• besony

Vi som blivit gravida via IVF Bf Oktober 2011 !

Nu har jag äntligen fått sova en hel natt för första gången sedan sonen föddes! Han somnade halv tolv igår kväll och klockan nu är snart sju på morgonen. Och än sover han fortfarande! Jag däremot är pigg nu och har hunnit klä mig och äta frukost. :)

• besony

Kenai: Vi har pratat om syskon, och tänkte försöka med FET först innan det blir tal om ny behandling. Vi har ett ägg i frysen som vi nu har lite mindre än 4 år på oss att använda. Vi har inte mycket pengar heller att bekosta flera försök på rad. IVF är vårt enda sätt att bli gravida. Å andra sidan så har vi åldern på vår sida, jag är 25 nu, sambon 44. Gränsen landstinget satt upp är 39 eller 40 år för kvinnor och 55 år för män.

Vi har tänkt börja på ett syskon till 2013, vilket innebär att vi kommer att kontakta dem i maj för planering till hösten. Dessutom måste jag oxå läka lite och få mina sköldkörtelvärden kontrollerade regelbundet ett tag innan med. Så vi får allt se hur det blir med det. :)

• besony

På tal om det. Har någon fått tillbaka mensen? Jag ammar inte sedan ett tag tillbaka och den har inte kommit än.. Skönt så klart, men om det skall bli syskon senare så måste den komma tillbaka. Kravet Ferten har är att man ska ha slutat amma och fått mensen tillbaka...

• besony

Vi var också till BVC idag då våran grabb blivit 3 månader. Han väger nu 6440 gram och är 63 cm lång! Vad de små bara växer... Sprutor fick han med. Vi tillfrågades också för hepatit B och vi valde den också för 140 kr. Bra att ha det skyddet i kroppen tänkte vi. Två sprutor blev det för honom.

För övrigt har mensen kommit för mig. Och det positiva är att mensvärken har försvunnit! :)

Annars så ser jag fram emot babysim med sonen som skall börja om några veckor. :) Har ni själva någon aktivitet med era bebisar?

• besony

Maria, vi går på Linnéas simskola. Får ett teoritillfälle och åtta tillfällen i vattnet. Så allt tar 9 veckor då det blir en gång i veckan. Kostar 1895 kr.. Blir i snitt 210 kr/tillfälle. Dyrt, men det är värt det då lillen får vattenvana och dessutom är det kul. :) Kolla vad som finns på din ort, kanske det finns andra simskolor/kurser än Linnéas simskola?

• besony

Maria, har ni inte en sådan där bok som BVC fyller i varje gång. Här i mitt landsting får alla barn en sådan bok som används från nyfödd upp till skolålder.

Där finns listan över vaccinationsprogrammet. Vår BVC sköterska har idag fyllt i allt utom för mässling, påssjuka, röda hund och tuberkulos. Vaccin mot tuberkulos och hepatit B verkar vara de man kan lägga till om man så önskar. HPV finns också med på listan i boken men den ges bara till flickor.

• besony

Allt bra med er hoppas jag?

Här har Tony börjat sova hela nätter, från midnatt till morgon. Det är underbart... I natt sov han i minst 8 timmar. Men jag tror också att han gärna ligger vaket på morgonen en stund innan han ropar och väcker mamma eller pappa. För när man kommer till hans säng så kan han lägga till världens leende och titta stort på en. :)

På det sättet har jag börjat smyga in rutiner, varje morgon när han vaknat blir det blöjbyte, byte till vanliga kläder och D-droppar innan han får frukost i flaska.

Tycker att utvecklingen går galet fort nu. Han gillar att få sitta upp och ska gärna ligga på mage i babygymmet. Eller så är det kul att få stå på mamma och trycka på med benen. Och han är bara 3 månader! Eller 14 veckor nu.

Ang föräldraträffar så går jag bara på babycafé som svenska kyrkan anordnar där föräldralediga kommer, åldern på barnen varierar lite. Och så har vi oxå babysim snart. :)

• besony

Bajs... Ja när man blivit förälder så... Flört

Tony bajsar i snitt 2 ggr om dagen! Ibland bara en gång om dagen. Men i alla fall varje dag.
    Det är oftast gult. Ibland lite åt det gulgröna hållet. Han äter bara ersättning, fick veta förut att om man ammar så ska bajset vara gult, men jag ammar ju inte. Vet inte om det har någon betydelse alls.

Shibby, du pratade om knottrig hud... Tony har torr hud, mest på ansiktet, armarna och på benen. I ena armvecket har han nu torra röda fläckar liksom och i ansiktet en sådan fläck. Jag smörjer med en fet kräm som gör det något bättre men det sitter kvar än... Det försvinner mycket långsamt! Du skrev om känslighet mot laktos... Men han har inte ont i magen ens. Äter BabySemp 1 som förstås är baserad på mjölk.

Eller vad finns det för symtom om man inte tål laktos egentligen?

• besony

Tack för länken, Shibby. Tror oxå det beror på vädret. Blir intressant att se när våren och sommaren kommer om huden blivit bättre eller inte.

• besony

Nu kan Tony vända sig åt båda hållen, det senaste från rygg till mage. Och det påverkar nätterna märker jag. I natt hade han vänt sig till att ligga på mage på kudden - med en arm som stack ut utanför pyjamasen, vid halsen - totalt en gåta för mig hur han lyckades.

Då han har kudde, snutte och en filt i spjälsängen är jag lite ängslig över att något ska hända honom som att han inte kan andas om han hamnar fel.

Hur gör ni? Ta bort allt som finns i sängen? Jag kan omöjligt vaka över honom hela natten då jag själv måste sova med. :-/

Svar på tråden Vi som blivit gravida via IVF Bf Oktober 2011 !