• Danitra

Vad gör alla ni föräldralediga hela dagarna?!

Jag måste erkänna att jag är djupt imponerad över hur många som pallar med att bara vara hemma med barn! Blir ni inte jätteuttråkade?!

Första månaderna kan jag förstå att det kan ta lite tid med all matning och så. Men sen, det resterande året!

Nu pratar jag om föräldrar till friska barn som inte behöver extra stöd.

Berätta för mig hur ni upplever eran vardag! Är ni uttråkade? Eller har ni massa projekt? Eller tycker ni det är helt OK att inte göra något? 

• Svar på tråden Vad gör alla ni föräldralediga hela dagarna?!
  • Johloo

Förra gången jag var hemma var det mest promenader, läsa mycket, fika och njuta. Trodde verkligen inte det skulle bli så. =) Och så klart tvätta, laga mat etc, tar ju mkt längre tid när man måste ta hand om småbarn samtidigt.

Denna gången så har jag ju redan en 3åring som visserligen kommer på 15timmar i v på dagis men ändå, det blir nog mer biblioteket, ÖF, lekplatser och i sommar får jag hålla koll på SommarScen med massor av kostnadsfria roligheter för barn och vuxna.

• Danitra
    Kolakakan skrev 2011-02-17 11:45:42 följande:
    Javisst. Det är ju alla tiders att kombinera mammaledighet med lite plugg:) Hjärnan får sitt också liksom.

Jag tror att jag kommer börja på 50% att läsa in kurser så får syskonen vara 15 timmar hos dagmamman och bebisen får hänga med mej:)

Vad pluggar ni?
    Jag pluggar till psykolog och maken läser till farmacet. Och du?
  • Heja Lule
    Danitra skrev 2011-02-17 11:49:49 följande:
    ok.

Jag är eg klar med mina studier till sk högskoletekniker inom samhällsbyggnad och har jobbat sedan maj förra året. Dock planerar jag att läsa upp till civilingenjör inom samma område. Kommer att ta ett par år men man har väl planerat ett långt liv så tids nog blir man väl klar ändå:)
  • Danitra
    Danitra skrev 2011-02-17 11:49:49 följande:
    farmaceUt, ska det stå!
    Kolakakan skrev 2011-02-17 11:53:40 följande:
    ok.

Jag är eg klar med mina studier till sk högskoletekniker inom samhällsbyggnad och har jobbat sedan maj förra året. Dock planerar jag att läsa upp till civilingenjör inom samma område. Kommer att ta ett par år men man har väl planerat ett långt liv så tids nog blir man väl klar ändå:)
    Jo, jag funderar på att läsa till ämneslärare i åk 7-9 också. Varför välja på två favorityrken när man kan bli både och?

• älskarlivet81
    Kiwi13 skrev 2011-02-17 10:11:23 följande:
    Inte för att jag passar i den här tråden men har ni testat att gå hemma i månader INNAN barnet kommer? Där kan man tala om att vara uttråkad! Foglossning som gör att man inte kan ta sig långt och alla jobbar.

Jag längtar till barnet kommer om 4 veckor så jag får nåt att göra!! =D
    Håller med! Jag lyckades dock på någon vänster jobba halvtid.. Men det var ju inte bra för min kropp, har ont 8,5 månader efter förlossningen också..

Men nå väl, att vara sjukskriven och bara ligga hemma, fy fabian vad tråkigt!  
  • lövet2

Jag har faktiskt aldrig haft en tråkig dag på "jobbet" som hemmamamma. Mina sysslor och aktiviteter växlar med årstider och med barnens antal och ålder. När jag inte har haft någon småtting hemma som tagit upp mycket tid, så har jag varit engagerad i olika saker som intresserat mig; brukarråd i skolan, hjälplärare för asylsökande, barnens fotbollslag, en av ortens sångkörer osv.
    Annars så går förstås en hel del tid åt till hushållsarbete. Vi vill äta vanlig mat och inte snabbmat, och då tar det lite extra tid med matlagningen. Som miljömedveten sopsorterar jag noggrant, och det tar också tid. Med barn som inte gått på dagis, så har jag ställt lite större krav på mig själv ang att lära ut viktiga färdigheter och kunskaper till barnen. Det har inneburit att det kanske tar dubbelt så lång tid att handla eftersom barnen har hjälp mig att räkna mjölktetror och vi har pratat om var äggen kommer i från och allt sådant. Dagarna går mycket fort när barnen är med och hjälper till. Ja, dammsugningen tar längre tid, men å andra sidan blir den roligare när man har en medhjälpare!

• smilez

Det handlar nog bara om hur man är som person, jag blev knäpp av att vara hemma kan ja säga. Lyckligare än dom flesta när jag fick jobba igen.

• Pemberly

De dagar/tider jag är föräldraledig är jag bara hemma förutom någon promenad med vagnen då och då. Men jag jobbar deltid och är föräldraledig deltid (min man är ledig de tider jag jobbar) så när jag inte jobbar är det skönt att inte ha något inplanerat utan ta dagen som den kommer. Hade jag inte jobbat alls hade jag garanterat blivit uttråkad.

• SNDR

Hur hinner ni plugga? Vad gör barnen under tiden? Okej när dom är små och bara sover men den tiden går över fort.. Min dotter är mer vild än tam så vissa dagar kan jag knappt laga mat innan sambon har kommit hem och så har det varit sen hon var runt halvåret.

• älskarlivet81
    SNDR skrev 2011-02-17 14:50:59 följande:
    Hur hinner ni plugga? Vad gör barnen under tiden? Okej när dom är små och bara sover men den tiden går över fort.. Min dotter är mer vild än tam så vissa dagar kan jag knappt laga mat innan sambon har kommit hem och så har det varit sen hon var runt halvåret.
    Jag pluggar på distans nu när jag är föräldraledig. PLuggar ca 50%, men det blir aldrig så mycket.. Jag pluggar när min man är hemma.
  • Alvan2010

Jag och dottern LEKER. Hur kul som helst ju! Hon är snart 6 mån och jätterolig att vara med Skrattande Vi följer dagens rutiner och leker inne och ute, tiden rusar förbi  Solig
    Både hono jag tycker att det är lite jobbigt att vara iväg på grejer så det blir det inte så mycket av... I bland får vi besök eller är ute och promenerar med nån kompis till mig. Vi trivs kanon!

Älskar min familj! Man, misse och dotter.
  • redneck girl

jag har rätt fullt upp...förutom när de sover sin middagslur. vi har även två hästar som jag brukar hjälpa 5 åringen och 3 åringen att rida på. vi brukar gå på bibblan och till badhuset.ibland en tripp till leklandet. vi är ute rätt mycket och har skogen runt knuten .sjön har jag 250 meter till...på vintern blir det skridskor där och på sommaren badar vi i massor. sen har jag massa städ och tvätt att hålla undan.de stora spelar fotboll och rider och ska ha skjuts hit och dit...några fler timmar på dygnet tack;)

Jag vet just ingenting om sex.Jag har ju varit gift mest hela tiden;)
  • Emma 1985

Jag har en dotter på 2 månader och har hittills aldrig känt mig uttråkad. Jag älskar att vara hemma med min dotter. Men vi sitter sällan bara hemma utan hittar ofta på ngt som promenader och fika med vänner, både de som oxå har barn men även de som inte har det.

• Malzter
    Alvan2010 skrev 2011-02-17 14:52:04 följande:
    Jag och dottern LEKER. Hur kul som helst ju! Hon är snart 6 mån och jätterolig att vara med Skrattande Vi följer dagens rutiner och leker inne och ute, tiden rusar förbi  Solig
    Både hono jag tycker att det är lite jobbigt att vara iväg på grejer så det blir det inte så mycket av... I bland får vi besök eller är ute och promenerar med nån kompis till mig. Vi trivs kanon!
    Underbart ! Det är därför man skaffar barn. För att man vill uppleva och lära sig med dom!
Svar på tråden Vad gör alla ni föräldralediga hela dagarna?!