Inlägg från: SilverEmma |Visa alla inlägg
  • SilverEmma

Gastric Bypass (GBP)

Little Ms Chatterbox skrev 2011-09-19 08:45:23 följande:
    Silver Emma Med is!?! Jag trodde och upplever att det är värre ju kallare vattnet är. Fast jag har inte testat riktigt, riktigt kallt vatten förstås. Brukar inte gilla iskallt vatten men det kanske är dags att tänka om även med det.

Om vattnet är kallt eller rumstempererat så kan jag bara dricka små klunkar i taget och ett litet glas (typ 2 dl) tar minst 20 minuter att dricka upp. Om jag tar isbitar i så dricker jag en halvliter på ca 10 minuter, och knaprar sedan i mig isbitarna.

Alla har det som sagt inte lättare med iskallt vatten, men ganska många har jag märkt. Kan vara värt att testa iallafall.   
    Fanny och Elliot...mina tjejer! <3
  • SilverEmma
    Little Ms Chatterbox skrev 2011-09-20 07:49:43 följande:
    Kan du dricka så där klunk,klunk,klunk eller måste du ta en sipp i taget även om det är många sippar efter varandra?
    Hoppas du förstår hur jag menar
    Det är så mycket enklare om man bara kan gå till kranen tappa upp ett glas och sätta i sig istället för att hämta ett glass med vatten och sätta sig med som om det är en kopp kaffe. Jag är inte den typen, jag dricker inte kaffe så att sitta sig och ägna sig åt att dricka lite då och då känns så.... omständligt och då glömmer jag av att göra det helt och hållet.
    Sen är jag så trött på att dricka, det gör jag ju hela tiden eftersom jag fortfarande har flytande kost. Får hoppas jag blir bättre på att dricka sen när jag får gå över till puré och fast föda.

Jag kan ta fyra, fem normalstora klunkar och sen väntar jag några sekunder, sen kan jag klunka igen.
  • SilverEmma

Rastlösa Lina - När du fått sin remissbekräftelse så kan du ringa runt till sjukhus i Sverige som har samarbete med ditt landsting och fråga om de har möjlighet att ta emot dig och hur långa köer de har. När du bestämt dig för ett sjukhus så får du en hälsodeklaration därifrån (antar att det är ungefär likadant överallt) som du fyller i och skickar tillbaka. När du sen får tid så ringer du ditt landsting och ber om att din remiss flyttas till det sjukhus du valt och att en betalningsförbindelse skickas dit. Det fria vårdvalet innebär att du har rätt att välja var du vill bli opad. (under förutsättning att de har samarbete med ditt landsting)

Jag gjorde själv såhär tidigare i år (remissen var först hos Landskrona och jag opades i GBG) och gick från remiss till operation på fyra månader.

Lycka till!

• SilverEmma

Jag vet inte om man får ett meddelande eller om du helt enkelt bara plötsligt kan läsa i loggen. Kommer faktiskt inte ihåg... Men det brukar gå ganska snabbt iallafall, det är ett stort gäng med Admins så det är nästan alltid någon som ser din ansökan.

• SilverEmma
    Astra88 skrev 2011-11-14 23:44:46 följande:
    ni som opererat er i ett annat län hur lång tid har det tagit att få betalningsförbindelsen godkännd när allt annat är klart? :)

Jag tillhör skåne men opades i GBG. Fick op-tid i slutet av mars och ringde då Landskrona och bad om att de skulle skicka betalningsförbindelsen till Carlanderska. När jag var på inskrivning 12:e april så var det klart.
  • SilverEmma

Lovely storm - Jag vet att aleris har en hemsida, det står nog där. Det ligger iallafall mellan 95 - 120 000 runtom i landet om man betalar det själv.

• SilverEmma
    Vispan skrev 2011-12-29 21:40:18 följande:
    Hej igen.
    Nu har ja läst o läst i flera timmar här och kollat runt.

Har ytterligare en fråga, har ni nåt att säga om olika kliniker/sjukhus, alltså om det är nån plats som är mer eller mindre bra eller man kan känna sig avslappnad vart man än hamnar (tänker på vårdgarantin)

Hoppas ni nu tar er lite tid o svara mig.

Tack igen på förhand.       

Jag utnyttjade det fria vårdvalet och valde Carlanderska i GBG. Fantastiskt sjukhus och underbar personal! Kände mig trygg där redan efter första telefonsamtalet.
  • SilverEmma

Pearl - Fritt vårdval. Ring runt till opererande sjukhus och fråga om deras kötider och om de har möjlighet att ta emot dig. Jag gjorde så och gick från remissbekräftelse till operation på tre månader.

• SilverEmma
    Pearl skrev 2012-01-02 09:50:47 följande:
    Jag fick remiss från vc och har fått en bekräftelse från kirurgen på lasarettet i Landskrona. 

I min remissbekräftelse från Landskrona stog det att väntetiden var ca 24 månader, vilket jag inte hade lust att vänta på. Jag bestämde mig för Carlanderska, de hade de kortaste väntetiderna just då och är verkligen ett underbart sjukhus. Ring och prata med dem om du kan tänka dig att opereras i GBG.
Svar på tråden Gastric Bypass (GBP)