Vad gör alla ni föräldralediga hela dagarna?!
Jag har faktiskt aldrig haft en tråkig dag på "jobbet" som hemmamamma. Mina sysslor och aktiviteter växlar med årstider och med barnens antal och ålder. När jag inte har haft någon småtting hemma som tagit upp mycket tid, så har jag varit engagerad i olika saker som intresserat mig; brukarråd i skolan, hjälplärare för asylsökande, barnens fotbollslag, en av ortens sångkörer osv.
Annars så går förstås en hel del tid åt till hushållsarbete. Vi vill äta vanlig mat och inte snabbmat, och då tar det lite extra tid med matlagningen. Som miljömedveten sopsorterar jag noggrant, och det tar också tid. Med barn som inte gått på dagis, så har jag ställt lite större krav på mig själv ang att lära ut viktiga färdigheter och kunskaper till barnen. Det har inneburit att det kanske tar dubbelt så lång tid att handla eftersom barnen har hjälp mig att räkna mjölktetror och vi har pratat om var äggen kommer i från och allt sådant. Dagarna går mycket fort när barnen är med och hjälper till. Ja, dammsugningen tar längre tid, men å andra sidan blir den roligare när man har en medhjälpare!