Inlägg från: SilverEmma |Visa alla inlägg
  • SilverEmma

Gastric Bypass (GBP)

Ådi skrev 2011-05-04 11:28:35 följande:
    Aha! Då förstår jag! Då är det bara att invänta "order" .

Jag tar nog en traditionsenlig kur ändå. Början av varje sommar brukar innebära bantning för mig, och många andra gissar jag. Men det trots bantningskur kommer jag ändå aldrig ner till målvikt, så det lär bli till att ligga i vassen och glo i år igen..

Ha det gott!
    Var ska du opas någonstans?

Jag opades på Carlanderska för en vecka sedan och de har inga krav på antal kilon man ska gå ner. Utan har man ett BMI mellan 35-40 så flyter man i två veckor innan op, mellan 40-45 i tre veckor osv...
    Då var man fru då!
  • SilverEmma

Jag smakade en tesked potatismos när jag satt och matade ungarna en dag. Vissa sjukhus ger t om sitt godkännande för en god middag några dagar före op om man gått ner de kg man ska, så jag tror faktiskt inte världen går under. Men man ska givetvis kolla med sjukhuset innan man äter en hel middag.

• SilverEmma

Akrina, ring runt bland olika sjukhus och kolla om de har möjlighet att ta emot dig istället och vad väntetiden är.

• SilverEmma

Jag skickade in en egenremiss till Landskrona i januari, skickade in en hälsodeklaration till Carlanderska i februari (efter att jag kontaktat dem och fått en hemskickad) och opererades den 26:e april.

Tyvärr så tar Carlanderska inte emot remisser från Landskrona mer, det stoppades 1:a maj. Men från övriga landet tror jag är ok! De har ganska korta väntetider iallafall.

• SilverEmma

Det är det enda jag inte är nöjd med på Carlanderska. Jag blev lovad stygn pga min nickelallergi, men likt förbannat hade jag agraffer när jag vaknade. Men idag plockades de bort och såren är jättefina. Lite rött där agrafferna suttit bara.

• SilverEmma

Anli00 - Jag vet precis hur du känner dig. När remissen väl var skickad så var det precis som att hela livet stod på paus och man bara väntade på den där förbannade operationen! Jag var inte ens härinne och läste i perioder för jag blev bara bitter och avundsjuk på alla andra som kommit mycket längre än mig.

Mitt tips är att börja redan nu! Börja gå ut på promenad ett par gånger i veckan. Läs på så mycket du bara kan om operationen och den kost du tvingas till sen och inför den så smått hemma. Smyg in bra och sunda vanor så har du ett stort försprång tills det är dags!

När och var ska du opas?

• SilverEmma

Tant grön - Vad är det du är rädd för? Eventuella komplikationer? Tänk isåfall på vilka "komplikationer" du kan få av att vara överviktig. Vilka sjukdomar du riskerar att få. Den risken är betydligt högre än att drabbas av komplikationer av en GBP.

Det är sunt att tveka lite, att ta reda på vad som KAN hända om man har riktig otur. Man måste vara medveten om att det inte går bra för alla. Men tänk också på hur otroligt många fler som det faktiskt går BRA för! Hur många som fått livet tillbaka och får en helt annan livskvalitet! Hoppa inte av tåget nu! Gå på din bedömning och prata med dem ordentligt innan du fattar ditt beslut! Tänk om du ångrar dig om ett halvår och måste börja om från början igen?

Svar på tråden Gastric Bypass (GBP)