hoppas få hem det idag eller imorgon. Planen är att köra Modifast med start från 6'e juni ungefär.

Alltså, Modifast vanilj var okay. Varken gott eller dåligt. Jag blandade med 2 dl kallt vatten och 3-4 stora isbitar i en iskross. Helt okay! Vilken Modifast är er favorit?Hur kan man se det?
    Ursäkta jag har sovit. Arbetade i natt.. Jo man kan se att man inte flytit när man går in i buken. Dels är ju levern inte mindre.. dels är fettet kring organen kvar. Det är första anledningen till varför man flyter. Att fettet kring organen ska bort så det är "renare" i buken och därmed enklare att operera. Nu är jag ingen kirurg tack och lov men som sagt jag arbetar med kirurger eftersom jag arbetar på akuten.
    Jag menar INTE att döma någon med den information jag skrev. Jag skrev bara fakta! Jag väntar oxå på operation och tycker det är tragiskt när man fått en tid men inte gör som man ska och därmed tar upp tid för någon annan som faktiskt är seriös!
  • högbergarna
    MizzPiggy skrev 2011-05-12 12:52:59 följande:
    Ah men suck! Tanten har inte ringt upp än, men ska fråga henne om de då om jag kommer ihåg . Jag frågad om dom hade nått sammarbetr med Sthlm men de hade dom inte sa hon... Dom MÅSTE ju skicka mig någonstans där dom
    Kan hålla VG!
    Jag har en vän som opererades i mars o hon fick vänta ca 3 månader på op.. Hon åberopade vårdgarantin såklart. Hon opererades ngnstans där staden började på K.. Kommer ej ihåg. Hon är från Ljungby iallafall. Någonstans måste dom väl kunna hålla vårdgarantin tycker man! Hmm jag som fick höra att de låg bra till nu eftersom de opererar folk från skåne i Ljungby!
  • högbergarna
    MizzPiggy skrev 2011-05-12 15:29:06 följande:
    Högbergarna; Kristianstad ? Kalmar?
    Det va inte Kalmar.. det va ett längre ortsnamn... Måste kolla.. kommer inte ihåg.
    Kristianstad va det.. Blev tvungen att kolla ett mail jag fick av henne.
  • högbergarna
    Tinzi skrev 2011-05-13 13:57:16 följande:
    Hej hopp! Här står det nästan still  vikt, rasad eju nästan 40 kg på några månader, nu rör det sig inte neråt alls sen 5 veckor. Är kroppen i vilofas/chock kanske? borde komma i gång med träning så fort jag hinner inser jag ju. kanske är därför :)

Sen undrar jag om någon mött problem vid bukplastik? samt om NÅN fått godkänt för bröstlyft? för här hänger det som aldirg förr, och det är så svårt att hålla sig ren/fräsch...får börja spara pengar till lyft, för får nog problem snart...
    Fy ja det är det jag är nervös för. Som om det vore bättre att vara fet lixom! Haha! Här lär det hänga o slänga men jag tror inte dom fixar brösten åt en. Tyvärr! Vad kan sådant kosta tro? Om man gör det privat alltså.. Jag har ingen aning!
  • högbergarna
    ullis83 skrev 2011-05-16 07:38:30 följande:
    min kirurg sa att man kan jobba efter några dagar, sjukskrivningen är för att man ska lära sig äta riktigt
    Shit jag jobbar på akuten. Jag tror jag behöver mer sjukskrivning än så!! Måste vara helt inne i det där med ätandet innan jag kommer tillbaka.
  • högbergarna
    Mli79 skrev 2011-05-16 15:34:56 följande:

Nu har jag gjort kroppsmätningen, impedansmätningen. Förra gången var dagen innan OP (1 juni 2010) och då var värdena BMI 43 vikt 128kg varav 50% kroppsfett 50% fettfri massa. Nu var det lite annorlunda, BMI 27, 81 kg fett 32% och fettfri massa 68%. Min fettfördelning över kroppen var idealisk för en kvinna, och jag hade bara tappat 8 kg muskelmassa vilket tydligen var helt exeptionellt bra. Jag behöver inte bry mig om att jaga rätt BMI, det finns inga hälsovinster genom att jaga de sista 6 kilona, jag skulle vara mkt nöjd med mitt resultat   Fick också veta mycket intressanta värden angående min förbränning. Min basala förbränning, dvs vad kroppen förbränner om jag skulle ligga helt stilla en dag, är 1700 kcal. Vill jag stå stilla i vikt är det alltså det absolut minsta jag ska äta per dygn. Känns så skönt att vara "normal-förklarad"

Så härmed förklarar jag viktkampen över.
    Härligt! Gratulerar!! :) Så skönt!!
Svar på tråden Gastric Bypass (GBP)